Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items

Descripción del Articulo

This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known me...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ajila Sanmartin, Jhon Paul, Núñez- Wong, Juan Andrés
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/224
Enlace del recurso:http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.
Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.
id REVUNSCH_eb3d8aab56805b479518a9448d08ab8d
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/224
network_acronym_str REVUNSCH
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository_id_str
spelling Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the ItemsEvaluación psicométrica del “Ser Bachiller 2020-Régimen Costa” aplicando el Funcionamiento Diferencial de los ÍtemsAjila Sanmartin, Jhon PaulNúñez- Wong, Juan AndrésFuncionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known method used by the Educational Testing Service, was used. The presence of DIF was explored based on four axes of analysis: sex of the subject, area of settlement, ethnic self-identification group and type of schooling. It is concluded that the items of the Ser bachiller Costa 2020 are not affected by differential functioning. This supports the hypothesis that the test items applied by Ineval do not favor or disadvantage certain specific population groups, so the different population groups evaluated are not affected in any way by the design of the Ser Bachiller assessment.Este estudio muestra los resultados del análisis de detección de Funcionamiento Diferencial de Ítems (DIF, por sus siglas en inglés) de los ítems de la evaluación Ser Bachiller del ciclo Costa, que se aplicó en 2020 a bachilleres y aspirantes a ingresar a las universidades públicas de Ecuador. Se utilizó el método de Mantel-Haenszel, método muy conocido y usado por el Educational Testing Service. Se exploró la presencia de DIF a partir de cuatro ejes de análisis: sexo del sustentante, área de asentamiento, grupo de autoidentificación étnica y tipo de escolaridad. Se concluye que los ítems del Ser bachiller Costa 2020 no se encuentran afectadas por funcionamiento diferencial. Esto apoya la hipótesis de que los reactivos de las pruebas aplicadas por el Instituto Nacional de Evaluación Educativa (Ineval) no favorecen o perjudican a determinados grupos poblacionales específicos, por lo cual los diferentes grupos poblacionales evaluados no se ven afectados de ninguna manera por el diseño de la evaluación Ser Bachiller.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 26–38Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 26–382709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224/234Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/2242022-10-13T03:48:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
Evaluación psicométrica del “Ser Bachiller 2020-Régimen Costa” aplicando el Funcionamiento Diferencial de los Ítems
title Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
spellingShingle Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
Ajila Sanmartin, Jhon Paul
Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.
Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.
title_short Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
title_full Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
title_fullStr Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
title_full_unstemmed Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
title_sort Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
dc.creator.none.fl_str_mv Ajila Sanmartin, Jhon Paul
Núñez- Wong, Juan Andrés
author Ajila Sanmartin, Jhon Paul
author_facet Ajila Sanmartin, Jhon Paul
Núñez- Wong, Juan Andrés
author_role author
author2 Núñez- Wong, Juan Andrés
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.
Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.
topic Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.
Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.
description This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known method used by the Educational Testing Service, was used. The presence of DIF was explored based on four axes of analysis: sex of the subject, area of settlement, ethnic self-identification group and type of schooling. It is concluded that the items of the Ser bachiller Costa 2020 are not affected by differential functioning. This supports the hypothesis that the test items applied by Ineval do not favor or disadvantage certain specific population groups, so the different population groups evaluated are not affected in any way by the design of the Ser Bachiller assessment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224
url http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224/234
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartin
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartin
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
dc.source.none.fl_str_mv Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 26–38
Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 26–38
2709-8761
2710-0243
reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron:UNSCH
instname_str Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron_str UNSCH
institution UNSCH
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
collection Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842267989038071808
score 12.659675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).