Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco

Descripción del Articulo

From the concepts of hypertextuality, as one of the forms of transtextuality, raised by Gérard Genette, the novel Concierto barroco by Alejo Carpentier is analyzed, from the starting texts, or hypertexts, that originated them to the arrival texts, or hypotexts; and even the melodies that also inspir...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Hernández Guerra, Ana María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/23515
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:narrativa
hipertextualidad
Concierto barroco
Carpentier
escritura
creativa
narrative
hypertextuality
creative writing
id REVUNMSM_d198085349f05b79de227f7ba90f5e2a
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/23515
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barrocoHipertextualidad en Concierto barroco de Alejo CarpentierHernández Guerra, Ana MaríaHernández Guerra, Ana MaríanarrativahipertextualidadConcierto barrocoCarpentierescrituracreativanarrativehypertextualityConcierto barrocoCarpentiercreative writingFrom the concepts of hypertextuality, as one of the forms of transtextuality, raised by Gérard Genette, the novel Concierto barroco by Alejo Carpentier is analyzed, from the starting texts, or hypertexts, that originated them to the arrival texts, or hypotexts; and even the melodies that also inspired through another modality of hypertextuality called transmodalization. What is new in this article is the deepening of hypertextuality, as a specific form of intertextuality. This article is derived from the research of the Master’s thesis in Creative Writing that is presented in the Postgraduate Unit of the Faculty of Letters and Human Sciences of the National University of San Marcos.A partir de los conceptos sobre hipertextualidad como una de las formas de la transtextualidad, planteados por Gérard Genette, se analiza la novela Concierto barroco de Alejo Carpentier, desde los textos de partida, o hipertextos, que los originaron hasta los textos de llegada o hipotextos; e incluso las melodías que también la inspiraron, mediante otra modalidad de la hipertextualidad denominada transmodalización. Lo novedoso en este artículo es la profundización en la hipertextualidad, como forma específica de la intertextualidad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2351510.15381/tesis.v15i20.23515Tesis (Lima); Vol. 15 No. 20 (2022): January - June; 119-130Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 20 (2022): Enero - Junio; 119-1302707-63341995-696710.15381/tesis.v15i20reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515/18582https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515/18659Derechos de autor 2022 Ana María Hernández Guerrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/235152022-10-05T16:31:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
Hipertextualidad en Concierto barroco de Alejo Carpentier
title Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
spellingShingle Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
Hernández Guerra, Ana María
narrativa
hipertextualidad
Concierto barroco
Carpentier
escritura
creativa
narrative
hypertextuality
Concierto barroco
Carpentier
creative writing
title_short Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
title_full Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
title_fullStr Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
title_full_unstemmed Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
title_sort Hypertextuality in Alejo Carpentier’s Concierto barroco
dc.creator.none.fl_str_mv Hernández Guerra, Ana María
Hernández Guerra, Ana María
author Hernández Guerra, Ana María
author_facet Hernández Guerra, Ana María
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv narrativa
hipertextualidad
Concierto barroco
Carpentier
escritura
creativa
narrative
hypertextuality
Concierto barroco
Carpentier
creative writing
topic narrativa
hipertextualidad
Concierto barroco
Carpentier
escritura
creativa
narrative
hypertextuality
Concierto barroco
Carpentier
creative writing
description From the concepts of hypertextuality, as one of the forms of transtextuality, raised by Gérard Genette, the novel Concierto barroco by Alejo Carpentier is analyzed, from the starting texts, or hypertexts, that originated them to the arrival texts, or hypotexts; and even the melodies that also inspired through another modality of hypertextuality called transmodalization. What is new in this article is the deepening of hypertextuality, as a specific form of intertextuality. This article is derived from the research of the Master’s thesis in Creative Writing that is presented in the Postgraduate Unit of the Faculty of Letters and Human Sciences of the National University of San Marcos.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515
10.15381/tesis.v15i20.23515
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v15i20.23515
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515/18582
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23515/18659
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Ana María Hernández Guerra
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Ana María Hernández Guerra
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 15 No. 20 (2022): January - June; 119-130
Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 20 (2022): Enero - Junio; 119-130
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v15i20
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325552939008
score 13.968331
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).