Application design in Python as a teaching learning support for slope stability

Descripción del Articulo

The teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zamora Nevado, Roberto Martin, Medina Vásquez, Yovana Edith
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/25004
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Enseñanza-aprendizaje
estabilidad de taludes
factor de seguridad
funciones
interfaz
gráfica
usuario
librerías
Python
variables
widget
Teaching-learning
stability of slopes
factor of safety
functions
graphical
user
interface
libraries
widgets
id REVUNMSM_ceb4fd17b928623a959ab00413df2746
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/25004
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Application design in Python as a teaching learning support for slope stabilityDiseño de aplicativo en Python como soporte de enseñanza aprendizaje para la estabilidad de taludesZamora Nevado, Roberto MartinMedina Vásquez, Yovana EdithZamora Nevado, Roberto MartinMedina Vásquez, Yovana EdithEnseñanza-aprendizajeestabilidad de taludesfactor de seguridadfuncionesinterfazgráficausuariolibreríasPythonvariableswidgetTeaching-learningstability of slopesfactor of safetyfunctionsgraphicaluserinterfacelibrariesPythonvariableswidgetsThe teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer programming, using high-level languages, free download and open source, as a resource applied to the solution of specific problems, presented in the stability of slopes. Here is shown a Python application to calculate and plot the factor of safety of a slope, through a Graphical User Interface (GUI), inserting: libraries, variables, functions and widgets of this language. The safety factor obtained by the application is 1.26, which coincides with that obtained by the manual procedure, the coordinate that plots the safety factor (Fs), to determine its sensitivity, as a function of the reciprocal height of the slope (H-1) on the straight line will be (0.005, 1.26), and the cut-off coordinate will be (0,0.8).Los procesos de enseñanza-aprendizaje, hoy en día requieren de soportes pedagógicos que le permitan al docente generar un espacio de interacción real desde el aula, para el estudiante con su carrera; la formación de profesionales en  ciencias de la tierra o de ingeniería, debe estar acompañada de la enseñanza de programación de computadoras, utilizando lenguajes  de alto nivel, de descarga gratuita y de código abierto, como recurso aplicado a la solución de problemas específicos, presentados en la estabilidad de taludes. Aquí se muestra un aplicativo en Python para calcular y graficar el factor de seguridad de un talud, a través de una Interfaz Gráfica de Usuario (IGU), insertando: librerías, variables, funciones y widgets propias de este lenguaje. El factor de seguridad obtenido por el aplicativo es de 1.26, que coincide con el obtenido por el procedimiento manual, la coordenada que grafica el factor de seguridad (Fs), para determinar su sensibilidad, en función de la altura recíproca del talud (H-1) sobre la recta será de (0.005, 1.26), y la coordenada de corte será de (0,0.8).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica2023-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/2500410.15381/iigeo.v26i52.25004Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 No. 52 (2023); e25004Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 Núm. 52 (2023); e250041682-30871561-0888reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004/20117Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/250042023-12-17T15:45:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
Diseño de aplicativo en Python como soporte de enseñanza aprendizaje para la estabilidad de taludes
title Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
spellingShingle Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
Zamora Nevado, Roberto Martin
Enseñanza-aprendizaje
estabilidad de taludes
factor de seguridad
funciones
interfaz
gráfica
usuario
librerías
Python
variables
widget
Teaching-learning
stability of slopes
factor of safety
functions
graphical
user
interface
libraries
Python
variables
widgets
title_short Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
title_full Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
title_fullStr Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
title_full_unstemmed Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
title_sort Application design in Python as a teaching learning support for slope stability
dc.creator.none.fl_str_mv Zamora Nevado, Roberto Martin
Medina Vásquez, Yovana Edith
Zamora Nevado, Roberto Martin
Medina Vásquez, Yovana Edith
author Zamora Nevado, Roberto Martin
author_facet Zamora Nevado, Roberto Martin
Medina Vásquez, Yovana Edith
author_role author
author2 Medina Vásquez, Yovana Edith
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Enseñanza-aprendizaje
estabilidad de taludes
factor de seguridad
funciones
interfaz
gráfica
usuario
librerías
Python
variables
widget
Teaching-learning
stability of slopes
factor of safety
functions
graphical
user
interface
libraries
Python
variables
widgets
topic Enseñanza-aprendizaje
estabilidad de taludes
factor de seguridad
funciones
interfaz
gráfica
usuario
librerías
Python
variables
widget
Teaching-learning
stability of slopes
factor of safety
functions
graphical
user
interface
libraries
Python
variables
widgets
description The teaching-learning processes nowadays require pedagogical supports that allow the teacher to generate a space of real interaction from the classroom, for the student with his career; the training of professionals in earth sciences or engineering, must be accompanied by the teaching of computer programming, using high-level languages, free download and open source, as a resource applied to the solution of specific problems, presented in the stability of slopes. Here is shown a Python application to calculate and plot the factor of safety of a slope, through a Graphical User Interface (GUI), inserting: libraries, variables, functions and widgets of this language. The safety factor obtained by the application is 1.26, which coincides with that obtained by the manual procedure, the coordinate that plots the safety factor (Fs), to determine its sensitivity, as a function of the reciprocal height of the slope (H-1) on the straight line will be (0.005, 1.26), and the cut-off coordinate will be (0,0.8).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004
10.15381/iigeo.v26i52.25004
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004
identifier_str_mv 10.15381/iigeo.v26i52.25004
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/25004/20117
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Roberto Martin Zamora Nevado, Yovana Edith Medina Vásquez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 No. 52 (2023); e25004
Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 26 Núm. 52 (2023); e25004
1682-3087
1561-0888
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238289949589504
score 13.905835
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).