Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge

Descripción del Articulo

Introduction: Research in the last few decades on the role of the brain in the educational process has brought the neuronal basis of learning and other brain functions that are stimulated in the classroom. Objectives: To determine the quality of education service from the perspective of the student...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán, Reátegui Guzmán, Luis Américo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/8378
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/8378
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Perceived quality
dimensions of quality
neuroscience knowledge
Calidad percibida
dimensiones de la calidad
conocimientos neurocientíficos
id REVUNMSM_c04df125e52e467616f335942b04ba88
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/8378
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledgeCalidad de las clases de pediatría comunitaria desde la percepción del estudiante, luego de la aplicación de conocimientos neurocientíficosIzaguirre Sotomayor, Manuel HernánReátegui Guzmán, Luis AméricoPerceived qualitydimensions of qualityneuroscience knowledgeCalidad percibidadimensiones de la calidadconocimientos neurocientíficosIntroduction: Research in the last few decades on the role of the brain in the educational process has brought the neuronal basis of learning and other brain functions that are stimulated in the classroom. Objectives: To determine the quality of education service from the perspective of the student on the Community Pediatrics rotation application of neuroscientific knowledge. Design: Cross sectional, descriptive quantitative study. Setting: Pediatrics Department, San Fernando Medical School, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru. Participants: Students of Community Pediatrics. Interventions: Application of Servperf survey. Results: Overall satisfaction and minimum level of dissatisfaction for all dimensions of satisfaction was found. Average satisfaction for all dimensions was satisfaction with the exception of dissatisfaction in the learning environment dimension. The attribute the knowledge provided in class had clear connection with reality; it showed the highest priority. Conclusions: The use of neuroscience enhances the perception of educational service quality. The dimension reaching highest average satisfaction was teaching materials, followed by received and integrated information. The knowledge provided in class has clear connection with the reality had the highest priority.Introducción. Las investigaciones realizadas en las últimas décadas sobre el rol del cerebro en el proceso educativo han aportado las bases neuronales del aprendizaje y otras funciones cerebrales que son estimuladas en el aula. Objetivos: Evaluar la calidad del servicio educativo en la rotación de Pediatría Comunitaria desde la perspectiva del estudiante luego de la aplicación de conocimientos neurocientíficos. Diseño: Estudio transversal, descriptivo de diseño cuantitativo. Lugar: Departamento de Pediatría, Facultad de Medicina San Fernando, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú. Participantes: Estudiantes de Pediatría Comunitaria. Intervenciones: Aplicación de la encuesta ServPerf. Resultados: La satisfacción global para todas las dimensiones fue de satisfacción, siendo el nivel de insatisfacción mínima. La satisfacción media para todas las dimensiones fue de satisfacción, a excepción de la dimensión entorno del aprendizaje, que fue de insatisfacción. El atributo del conocimiento brindado en clase tuvo conexión evidente con la realidad; fue la de mayor prioridad. Conclusiones: La utilización de los conocimientos neurocientíficos mejora la percepción de la calidad del servicio educativo. La dimensión que alcanzó más alta satisfacción media fue materiales didácticos seguidos por información recibida e integrada. El conocimiento brindado en clase tiene conexión evidente con la realidad, tuvo la más alta prioridad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/837810.15381/anales.v75i2.8378Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 75 No. 2 (2014); 145-149Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 75 Núm. 2 (2014); 145-1491609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/8378/7488Derechos de autor 2014 Manuel Hernán Izaguirre Sotomayor, Luis Américo Reátegui Guzmánhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/83782020-04-16T18:29:15Z
dc.title.none.fl_str_mv Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
Calidad de las clases de pediatría comunitaria desde la percepción del estudiante, luego de la aplicación de conocimientos neurocientíficos
title Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
spellingShingle Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Perceived quality
dimensions of quality
neuroscience knowledge
Calidad percibida
dimensiones de la calidad
conocimientos neurocientíficos
title_short Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
title_full Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
title_fullStr Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
title_full_unstemmed Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
title_sort Medical students’ perception of community pediatrics lessons quality following application of neuroscientific knowledge
dc.creator.none.fl_str_mv Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Reátegui Guzmán, Luis Américo
author Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
author_facet Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Reátegui Guzmán, Luis Américo
author_role author
author2 Reátegui Guzmán, Luis Américo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Perceived quality
dimensions of quality
neuroscience knowledge
Calidad percibida
dimensiones de la calidad
conocimientos neurocientíficos
topic Perceived quality
dimensions of quality
neuroscience knowledge
Calidad percibida
dimensiones de la calidad
conocimientos neurocientíficos
description Introduction: Research in the last few decades on the role of the brain in the educational process has brought the neuronal basis of learning and other brain functions that are stimulated in the classroom. Objectives: To determine the quality of education service from the perspective of the student on the Community Pediatrics rotation application of neuroscientific knowledge. Design: Cross sectional, descriptive quantitative study. Setting: Pediatrics Department, San Fernando Medical School, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Peru. Participants: Students of Community Pediatrics. Interventions: Application of Servperf survey. Results: Overall satisfaction and minimum level of dissatisfaction for all dimensions of satisfaction was found. Average satisfaction for all dimensions was satisfaction with the exception of dissatisfaction in the learning environment dimension. The attribute the knowledge provided in class had clear connection with reality; it showed the highest priority. Conclusions: The use of neuroscience enhances the perception of educational service quality. The dimension reaching highest average satisfaction was teaching materials, followed by received and integrated information. The knowledge provided in class has clear connection with the reality had the highest priority.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/8378
10.15381/anales.v75i2.8378
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/8378
identifier_str_mv 10.15381/anales.v75i2.8378
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/8378/7488
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Manuel Hernán Izaguirre Sotomayor, Luis Américo Reátegui Guzmán
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Manuel Hernán Izaguirre Sotomayor, Luis Américo Reátegui Guzmán
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 75 No. 2 (2014); 145-149
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 75 Núm. 2 (2014); 145-149
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238249356066816
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).