Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels
Descripción del Articulo
It was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru....
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2003 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5089 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | valores análisis psicométrico confiabilidad validez estrato socioeconómico value psychometric analysis reliability validity socio-economic levels |
id |
REVUNMSM_ac2c16c7c6f958b9483e24e0c7dd4925 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5089 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levelsSistema de valores en estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicosEscurra Mayaute, Luis Miguelvaloresanálisis psicométricoconfiabilidadvalidezestrato socioeconómicovaluepsychometric analysisreliabilityvaliditysocio-economic levelsIt was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru. The results of the psychometric analysis allowed to obtain the validity content index, the construct validity and the reliability index of the Schwartz Values Questionnaire (PVQ). The results showed that the scores of the students of the PVQ reached a normal distribution. The comparative analysis of the socioeconomic levels indicated that values of tradition and security prevail in low socio-economic students. The value of power prevails in students of middle socioeconomic level and the benevolence value prevails in the high socio-economic level. The values of self direccion, hedonism and achievement prevail at the high and middle social economic levels. The comparison for sex allowed to observe that values as benevolence, universalism and security prevail in women and values of achievement and power prevail in males. Finally it was found three kind of profiles acoord to the form of responding to the PVQ.Se estudió la estructura del sistema de valores de los estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana, pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicos, utilizando como marco conceptual de la Teoría de Schwartz. Los participantes correspondieron a una muestra probabilística estratificada de 1197 alumnos pertenecientes de manera representativa a las diferentes USE de Lima Metropolitana. Los hallazgos del análisis psicométrico demostraron la validez de contenido, la validez de constructo y la confiabilidad del Cuestionario de Valores de Schwartz (PVQ). Los resultados alcanzados indicaron que los puntajes de los valores del PVQ en los alumnos de quinto año de Lima Metropolitana presentaron una adecuada aproximación a la distribución normal. El análisis comparativo por estrato socioeconómico indicó que tradición y seguridad predominan en los alumnos del estrato socioeconómico bajo. El poder predomina en el estrato medio. La benevolencia predomina en el estrato alto. La autodirección, el hedonismo y el logro predominan tanto en los estratos alto y medio. Mientras que la comparación por sexo permitió observar que la benevolencia, universalismo y la seguridad predominan en las mujeres y los valores de logro y poder predominan en los varones. Finalmente se encontró que en la muestra estudiada existen tres tipos de grupos según la forma de responder a los valores.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2003-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/508910.15381/rinvp.v6i1.5089Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 No. 1 (2003); 49-72Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 Núm. 1 (2003); 49-721609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089/5376Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayautehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/50892020-04-21T15:04:46Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels Sistema de valores en estudiantes de quinto año de secundaria de Lima Metropolitana pertenecientes a diferentes estratos socioeconómicos |
title |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
spellingShingle |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels Escurra Mayaute, Luis Miguel valores análisis psicométrico confiabilidad validez estrato socioeconómico value psychometric analysis reliability validity socio-economic levels |
title_short |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
title_full |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
title_fullStr |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
title_full_unstemmed |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
title_sort |
Values System in fifth-year high school of Lima from different socioeconomic levels |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Escurra Mayaute, Luis Miguel |
author |
Escurra Mayaute, Luis Miguel |
author_facet |
Escurra Mayaute, Luis Miguel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
valores análisis psicométrico confiabilidad validez estrato socioeconómico value psychometric analysis reliability validity socio-economic levels |
topic |
valores análisis psicométrico confiabilidad validez estrato socioeconómico value psychometric analysis reliability validity socio-economic levels |
description |
It was studied the structure of the values system of senior high schools students belonging to different socio-economic levels using Schwartz Theory as a framework. The participants were 1197 students sampled on a stratified probabilistic way, belonging to all school districts (USES) of Lima, Peru. The results of the psychometric analysis allowed to obtain the validity content index, the construct validity and the reliability index of the Schwartz Values Questionnaire (PVQ). The results showed that the scores of the students of the PVQ reached a normal distribution. The comparative analysis of the socioeconomic levels indicated that values of tradition and security prevail in low socio-economic students. The value of power prevails in students of middle socioeconomic level and the benevolence value prevails in the high socio-economic level. The values of self direccion, hedonism and achievement prevail at the high and middle social economic levels. The comparison for sex allowed to observe that values as benevolence, universalism and security prevail in women and values of achievement and power prevail in males. Finally it was found three kind of profiles acoord to the form of responding to the PVQ. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-06-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089 10.15381/rinvp.v6i1.5089 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v6i1.5089 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/5089/5376 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayaute https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2003 Luis Miguel Escurra Mayaute https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 No. 1 (2003); 49-72 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 6 Núm. 1 (2003); 49-72 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238270397841408 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).