App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management
Descripción del Articulo
Introduction. Technology offers a different approach regarding learning abilities and the activities that students engage in using communication tools such as WhatsApp. Objective. To describe the assessment of the WhatsApp application for collaborative work in post-graduate student...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17785 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/17785 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Uso del Teléfono Celular Aprendizajes Colaborativos Estudiantes del Área de la Salud Programas de Posgrado en Salud Cell Phone Use Interdisciplinary Placement Students, Health Occupations Health Postgraduate Programs |
id |
REVUNMSM_9a1a5d100d0931853364fc935349863c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17785 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services managementAplicativo móvil en el trabajo colaborativo: valoración en estudiantes de postgrado de gerencia de servicios de saludQuispe Mori, WandaGutiérrez Crespo, HugoMatzumura Kasano, Juan P.Pastor García, CésarUso del Teléfono CelularAprendizajes ColaborativosEstudiantes del Área de la SaludProgramas de Posgrado en SaludCell Phone UseInterdisciplinary PlacementStudents, Health OccupationsHealth Postgraduate ProgramsIntroduction. Technology offers a different approach regarding learning abilities and the activities that students engage in using communication tools such as WhatsApp. Objective. To describe the assessment of the WhatsApp application for collaborative work in post-graduate students of health services management. Methods. A quantitative, prospective, cross-sectional study. The Questionnaire to assess the use of WhatsApp for regulating group work, composed of 59 questions and 4 dimensions was used. Results. In the dimensional analysis, the answers from low-value responses were the most frequent in all cases. Second semester students responded favorably to the use of WhatsApp, while fourth semester students had a negative response in all dimensions. Global analysis showed that 32,9% of students refers high valuation and average valuation, while 34,2% results in a low scoring valuation. Conclusions. WhatsApp use have a low value respect to collaborative work in post-graduate students.Introducción. La tecnología ofrece un enfoque distinto sobre las habilidades de aprendizaje y las actividades que los estudiantes realizan mediante el uso de herramientas de comunicación como WhatsApp. Objetivo. Describir la valoración del aplicativo móvil WhatsApp para el trabajo colaborativo en estudiantes de postgrado de gerencia de servicios de salud. Métodos. Investigación de enfoque cuantitativo, prospectivo, de corte transversal. Se utilizó el instrumento denominado: Cuestionario para valorar WhatsApp en la regulación del trabajo en grupo; de 59 preguntas y cuatro dimensiones. Resultados. El análisis por dimensiones mostró que las respuestas de baja valoración predominan en todos los casos. El análisis del promedio determinó que los estudiantes del segundo semestre respondieron favorablemente sobre el uso del aplicativo móvil, mientras que los de cuarto semestre respondieron negativamente en todas las dimensiones. En el análisis global, el 32,9% corresponden a la alta valoración y valoración media, mientras 34,2% corresponden a baja valoración. Conclusiones: El uso de WhatsApp se considera de baja valoración con respecto al trabajo colaborativo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2020-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1778510.15381/anales.v81i1.17785Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 81 No. 1 (2020)Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 81 Núm. 1 (2020)1609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/17785/14883Derechos de autor 2020 Anales de la Facultad de Medicinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/177852020-06-10T16:22:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management Aplicativo móvil en el trabajo colaborativo: valoración en estudiantes de postgrado de gerencia de servicios de salud |
title |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
spellingShingle |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management Quispe Mori, Wanda Uso del Teléfono Celular Aprendizajes Colaborativos Estudiantes del Área de la Salud Programas de Posgrado en Salud Cell Phone Use Interdisciplinary Placement Students, Health Occupations Health Postgraduate Programs |
title_short |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
title_full |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
title_fullStr |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
title_full_unstemmed |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
title_sort |
App in colaborative work: evaluation in post-graduate students of health services management |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quispe Mori, Wanda Gutiérrez Crespo, Hugo Matzumura Kasano, Juan P. Pastor García, César |
author |
Quispe Mori, Wanda |
author_facet |
Quispe Mori, Wanda Gutiérrez Crespo, Hugo Matzumura Kasano, Juan P. Pastor García, César |
author_role |
author |
author2 |
Gutiérrez Crespo, Hugo Matzumura Kasano, Juan P. Pastor García, César |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Uso del Teléfono Celular Aprendizajes Colaborativos Estudiantes del Área de la Salud Programas de Posgrado en Salud Cell Phone Use Interdisciplinary Placement Students, Health Occupations Health Postgraduate Programs |
topic |
Uso del Teléfono Celular Aprendizajes Colaborativos Estudiantes del Área de la Salud Programas de Posgrado en Salud Cell Phone Use Interdisciplinary Placement Students, Health Occupations Health Postgraduate Programs |
description |
Introduction. Technology offers a different approach regarding learning abilities and the activities that students engage in using communication tools such as WhatsApp. Objective. To describe the assessment of the WhatsApp application for collaborative work in post-graduate students of health services management. Methods. A quantitative, prospective, cross-sectional study. The Questionnaire to assess the use of WhatsApp for regulating group work, composed of 59 questions and 4 dimensions was used. Results. In the dimensional analysis, the answers from low-value responses were the most frequent in all cases. Second semester students responded favorably to the use of WhatsApp, while fourth semester students had a negative response in all dimensions. Global analysis showed that 32,9% of students refers high valuation and average valuation, while 34,2% results in a low scoring valuation. Conclusions. WhatsApp use have a low value respect to collaborative work in post-graduate students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/17785 10.15381/anales.v81i1.17785 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/17785 |
identifier_str_mv |
10.15381/anales.v81i1.17785 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/17785/14883 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Anales de la Facultad de Medicina https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Anales de la Facultad de Medicina https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 81 No. 1 (2020) Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 81 Núm. 1 (2020) 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238258419957760 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).