Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
Descripción del Articulo
This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known me...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/224 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo. Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias. |
id |
REVUNSCH_eb3d8aab56805b479518a9448d08ab8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/224 |
network_acronym_str |
REVUNSCH |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the ItemsEvaluación psicométrica del “Ser Bachiller 2020-Régimen Costa” aplicando el Funcionamiento Diferencial de los ÍtemsAjila Sanmartin, Jhon PaulNúñez- Wong, Juan AndrésFuncionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo.Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias.This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known method used by the Educational Testing Service, was used. The presence of DIF was explored based on four axes of analysis: sex of the subject, area of settlement, ethnic self-identification group and type of schooling. It is concluded that the items of the Ser bachiller Costa 2020 are not affected by differential functioning. This supports the hypothesis that the test items applied by Ineval do not favor or disadvantage certain specific population groups, so the different population groups evaluated are not affected in any way by the design of the Ser Bachiller assessment.Este estudio muestra los resultados del análisis de detección de Funcionamiento Diferencial de Ítems (DIF, por sus siglas en inglés) de los ítems de la evaluación Ser Bachiller del ciclo Costa, que se aplicó en 2020 a bachilleres y aspirantes a ingresar a las universidades públicas de Ecuador. Se utilizó el método de Mantel-Haenszel, método muy conocido y usado por el Educational Testing Service. Se exploró la presencia de DIF a partir de cuatro ejes de análisis: sexo del sustentante, área de asentamiento, grupo de autoidentificación étnica y tipo de escolaridad. Se concluye que los ítems del Ser bachiller Costa 2020 no se encuentran afectadas por funcionamiento diferencial. Esto apoya la hipótesis de que los reactivos de las pruebas aplicadas por el Instituto Nacional de Evaluación Educativa (Ineval) no favorecen o perjudican a determinados grupos poblacionales específicos, por lo cual los diferentes grupos poblacionales evaluados no se ven afectados de ninguna manera por el diseño de la evaluación Ser Bachiller.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 26–38Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 26–382709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224/234Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/2242022-10-13T03:48:02Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items Evaluación psicométrica del “Ser Bachiller 2020-Régimen Costa” aplicando el Funcionamiento Diferencial de los Ítems |
title |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
spellingShingle |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items Ajila Sanmartin, Jhon Paul Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo. Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias. |
title_short |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
title_full |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
title_fullStr |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
title_full_unstemmed |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
title_sort |
Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ajila Sanmartin, Jhon Paul Núñez- Wong, Juan Andrés |
author |
Ajila Sanmartin, Jhon Paul |
author_facet |
Ajila Sanmartin, Jhon Paul Núñez- Wong, Juan Andrés |
author_role |
author |
author2 |
Núñez- Wong, Juan Andrés |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo. Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias. |
topic |
Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo. Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias. |
description |
This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known method used by the Educational Testing Service, was used. The presence of DIF was explored based on four axes of analysis: sex of the subject, area of settlement, ethnic self-identification group and type of schooling. It is concluded that the items of the Ser bachiller Costa 2020 are not affected by differential functioning. This supports the hypothesis that the test items applied by Ineval do not favor or disadvantage certain specific population groups, so the different population groups evaluated are not affected in any way by the design of the Ser Bachiller assessment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224 |
url |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224/234 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartin https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Jhon Paul Ajila Sanmartin https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
dc.source.none.fl_str_mv |
Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 26–38 Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 26–38 2709-8761 2710-0243 reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instacron:UNSCH |
instname_str |
Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
instacron_str |
UNSCH |
institution |
UNSCH |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842267989038071808 |
score |
12.659675 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).