Instruments to evaluate argumentative text of university students

Descripción del Articulo

The present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gonzales R., María, Carrión R., Prascedes, Espinoza L., Maritza
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22602
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:argumentación
polifonía
controversia
instrumento
evaluación
cognición
esquema cognitivo
Argumentation
Polyphony
Controversy
Instrument
Evaluation
Cognition
Cognitive scheme
id REVUNMSM_ae48087b305223772d0182619f99d30b
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22602
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Instruments to evaluate argumentative text of university studentsInstrumentos para la evaluación de textos argumentativos de estudiantes universitariosGonzales R., MaríaCarrión R., PrascedesEspinoza L., MaritzaGonzales R., MaríaCarrión R., PrascedesEspinoza L., Maritzaargumentaciónpolifoníacontroversiainstrumentoevaluacióncogniciónesquema cognitivoArgumentationPolyphonyControversyInstrumentEvaluationCognitionCognitive schemeThe present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive scheme of oral discussion and, therefore they know the act sequence of such communicative event because of their experiences in oral daily practices to convince other ones, but such acts are evidently different from those specialized ones of scientific discourse which are argumentative and written. For that reason, and this is the second hypothesis, it is necessary to activate their previous knowledge about discussion practice in oral dynamics to ensure the success in the production of an argumentative writing with cohesive propositions. The result of this exploratory study is a cognitive linguistic textual discursive instrument that evaluates argumentative abilities of students to plan, in the future, an argumentation teaching program.El presente trabajo es un estudio exploratorio y cualitativo cuyo objetivo es proponer los criterios para la evaluación de la producción escrita de textos argumentativos de estudiantes universitarios ingresantes. Dos hipótesis se plantean en esta investigación. La primera, los jóvenes estudiantes poseen esquemas cognitivos de la discusión oral, y por ende conocen la secuencia de actos de este evento comunicativo dadas las experiencias en sus prácticas cotidianas orales para convencer, pero evidentemente difieren de aquellas especializadas del discurso científico sobre todo argumentativo y escrito. Por ello, y es la segunda hipótesis, es necesario activar los conocimientos previos sobre las prácticas de discusión en dinámicas orales para asegurar el éxito en la producción de un texto argumentativo con proposiciones cohesivas. El resultado de este estudio indagatorio es un instrumento discursivo-textual-lingüístico-cognitivo que evalúe las habilidades argumentativas de los estudiantes para, posteriormente, planificar un programa pedagógico de la argumentación.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2014-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2260210.15381/lengsoc.v14i2.22602Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 2 (2014); 78-93Lengua y Sociedad; v. 14 n. 2 (2014); 78-93Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 2 (2014); 78-932413-26591729-972110.15381/lengsoc.v14i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602/18005Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226022022-04-11T09:51:43Z
dc.title.none.fl_str_mv Instruments to evaluate argumentative text of university students
Instrumentos para la evaluación de textos argumentativos de estudiantes universitarios
title Instruments to evaluate argumentative text of university students
spellingShingle Instruments to evaluate argumentative text of university students
Gonzales R., María
argumentación
polifonía
controversia
instrumento
evaluación
cognición
esquema cognitivo
Argumentation
Polyphony
Controversy
Instrument
Evaluation
Cognition
Cognitive scheme
title_short Instruments to evaluate argumentative text of university students
title_full Instruments to evaluate argumentative text of university students
title_fullStr Instruments to evaluate argumentative text of university students
title_full_unstemmed Instruments to evaluate argumentative text of university students
title_sort Instruments to evaluate argumentative text of university students
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzales R., María
Carrión R., Prascedes
Espinoza L., Maritza
Gonzales R., María
Carrión R., Prascedes
Espinoza L., Maritza
author Gonzales R., María
author_facet Gonzales R., María
Carrión R., Prascedes
Espinoza L., Maritza
author_role author
author2 Carrión R., Prascedes
Espinoza L., Maritza
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv argumentación
polifonía
controversia
instrumento
evaluación
cognición
esquema cognitivo
Argumentation
Polyphony
Controversy
Instrument
Evaluation
Cognition
Cognitive scheme
topic argumentación
polifonía
controversia
instrumento
evaluación
cognición
esquema cognitivo
Argumentation
Polyphony
Controversy
Instrument
Evaluation
Cognition
Cognitive scheme
description The present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive scheme of oral discussion and, therefore they know the act sequence of such communicative event because of their experiences in oral daily practices to convince other ones, but such acts are evidently different from those specialized ones of scientific discourse which are argumentative and written. For that reason, and this is the second hypothesis, it is necessary to activate their previous knowledge about discussion practice in oral dynamics to ensure the success in the production of an argumentative writing with cohesive propositions. The result of this exploratory study is a cognitive linguistic textual discursive instrument that evaluates argumentative abilities of students to plan, in the future, an argumentation teaching program.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602
10.15381/lengsoc.v14i2.22602
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v14i2.22602
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602/18005
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 2 (2014); 78-93
Lengua y Sociedad; v. 14 n. 2 (2014); 78-93
Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 2 (2014); 78-93
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v14i2
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238322266701824
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).