Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
Descripción del Articulo
This article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/27587 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | domination higher education alienation culture historical memory dominación educación superior enajenación cultura memoria histórica |
id |
REVUNMSM_e97e6fa3b67d7b1c489a8bb5866dca57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/27587 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposalLa educación superior: condición sine qua non para una integración latinoamericana en la propuesta de Pablo GuadarramaPolo Carrillo, Heynerdominationhigher educationalienationculturehistorical memorydominacióneducación superiorenajenaciónculturamemoria históricaThis article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it questions the alienating phenomena of globalization; Consequently, its function in the face of the problem of culture will be analyzed; to finally establish its relationship with historical memory, a key issue to understand the reason for an Integration like Latin America. En este artículo se expondrá cómo la educación superior posee algunas de las herramientas necesarias para combatir los elementos que impiden una “integración latinoamericana”, finalidad que el filósofo cubano Pablo Guadarrama considera de suma importancia. Para ello, primero se valora su “labor trascendental” en la sociedad, cómo cuestiona los fenómenos enajenantes de la globalización; en consecuencia, se analizará su función frente a la problemática de la cultura; para finalmente establecer su relación con la memoria histórica, tema clave para entender el porqué de una integración como la latinoamericana. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2758710.15381/2jgjrq17Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 361-375Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 361-3752707-63341995-696710.15381/zg969198reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587/20744Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/275872024-03-18T01:17:22Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal La educación superior: condición sine qua non para una integración latinoamericana en la propuesta de Pablo Guadarrama |
title |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
spellingShingle |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal Polo Carrillo, Heyner domination higher education alienation culture historical memory dominación educación superior enajenación cultura memoria histórica |
title_short |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
title_full |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
title_fullStr |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
title_full_unstemmed |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
title_sort |
Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Polo Carrillo, Heyner |
author |
Polo Carrillo, Heyner |
author_facet |
Polo Carrillo, Heyner |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
domination higher education alienation culture historical memory dominación educación superior enajenación cultura memoria histórica |
topic |
domination higher education alienation culture historical memory dominación educación superior enajenación cultura memoria histórica |
description |
This article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it questions the alienating phenomena of globalization; Consequently, its function in the face of the problem of culture will be analyzed; to finally establish its relationship with historical memory, a key issue to understand the reason for an Integration like Latin America. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587 10.15381/2jgjrq17 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587 |
identifier_str_mv |
10.15381/2jgjrq17 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587/20744 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 361-375 Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 361-375 2707-6334 1995-6967 10.15381/zg969198 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238326030041088 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).