Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
Descripción del Articulo
The teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer pr...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/25004 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Enseñanza-aprendizaje estabilidad de taludes factor de seguridad funciones interfaz gráfica usuario librerías Python variables widget Teaching-learning stability of slopes factor of safety functions graphical user interface libraries widgets |
| id |
REVUNMSM_ceb4fd17b928623a959ab00413df2746 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/25004 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stabilityDiseño de aplicativo en Python como soporte de enseñanza aprendizaje para la estabilidad de taludesZamora Nevado, Roberto MartinMedina Vásquez, Yovana EdithZamora Nevado, Roberto MartinMedina Vásquez, Yovana EdithEnseñanza-aprendizajeestabilidad de taludesfactor de seguridadfuncionesinterfazgráficausuariolibreríasPythonvariableswidgetTeaching-learningstability of slopesfactor of safetyfunctionsgraphicaluserinterfacelibrariesPythonvariableswidgetsThe teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer programming, using high-level languages, free download and open source, as a resource applied to the solution of specific problems, presented in the stability of slopes. Here is shown a Python application to calculate and plot the factor of safety of a slope, through a Graphical User Interface (GUI), inserting: libraries, variables, functions and widgets of this language. The safety factor obtained by the application is 1.26, which coincides with that obtained by the manual procedure, the coordinate that plots the safety factor (Fs), to determine its sensitivity, as a function of the reciprocal height of the slope (H-1) on the straight line will be (0.005, 1.26), and the cut-off coordinate will be (0,0.8).Los procesos de enseñanza-aprendizaje, hoy en día requieren de soportes pedagógicos que le permitan al docente generar un espacio de interacción real desde el aula, para el estudiante con su carrera; la formación de profesionales en ciencias de la tierra o de ingeniería, debe estar acompañada de la enseñanza de programación de computadoras, utilizando lenguajes de alto nivel, de descarga gratuita y de código abierto, como recurso aplicado a la solución de problemas específicos, presentados en la estabilidad de taludes. Aquí se muestra un aplicativo en Python para calcular y graficar el factor de seguridad de un talud, a través de una Interfaz Gráfica de Usuario (IGU), insertando: librerías, variables, funciones y widgets propias de este lenguaje. El factor de seguridad obtenido por el aplicativo es de 1.26, que coincide con el obtenido por el procedimiento manual, la coordenada que grafica el factor de seguridad (Fs), para determinar su sensibilidad, en función de la altura recíproca del talud (H-1) sobre la recta será de (0.005, 1.26), y la coordenada de corte será de (0,0.8).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica2023-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/2500410.15381/iigeo.v26i52.25004Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 No. 52 (2023); e25004Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 Núm. 52 (2023); e250041682-30871561-0888reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004/20117Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/250042023-12-17T15:45:02Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability Diseño de aplicativo en Python como soporte de enseñanza aprendizaje para la estabilidad de taludes |
| title |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| spellingShingle |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability Zamora Nevado, Roberto Martin Enseñanza-aprendizaje estabilidad de taludes factor de seguridad funciones interfaz gráfica usuario librerías Python variables widget Teaching-learning stability of slopes factor of safety functions graphical user interface libraries Python variables widgets |
| title_short |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| title_full |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| title_fullStr |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| title_full_unstemmed |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| title_sort |
Application design in Python as a teaching learning support for slope stability |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Zamora Nevado, Roberto Martin Medina Vásquez, Yovana Edith Zamora Nevado, Roberto Martin Medina Vásquez, Yovana Edith |
| author |
Zamora Nevado, Roberto Martin |
| author_facet |
Zamora Nevado, Roberto Martin Medina Vásquez, Yovana Edith |
| author_role |
author |
| author2 |
Medina Vásquez, Yovana Edith |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Enseñanza-aprendizaje estabilidad de taludes factor de seguridad funciones interfaz gráfica usuario librerías Python variables widget Teaching-learning stability of slopes factor of safety functions graphical user interface libraries Python variables widgets |
| topic |
Enseñanza-aprendizaje estabilidad de taludes factor de seguridad funciones interfaz gráfica usuario librerías Python variables widget Teaching-learning stability of slopes factor of safety functions graphical user interface libraries Python variables widgets |
| description |
The teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer programming, using high-level languages, free download and open source, as a resource applied to the solution of specific problems, presented in the stability of slopes. Here is shown a Python application to calculate and plot the factor of safety of a slope, through a Graphical User Interface (GUI), inserting: libraries, variables, functions and widgets of this language. The safety factor obtained by the application is 1.26, which coincides with that obtained by the manual procedure, the coordinate that plots the safety factor (Fs), to determine its sensitivity, as a function of the reciprocal height of the slope (H-1) on the straight line will be (0.005, 1.26), and the cut-off coordinate will be (0,0.8). |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-06 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004 10.15381/iigeo.v26i52.25004 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004 |
| identifier_str_mv |
10.15381/iigeo.v26i52.25004 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004/20117 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 No. 52 (2023); e25004 Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 Núm. 52 (2023); e25004 1682-3087 1561-0888 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238289949589504 |
| score |
13.905835 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).