An approach to the term quality in superior education
Descripción del Articulo
One of the most difficult tasks is to define quality. The term has been evolution over the last century to the present. There is no consensus for its conceptualization; however it has been a constant search for diverse organizations and more recently, in the field of education. The emphasis on quali...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/11534 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11534 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Superior education accreditation education quality Educación superior acreditación calidad de la educación. |
id |
REVUNMSM_b3d3cfd3d918eb4cdb52c048d3db6458 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/11534 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
An approach to the term quality in superior educationUna aproximación al término de calidad en la educación superiorCarrasco Loyola, MilagrosSuperior educationaccreditationeducation qualityEducación superioracreditacióncalidad de la educación.One of the most difficult tasks is to define quality. The term has been evolution over the last century to the present. There is no consensus for its conceptualization; however it has been a constant search for diverse organizations and more recently, in the field of education. The emphasis on quality in superior education demands a revision of its definition among different stakeholders from academia to improve educational processes. The measurement of quality is another aspect that deserves attention by the diversity of approaches and therefore difficult to define the parameters for evaluation. The evaluation of educational quality can be internal when the institution evaluates your processes academic or related to these, and on the other hand, the external evaluation that allows access to the accreditation of the degree program or institution as recognition of the quality. Various international quality models coincide in the aspects that should be evaluated in the institutions: Educational Project, Students, Teachers, Academic Processes, Research, National and International Visibility, Graduated, Institutional well-being, Organization, Administration and Management, Physical and Financial Resources The Peruvian model accreditation is based on a process approach initially applied to the business and work of the Peruvian university adapt to changes in demand for raising educational quality.Una de las tareas más difíciles es definir la calidad. El término ha ido en evolución a lo largo del último siglo hasta el presente. No hay un consenso para su conceptualización, sin embargo ha sido una búsqueda constante para las organizaciones de diversa índole y, más recientemente, en el ámbito educativo. El énfasis en la calidad en educación superior demanda una revisión de su definición entre los diferentes actores del ámbito universitario para poder mejorar los procesos educativos. La medición de la calidad es otro aspecto que merece atención por la diversidad de enfoques y por lo dificultoso que resulta definir los parámetros de evaluación. La evaluación de la calidad educativa puede ser interna cuando la institución evalúa sus procesos académicos o los relacionados a estos, y por otro lado, la evaluación externa que permite acceder a la acreditación de la carrera o institución como un reconocimiento de la calidad. Diversos modelos de calidad internacionales coinciden en los aspectos que deben ser evaluados en las instituciones: Proyecto educativo, estudiantes, profesores, procesos académicos, investigación, visibilidad nacional e internacional, egresados, bienestar institucional, organización, administración y gestión, recursos físicos y financieros. El modelo peruano de acreditación está basado en un enfoque de procesos inicialmente aplicado al ámbito empresarial y es labor de la universidad peruana adaptarse a los cambios demandados para elevar la calidad educativa.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1153410.15381/os.v18i2.11534Odontología Sanmarquina; Vol. 18 No. 2 (2015); 117-122Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 2 (2015); 117-1221609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11534/10364Derechos de autor 2015 Milagros Carrasco Loyolahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/115342020-03-27T12:59:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
An approach to the term quality in superior education Una aproximación al término de calidad en la educación superior |
title |
An approach to the term quality in superior education |
spellingShingle |
An approach to the term quality in superior education Carrasco Loyola, Milagros Superior education accreditation education quality Educación superior acreditación calidad de la educación. |
title_short |
An approach to the term quality in superior education |
title_full |
An approach to the term quality in superior education |
title_fullStr |
An approach to the term quality in superior education |
title_full_unstemmed |
An approach to the term quality in superior education |
title_sort |
An approach to the term quality in superior education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Carrasco Loyola, Milagros |
author |
Carrasco Loyola, Milagros |
author_facet |
Carrasco Loyola, Milagros |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Superior education accreditation education quality Educación superior acreditación calidad de la educación. |
topic |
Superior education accreditation education quality Educación superior acreditación calidad de la educación. |
description |
One of the most difficult tasks is to define quality. The term has been evolution over the last century to the present. There is no consensus for its conceptualization; however it has been a constant search for diverse organizations and more recently, in the field of education. The emphasis on quality in superior education demands a revision of its definition among different stakeholders from academia to improve educational processes. The measurement of quality is another aspect that deserves attention by the diversity of approaches and therefore difficult to define the parameters for evaluation. The evaluation of educational quality can be internal when the institution evaluates your processes academic or related to these, and on the other hand, the external evaluation that allows access to the accreditation of the degree program or institution as recognition of the quality. Various international quality models coincide in the aspects that should be evaluated in the institutions: Educational Project, Students, Teachers, Academic Processes, Research, National and International Visibility, Graduated, Institutional well-being, Organization, Administration and Management, Physical and Financial Resources The Peruvian model accreditation is based on a process approach initially applied to the business and work of the Peruvian university adapt to changes in demand for raising educational quality. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11534 10.15381/os.v18i2.11534 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11534 |
identifier_str_mv |
10.15381/os.v18i2.11534 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11534/10364 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Milagros Carrasco Loyola https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Milagros Carrasco Loyola https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Odontología Sanmarquina; Vol. 18 No. 2 (2015); 117-122 Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 2 (2015); 117-122 1609-8617 1560-9111 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238211209920512 |
score |
13.949868 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).