Mine shoring with reinforced wood
Descripción del Articulo
At present, shoring in a mine with wood continues to be an economic alternative; despite its age and competence with a diversity of elements and materials. This research work consists of looking for the best arrangement for the assembly of construction steel rods in the stress zone of a beam, in ord...
Autores: | , , |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1998 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/2316 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/2316 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | shoring in mine with wood steel rod assembly compression stresses reinforced concrete beam resistance in the elastic limit entibación en mina con madera ensamblaje de varillas de acero esfuerzos de compresión viga de concreto armado resistencia en el límite elástico |
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Mine shoring with reinforced woodEntibación en mina con madera reforzadaToledo Garay, Fernando EnriqueDe la Cruz, EstanislaoOrtiz Sánchez, Oswaldoshoring in mine with woodsteel rod assemblycompression stressesreinforced concrete beamresistance in the elastic limitentibación en mina con maderaensamblaje de varillas de aceroesfuerzos de compresiónviga de concreto armadoresistencia en el límite elásticoAt present, shoring in a mine with wood continues to be an economic alternative; despite its age and competence with a diversity of elements and materials. This research work consists of looking for the best arrangement for the assembly of construction steel rods in the stress zone of a beam, in order that the steel takes all the stress stresses (fs), and the wood all compression efforts (fw), generated by a concentrated load (in the laboratory). The idea is to make wood and steel work, bonding them intimately with epoxy resins, in order to obtain similar results to that of a reinforced concrete beam. The advantage that wood has over concrete is its low specific weight, which constitutes an important parameter for workability in the subsoil. The economic and time constraints allowed testing only 150 specimens, which were not enough to achieve the desired success. However, it has given us important guidelines, Professors of the Academic Department of Mining Engineering to achieve higher levels of resistance in practice, or in future trials. In the sample No. 113-TOR-11 T (3/8) -AQ / MP, 83% was achieved in increasing its resistance in the elastic limit, with a load of 2,220 Kg., Compared to 1,210 Kg bearing without metal reinforcement.En la actualidad, la entibación en mina con madera, sigue siendo una alternativa económica; pese a su antigüedad y la competencia con una diversidad de elementos y materiales. Este trabajo de investigación, consiste en buscar la mejor disposición de ensamblaje de varillas de acero de construcción en la zona de tensión de una viga, con el fin de que el acero tome todos los esfuerzos de la tensión (fs), y la madera todos los esfuerzos de compresión (fw), generado por una carga concentrada (en el laboratorio). La idea es hacer trabajar la madera y el acero, uniéndolos íntimamente con resinas epóxicas, con la finalidad de obtener similares resultados al de una viga de concreto armado. La ventaja que tiene la madera sobre el concreto, es su bajo peso específico, que constituye un, parámetro importante para la trabajabilidad en el subsuelo. Las restricciones económicas y de tiempo permitieron ensayar sólo 150 probetas, que no fueron las suficientes para alcanzar el éxito deseado. Sin embargo, nos ha dado pautas importantes, Profesores del Dpto. Académico de Ingeniería de Minas para lograr mayores niveles de resistencia en la práctica, o en futuros ensayos. En la probeta N° 113-TOR-11 T(3/8)-AQ/MP, se logró el 83% en el incremento de su resistencia en el límite elástico, con una carga de 2,220 Kg., frente a 1,210 Kg soportando sin el refuerzo metálico.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica1998-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/231610.15381/iigeo.v1i2.2316Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 1 No. 2 (1998); 43-54Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 43-541682-30871561-0888reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/2316/2019Derechos de autor 1998 Fernando Enrique Toledo Garay, Estanislao De la Cruz, Oswaldo Ortiz Sánchezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/23162023-01-06T21:37:27Z |
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At present, shoring in a mine with wood continues to be an economic alternative; despite its age and competence with a diversity of elements and materials. This research work consists of looking for the best arrangement for the assembly of construction steel rods in the stress zone of a beam, in order that the steel takes all the stress stresses (fs), and the wood all compression efforts (fw), generated by a concentrated load (in the laboratory). The idea is to make wood and steel work, bonding them intimately with epoxy resins, in order to obtain similar results to that of a reinforced concrete beam. The advantage that wood has over concrete is its low specific weight, which constitutes an important parameter for workability in the subsoil. The economic and time constraints allowed testing only 150 specimens, which were not enough to achieve the desired success. However, it has given us important guidelines, Professors of the Academic Department of Mining Engineering to achieve higher levels of resistance in practice, or in future trials. In the sample No. 113-TOR-11 T (3/8) -AQ / MP, 83% was achieved in increasing its resistance in the elastic limit, with a load of 2,220 Kg., Compared to 1,210 Kg bearing without metal reinforcement. |
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Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 1 No. 2 (1998); 43-54 Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 43-54 1682-3087 1561-0888 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
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