The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
Descripción del Articulo
This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they l...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17965 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Felipe Guaman Poma de Ayala Conquista Pedagogía decolonial Teología Gracia Milagro Conquest Decolonial pedagogy Theology Grace Miracle |
id |
REVUNMSM_8b742bb4b24830358f60394ae95d62a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17965 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobiernoEl rol de la incoherencia: pedagogía poscolonial y teología en la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobiernoLamana, GonzaloFelipe Guaman Poma de AyalaConquistaPedagogía decolonialTeologíaGraciaMilagroFelipe Guaman Poma de AyalaConquestDecolonial pedagogyTheologyGraceMiracleThis essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they lived. To that end, he adopted a pedagogical strategy: he confronted the readers with apparent incoherences and historical absurdities, to surprise them and have them ponder, hesitate and, fnally, realize that it was the premises they held about reality that made those elements seem strange, absurd, or incoherent, not the elements themselves. That is, they were riddles, means for a strategy with decolonial ends. Este ensayo estudia aspectos de la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobierno de Guaman Poma de Ayala que han recibido limitada atención. El argumento central es que el objetivo del autor andino era producir un cambio en la forma en que los lectores le daban sentido al mundo que los rodeaba. Para ello, adoptó una estrategia pedagógica: confrontar al lector con aparentes incoherencias, absurdos históricos, para sorprenderlo y que se preguntase, dudase y, fnalmente, se diera cuenta de que eran las premisas que tenía sobre la realidad las que hacían que esos elementos pareciesen raros, absurdos o incoherentes, no los elementos en sí. Es decir, eran acertijos, medios de una estrategia con fnes decoloniales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/1796510.30920/letras.91.133.6Letras (Lima); Vol. 91 No. 133 (2020): January - June. Thematic issue "400 años after: Guamán Poma de Ayala revisited"; 141-162Letras (Lima); Vol. 91 Núm. 133 (2020): Enero - Junio. Monográfico "Más allá de los 400 años: Guamán Poma de Ayala revisitado"; 141-1622071-50720378-487810.30920/letras.91.133reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14978https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14979https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14980Derechos de autor 2020 Letras (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/179652020-06-09T19:32:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno El rol de la incoherencia: pedagogía poscolonial y teología en la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobierno |
title |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
spellingShingle |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno Lamana, Gonzalo Felipe Guaman Poma de Ayala Conquista Pedagogía decolonial Teología Gracia Milagro Felipe Guaman Poma de Ayala Conquest Decolonial pedagogy Theology Grace Miracle |
title_short |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
title_full |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
title_fullStr |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
title_full_unstemmed |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
title_sort |
The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lamana, Gonzalo |
author |
Lamana, Gonzalo |
author_facet |
Lamana, Gonzalo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Felipe Guaman Poma de Ayala Conquista Pedagogía decolonial Teología Gracia Milagro Felipe Guaman Poma de Ayala Conquest Decolonial pedagogy Theology Grace Miracle |
topic |
Felipe Guaman Poma de Ayala Conquista Pedagogía decolonial Teología Gracia Milagro Felipe Guaman Poma de Ayala Conquest Decolonial pedagogy Theology Grace Miracle |
description |
This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they lived. To that end, he adopted a pedagogical strategy: he confronted the readers with apparent incoherences and historical absurdities, to surprise them and have them ponder, hesitate and, fnally, realize that it was the premises they held about reality that made those elements seem strange, absurd, or incoherent, not the elements themselves. That is, they were riddles, means for a strategy with decolonial ends. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965 10.30920/letras.91.133.6 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965 |
identifier_str_mv |
10.30920/letras.91.133.6 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14978 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14979 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14980 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Letras (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Letras (Lima) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras (Lima); Vol. 91 No. 133 (2020): January - June. Thematic issue "400 años after: Guamán Poma de Ayala revisited"; 141-162 Letras (Lima); Vol. 91 Núm. 133 (2020): Enero - Junio. Monográfico "Más allá de los 400 años: Guamán Poma de Ayala revisitado"; 141-162 2071-5072 0378-4878 10.30920/letras.91.133 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238292904476672 |
score |
13.949927 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).