Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels

Descripción del Articulo

It was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Escurra Mayaute, Luis Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2003
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/5089
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:valores
análisis psicométrico
confiabilidad
validez
estrato socioeconómico
value
psychometric analysis
reliability
validity
socio-economic levels
id REVUNMSM_ac2c16c7c6f958b9483e24e0c7dd4925
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/5089
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levelsSistema de valores en estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicosEscurra Mayaute, Luis Miguelvaloresanálisis psicométricoconfiabilidadvalidezestrato socioeconómicovaluepsychometric analysisreliabilityvaliditysocio-economic levelsIt was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru. The results of the psychometric analysis allowed to obtain the validity content index, the construct validity and the reliability index of the Schwartz Values Questionnaire (PVQ). The results showed that the scores of the students of the PVQ reached a normal distribution. The comparative analysis of the socioeconomic levels indicated that values of tradition and security prevail in low socio-economic students. The value of power prevails in students of middle socioeconomic level and the benevolence value prevails in the high socio-economic level. The values of self direccion, hedonism and achievement prevail at the high and middle social economic levels. The comparison for sex allowed to observe that values as benevolence, universalism and security prevail in women and values of achievement and power prevail in males. Finally it was found three kind of profiles acoord to the form of responding to the PVQ.Se estudió la estructura del sistema de valores de los estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana, pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicos, utilizando como marco conceptual de la Teoría de Schwartz. Los participantes correspondieron a una muestra probabilística estratificada de 1197 alumnos pertenecientes de manera representativa a las diferentes USE de Lima Metropolitana. Los hallazgos del análisis psicométrico demostraron la validez de contenido, la validez de constructo y la confiabilidad del Cuestionario de Valores de Schwartz (PVQ). Los resultados alcanzados indicaron que los puntajes de los valores del PVQ en los alumnos de quinto año de Lima Metropolitana presentaron una adecuada aproximación a la distribución normal. El análisis comparativo por estrato socioeconómico indicó que tradición y seguridad predominan en los alumnos del estrato socioeconómico bajo. El poder predomina en el estrato medio. La benevolencia predomina en el estrato alto. La autodirección, el hedonismo y el logro predominan tanto en los estratos alto y medio. Mientras que la comparación por sexo permitió observar que la benevolencia, universalismo y la seguridad predominan en las mujeres y los valores de logro y poder predominan en los varones. Finalmente se encontró que en la muestra estudiada existen tres tipos de grupos según la forma de responder a los valores.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2003-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/508910.15381/rinvp.v6i1.5089Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 No. 1 (2003); 49-72Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 Núm. 1 (2003); 49-721609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089/5376Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayautehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/50892020-04-21T15:04:46Z
dc.title.none.fl_str_mv Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
Sistema de valores en estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicos
title Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
spellingShingle Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
Escurra Mayaute, Luis Miguel
valores
análisis psicométrico
confiabilidad
validez
estrato socioeconómico
value
psychometric analysis
reliability
validity
socio-economic levels
title_short Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
title_full Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
title_fullStr Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
title_full_unstemmed Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
title_sort Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
dc.creator.none.fl_str_mv Escurra Mayaute, Luis Miguel
author Escurra Mayaute, Luis Miguel
author_facet Escurra Mayaute, Luis Miguel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv valores
análisis psicométrico
confiabilidad
validez
estrato socioeconómico
value
psychometric analysis
reliability
validity
socio-economic levels
topic valores
análisis psicométrico
confiabilidad
validez
estrato socioeconómico
value
psychometric analysis
reliability
validity
socio-economic levels
description It was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru. The results of the psychometric analysis allowed to obtain the validity content index, the construct validity and the reliability index of the Schwartz Values Questionnaire (PVQ). The results showed that the scores of the students of the PVQ reached a normal distribution. The comparative analysis of the socioeconomic levels indicated that values of tradition and security prevail in low socio-economic students. The value of power prevails in students of middle socioeconomic level and the benevolence value prevails in the high socio-economic level. The values of self direccion, hedonism and achievement prevail at the high and middle social economic levels. The comparison for sex allowed to observe that values as benevolence, universalism and security prevail in women and values of achievement and power prevail in males. Finally it was found three kind of profiles acoord to the form of responding to the PVQ.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-06-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089
10.15381/rinvp.v6i1.5089
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v6i1.5089
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089/5376
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayaute
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayaute
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 No. 1 (2003); 49-72
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 Núm. 1 (2003); 49-72
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238270397841408
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).