Instruments to evaluate argumentative text of university students
Descripción del Articulo
The present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22602 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | argumentación polifonía controversia instrumento evaluación cognición esquema cognitivo Argumentation Polyphony Controversy Instrument Evaluation Cognition Cognitive scheme |
| id |
REVUNMSM_ae48087b305223772d0182619f99d30b |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22602 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Instruments to evaluate argumentative text of university studentsInstrumentos para la evaluación de textos argumentativos de estudiantes universitariosGonzales R., MaríaCarrión R., PrascedesEspinoza L., MaritzaGonzales R., MaríaCarrión R., PrascedesEspinoza L., Maritzaargumentaciónpolifoníacontroversiainstrumentoevaluacióncogniciónesquema cognitivoArgumentationPolyphonyControversyInstrumentEvaluationCognitionCognitive schemeThe present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive scheme of oral discussion and, therefore they know the act sequence of such communicative event because of their experiences in oral daily practices to convince other ones, but such acts are evidently different from those specialized ones of scientific discourse which are argumentative and written. For that reason, and this is the second hypothesis, it is necessary to activate their previous knowledge about discussion practice in oral dynamics to ensure the success in the production of an argumentative writing with cohesive propositions. The result of this exploratory study is a cognitive linguistic textual discursive instrument that evaluates argumentative abilities of students to plan, in the future, an argumentation teaching program.El presente trabajo es un estudio exploratorio y cualitativo cuyo objetivo es proponer los criterios para la evaluación de la producción escrita de textos argumentativos de estudiantes universitarios ingresantes. Dos hipótesis se plantean en esta investigación. La primera, los jóvenes estudiantes poseen esquemas cognitivos de la discusión oral, y por ende conocen la secuencia de actos de este evento comunicativo dadas las experiencias en sus prácticas cotidianas orales para convencer, pero evidentemente difieren de aquellas especializadas del discurso científico sobre todo argumentativo y escrito. Por ello, y es la segunda hipótesis, es necesario activar los conocimientos previos sobre las prácticas de discusión en dinámicas orales para asegurar el éxito en la producción de un texto argumentativo con proposiciones cohesivas. El resultado de este estudio indagatorio es un instrumento discursivo-textual-lingüístico-cognitivo que evalúe las habilidades argumentativas de los estudiantes para, posteriormente, planificar un programa pedagógico de la argumentación.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2014-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2260210.15381/lengsoc.v14i2.22602Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 2 (2014); 78-93Lengua y Sociedad; v. 14 n. 2 (2014); 78-93Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 2 (2014); 78-932413-26591729-972110.15381/lengsoc.v14i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602/18005Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226022022-04-11T09:51:43Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Instruments to evaluate argumentative text of university students Instrumentos para la evaluación de textos argumentativos de estudiantes universitarios |
| title |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| spellingShingle |
Instruments to evaluate argumentative text of university students Gonzales R., María argumentación polifonía controversia instrumento evaluación cognición esquema cognitivo Argumentation Polyphony Controversy Instrument Evaluation Cognition Cognitive scheme |
| title_short |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| title_full |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| title_fullStr |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| title_full_unstemmed |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| title_sort |
Instruments to evaluate argumentative text of university students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Gonzales R., María Carrión R., Prascedes Espinoza L., Maritza Gonzales R., María Carrión R., Prascedes Espinoza L., Maritza |
| author |
Gonzales R., María |
| author_facet |
Gonzales R., María Carrión R., Prascedes Espinoza L., Maritza |
| author_role |
author |
| author2 |
Carrión R., Prascedes Espinoza L., Maritza |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
argumentación polifonía controversia instrumento evaluación cognición esquema cognitivo Argumentation Polyphony Controversy Instrument Evaluation Cognition Cognitive scheme |
| topic |
argumentación polifonía controversia instrumento evaluación cognición esquema cognitivo Argumentation Polyphony Controversy Instrument Evaluation Cognition Cognitive scheme |
| description |
The present work is a qualitative and explorer study. Its objective is to propose criteria for the evaluation of the writing production of argumentative texts of university students in the first term. Two hypotheses are formulated in this research. The first one, younger students have the cognitive scheme of oral discussion and, therefore they know the act sequence of such communicative event because of their experiences in oral daily practices to convince other ones, but such acts are evidently different from those specialized ones of scientific discourse which are argumentative and written. For that reason, and this is the second hypothesis, it is necessary to activate their previous knowledge about discussion practice in oral dynamics to ensure the success in the production of an argumentative writing with cohesive propositions. The result of this exploratory study is a cognitive linguistic textual discursive instrument that evaluates argumentative abilities of students to plan, in the future, an argumentation teaching program. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-07 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602 10.15381/lengsoc.v14i2.22602 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602 |
| identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v14i2.22602 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22602/18005 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 María Gonzales R., Prascedes Carrión R., Maritza Espinoza L. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 14 No. 2 (2014); 78-93 Lengua y Sociedad; v. 14 n. 2 (2014); 78-93 Lengua y Sociedad; Vol. 14 Núm. 2 (2014); 78-93 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v14i2 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238322266701824 |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).