Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal

Descripción del Articulo

This article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Polo Carrillo, Heyner
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/27587
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:domination
higher education
alienation
culture
historical memory
dominación
educación superior
enajenación
cultura
memoria histórica
id REVUNMSM_e97e6fa3b67d7b1c489a8bb5866dca57
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/27587
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposalLa educación superior: condición sine qua non para una integración latinoamericana en la propuesta de Pablo GuadarramaPolo Carrillo, Heynerdominationhigher educationalienationculturehistorical memorydominacióneducación superiorenajenaciónculturamemoria históricaThis article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it questions the alienating phenomena of globalization; Consequently, its function in the face of the problem of culture will be analyzed; to finally establish its relationship with historical memory, a key issue to understand the reason for an Integration like Latin America. En este artículo se expondrá cómo la educación superior posee algunas de las herramientas necesarias para combatir los elementos que impiden una “integración latinoamericana”, finalidad que el filósofo cubano Pablo Guadarrama considera de suma importancia. Para ello, primero se valora su “labor trascendental” en la sociedad, cómo cuestiona los fenómenos enajenantes de la globalización; en consecuencia, se analizará su función frente a la problemática de la cultura; para finalmente establecer su relación con la memoria histórica, tema clave para entender el porqué de una integración como la latinoamericana. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2758710.15381/2jgjrq17Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 361-375Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 361-3752707-63341995-696710.15381/zg969198reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587/20744Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/275872024-03-18T01:17:22Z
dc.title.none.fl_str_mv Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
La educación superior: condición sine qua non para una integración latinoamericana en la propuesta de Pablo Guadarrama
title Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
spellingShingle Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
Polo Carrillo, Heyner
domination
higher education
alienation
culture
historical memory
dominación
educación superior
enajenación
cultura
memoria histórica
title_short Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
title_full Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
title_fullStr Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
title_full_unstemmed Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
title_sort Higher education: Sine qua non condition for a latin american integration in Pablo Guadarrama’s proposal
dc.creator.none.fl_str_mv Polo Carrillo, Heyner
author Polo Carrillo, Heyner
author_facet Polo Carrillo, Heyner
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv domination
higher education
alienation
culture
historical memory
dominación
educación superior
enajenación
cultura
memoria histórica
topic domination
higher education
alienation
culture
historical memory
dominación
educación superior
enajenación
cultura
memoria histórica
description This article will explain how higher education has some of the necessary tools to combat the elements that prevent “Latin American integration”, a goal that the Cuban philosopher Pablo Guadarrama considers of utmost importance. To do this, first its “transcendental work” in society is valued, how it questions the alienating phenomena of globalization; Consequently, its function in the face of the problem of culture will be analyzed; to finally establish its relationship with historical memory, a key issue to understand the reason for an Integration like Latin America.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587
10.15381/2jgjrq17
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587
identifier_str_mv 10.15381/2jgjrq17
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27587/20744
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Heyner Polo Carrillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 361-375
Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 361-375
2707-6334
1995-6967
10.15381/zg969198
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238326030041088
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).