The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru

Descripción del Articulo

This work aims to study the verse called polyrhythm from the reflections and practice developed by Manuel González Prada and Juan Parra del Riego. This practice, in addition, becomes a proposal for alternative verse in the process of formation of the practice of free verse in Peru; thus, both poets...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lino Salvador, Luis Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/21222
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21222
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:polirritmo
verso libre
poesía peruana
González Prada
Juan Parra del Riego
polyrhythm
free verse
peruvian poetry
id REVUNMSM_ba723a102ab3fc6dc5524e5cb9d25e36
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/21222
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in PeruEl polirritmo de González Prada y Juan Parra en la formación del verso libre en el PerúLino Salvador, Luis Eduardopolirritmoverso librepoesía peruanaGonzález PradaJuan Parra del Riegopolyrhythmfree verseperuvian poetryGonzález PradaJuan Parra del RiegoThis work aims to study the verse called polyrhythm from the reflections and practice developed by Manuel González Prada and Juan Parra del Riego. This practice, in addition, becomes a proposal for alternative verse in the process of formation of the practice of free verse in Peru; thus, both poets adhere to the polyrhythm with full awareness of what its use implies. The theoretical framework on which this work is based is based on Oldrich Belic's modern versology approaches and a descriptive and functional methodology. To achieve the purpose of the work, it is divided into an introduction and two sections. In the first, the ideology of the polyrhythm is studied in the two poet and in the second, a poem by each author is examined to identify their similarities and differences.Este trabajo tiene por objetivo estudiar el verso denominado polirritmo a partir de las reflexiones y de la práctica que desarrollaron Manuel González Prada y Juan Parra del Riego. Dicha práctica, además, se convierte en una propuesta de verso alternativa en el proceso de formación de la práctica del verso libre en el Perú; así, ambos poetas se adhieren al polirritmo con plena conciencia de lo que su uso implica. El marco teórico en el que se sustenta este trabajo se basa en los planteamientos de la versología moderna de Oldrich Belic y en una metodología descriptiva y funcional. Para lograr el propósito del trabajo, se procede a dividirlo en una introducción y dos apartados. En el primero, se estudia el ideario del polirritmo en los dos poeta y en el segundo, se examina un poema de cada autor para identificar sus semejanzas y diferencias.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2122210.15381/tesis.v14i19.21222Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 347-363Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 347-3632707-63341995-696710.15381/tesis.v14i19reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21222/17625Derechos de autor 2021 Luis Eduardo Lino Salvadorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/212222022-08-09T14:26:24Z
dc.title.none.fl_str_mv The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
El polirritmo de González Prada y Juan Parra en la formación del verso libre en el Perú
title The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
spellingShingle The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
Lino Salvador, Luis Eduardo
polirritmo
verso libre
poesía peruana
González Prada
Juan Parra del Riego
polyrhythm
free verse
peruvian poetry
González Prada
Juan Parra del Riego
title_short The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
title_full The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
title_fullStr The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
title_full_unstemmed The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
title_sort The polyrhythm of González Prada and Juan Parra in the formation of free verse in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Lino Salvador, Luis Eduardo
author Lino Salvador, Luis Eduardo
author_facet Lino Salvador, Luis Eduardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv polirritmo
verso libre
poesía peruana
González Prada
Juan Parra del Riego
polyrhythm
free verse
peruvian poetry
González Prada
Juan Parra del Riego
topic polirritmo
verso libre
poesía peruana
González Prada
Juan Parra del Riego
polyrhythm
free verse
peruvian poetry
González Prada
Juan Parra del Riego
description This work aims to study the verse called polyrhythm from the reflections and practice developed by Manuel González Prada and Juan Parra del Riego. This practice, in addition, becomes a proposal for alternative verse in the process of formation of the practice of free verse in Peru; thus, both poets adhere to the polyrhythm with full awareness of what its use implies. The theoretical framework on which this work is based is based on Oldrich Belic's modern versology approaches and a descriptive and functional methodology. To achieve the purpose of the work, it is divided into an introduction and two sections. In the first, the ideology of the polyrhythm is studied in the two poet and in the second, a poem by each author is examined to identify their similarities and differences.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21222
10.15381/tesis.v14i19.21222
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21222
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v14i19.21222
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21222/17625
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Luis Eduardo Lino Salvador
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Luis Eduardo Lino Salvador
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 347-363
Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 347-363
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v14i19
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325418721280
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).