Psychometric evaluation of the "Ser Bachiller 2020-Régimen Costa" applying the Differential Functioning of the Items
Descripción del Articulo
This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known me...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/224 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/224 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Funcionamiento diferencial del Ítem, Pruebas estandarizadas, Mantel-Haenszel, Validez, sesgo. Differential Item Functioning, Standardized Tests, Mantel-Haenszel, Validity, bias. |
Sumario: | This study shows the results of the Differential Item Functioning (DIF) detection analysis of the items of the Ser Bachiller assessment of the Costa cycle, which was applied in 2020 to high school graduates and applicants to public universities in Ecuador. The Mantel-Haenszel method, a well-known method used by the Educational Testing Service, was used. The presence of DIF was explored based on four axes of analysis: sex of the subject, area of settlement, ethnic self-identification group and type of schooling. It is concluded that the items of the Ser bachiller Costa 2020 are not affected by differential functioning. This supports the hypothesis that the test items applied by Ineval do not favor or disadvantage certain specific population groups, so the different population groups evaluated are not affected in any way by the design of the Ser Bachiller assessment. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).