Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios

Descripción del Articulo

Introduction. In Peru there is a shortage of physiatrists, and the standards for the training of specialists in Physical Medicine and Rehabilitation (PM&R) have not been updated since 2002. There are no studies that have focused on this problem. Objectives. To describe the number of PM&a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: De la Cerna-Luna, Roger, Taype-Rondan, Alvaro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/26324
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/26324
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Medicina Física y Rehabilitación
Internado y Residencia
Educación Médica
Curriculum
Perú
Physical Medicine and Rehabilitation
Internship and Residency
Medical Education
Peru
id REVUNMSM_ae78e64b2e4e3f68215c6b7b8994296c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/26324
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
Physical Medicine and Rehabilitation residency in Peru: number of vacancies and analysis of study plans
title Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
spellingShingle Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
De la Cerna-Luna, Roger
Medicina Física y Rehabilitación
Internado y Residencia
Educación Médica
Curriculum
Perú
Physical Medicine and Rehabilitation
Internship and Residency
Medical Education
Curriculum
Peru
title_short Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
title_full Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
title_fullStr Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
title_full_unstemmed Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
title_sort Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudios
dc.creator.none.fl_str_mv De la Cerna-Luna, Roger
Taype-Rondan, Alvaro
De la Cerna-Luna, Roger
Taype-Rondan, Alvaro
author De la Cerna-Luna, Roger
author_facet De la Cerna-Luna, Roger
Taype-Rondan, Alvaro
author_role author
author2 Taype-Rondan, Alvaro
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Medicina Física y Rehabilitación
Internado y Residencia
Educación Médica
Curriculum
Perú
Physical Medicine and Rehabilitation
Internship and Residency
Medical Education
Curriculum
Peru
topic Medicina Física y Rehabilitación
Internado y Residencia
Educación Médica
Curriculum
Perú
Physical Medicine and Rehabilitation
Internship and Residency
Medical Education
Curriculum
Peru
description Introduction. In Peru there is a shortage of physiatrists, and the standards for the training of specialists in Physical Medicine and Rehabilitation (PM&R) have not been updated since 2002. There are no studies that have focused on this problem. Objectives. To describe the number of PM&R positions and analyze the PM&R residency programs’ curriculums. Methods. Descriptive observational study. We reviewed the number of PM&R positions offered in the 2017-2022 period. Likewise, we collected the variables of interest from the curriculums that offer this residency program, including the approach of 30 basic competencies recommended by the International Society of PM&R (ISPRM). Results. During the 2017-2022 period, 11 universities offered 283 PM&R positions, of which 89.4% corresponded to the city of Lima. The number of positions showed a downward trend from 2018 to 2021. 7/11 curriculums addressed at least 75% of the basic competencies recommended by the ISPRM, and none of them addressed 100% of these competencies. In addition, we found heterogeneity between universities respect to the theoretical courses taught, the number of academic credits and the external rotations allowed. Conclusions. In Peru, the number of PM&R positions decreased during the COVID-19 pandemic, despite its crucial role in caring for the affected population and the shortage of physiatrists. No curriculum includes all the basic competencies recommended by ISPRM, highlighting the need to update and restructure them.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/26324
10.15381/anales.v84i4.26324
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/26324
identifier_str_mv 10.15381/anales.v84i4.26324
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/26324/20404
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Anales de la Facultad de Medicina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Anales de la Facultad de Medicina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 84 No. 4 (2023); 423-429
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 84 Núm. 4 (2023); 423-429
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238260180516864
spelling Residencia de Medicina Física y Rehabilitación en el Perú: número de vacantes y análisis de los planes de estudiosPhysical Medicine and Rehabilitation residency in Peru: number of vacancies and analysis of study plansDe la Cerna-Luna, RogerTaype-Rondan, AlvaroDe la Cerna-Luna, RogerTaype-Rondan, AlvaroMedicina Física y RehabilitaciónInternado y ResidenciaEducación MédicaCurriculumPerúPhysical Medicine and RehabilitationInternship and ResidencyMedical EducationCurriculumPeruIntroduction. In Peru there is a shortage of physiatrists, and the standards for the training of specialists in Physical Medicine and Rehabilitation (PM&R) have not been updated since 2002. There are no studies that have focused on this problem. Objectives. To describe the number of PM&R positions and analyze the PM&R residency programs’ curriculums. Methods. Descriptive observational study. We reviewed the number of PM&R positions offered in the 2017-2022 period. Likewise, we collected the variables of interest from the curriculums that offer this residency program, including the approach of 30 basic competencies recommended by the International Society of PM&R (ISPRM). Results. During the 2017-2022 period, 11 universities offered 283 PM&R positions, of which 89.4% corresponded to the city of Lima. The number of positions showed a downward trend from 2018 to 2021. 7/11 curriculums addressed at least 75% of the basic competencies recommended by the ISPRM, and none of them addressed 100% of these competencies. In addition, we found heterogeneity between universities respect to the theoretical courses taught, the number of academic credits and the external rotations allowed. Conclusions. In Peru, the number of PM&R positions decreased during the COVID-19 pandemic, despite its crucial role in caring for the affected population and the shortage of physiatrists. No curriculum includes all the basic competencies recommended by ISPRM, highlighting the need to update and restructure them.Introducción. En el Perú existe un déficit de médicos fisiatras y los estándares para la formación de especialistas en Medicina Física y Rehabilitación (MFyR) no han sido actualizados desde el 2002. No existen estudios que aborden esta problemática. Objetivos. Describir el número de vacantes y analizar los planes de estudios de los programas de residencia de MFyR. Métodos. Estudio observacional descriptivo. Revisamos el número de vacantes para MFyR ofertadas en el período 2017-2022. Asimismo, recolectamos las variables de interés de los planes de estudios de los programas de residencia, incluyendo el abordaje de 30 competencias básicas recomendadas por la Sociedad Internacional de MFyR (ISPRM). Resultados. Durante el periodo 2017-2022, 11 universidades ofertaron 283 vacantes para MFyR, de las cuales 89,4% correspondieron a la ciudad de Lima. El número de vacantes mostró una tendencia a la baja desde el 2018 hasta el 2021. 7 de 11 planes de estudios abordaron por lo menos el 75% de las competencias básicas recomendadas por la ISPRM, y ninguno abordó el 100% de estas competencias. Además, encontramos heterogeneidad respecto a los cursos teóricos, el número de créditos académicos y las rotaciones externas permitidas. Conclusiones. En el Perú, el número de vacantes para MFyR disminuyó durante la pandemia por COVID-19, a pesar de su rol fundamental en la atención de la población afectada por la enfermedad y del déficit de médicos fisiatras. Ningún plan de estudios incluye todas las competencias básicas recomendadas por la ISPRM, lo cual alerta sobre la necesidad de actualizarlos y reestructurarlos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/2632410.15381/anales.v84i4.26324Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 84 No. 4 (2023); 423-429Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 84 Núm. 4 (2023); 423-4291609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/26324/20404Derechos de autor 2023 Anales de la Facultad de Medicinahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/263242024-01-26T18:02:31Z
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).