The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno

Descripción del Articulo

This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they l...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Lamana, Gonzalo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/17965
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquista
Pedagogía decolonial
Teología
Gracia
Milagro
Conquest
Decolonial pedagogy
Theology
Grace
Miracle
id REVUNMSM_8b742bb4b24830358f60394ae95d62a1
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/17965
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobiernoEl rol de la incoherencia: pedagogía poscolonial y teología en la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobiernoLamana, GonzaloFelipe Guaman Poma de AyalaConquistaPedagogía decolonialTeologíaGraciaMilagroFelipe Guaman Poma de AyalaConquestDecolonial pedagogyTheologyGraceMiracleThis essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they lived. To that end, he adopted a pedagogical strategy: he confronted the readers with apparent incoherences and historical absurdities, to surprise them and have them ponder, hesitate and, fnally, realize that it was the premises they held about reality that made those elements seem strange, absurd, or incoherent, not the elements themselves. That is, they were riddles, means for a strategy with decolonial ends. Este ensayo estudia aspectos de la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobierno de Guaman Poma de Ayala que han recibido limitada atención. El argumento central es que el objetivo del autor andino era producir un cambio en la forma en que los lectores le daban sentido al mundo que los rodeaba. Para ello, adoptó una estrategia pedagógica: confrontar al lector con aparentes incoherencias, absurdos históricos, para sorprenderlo y que se preguntase, dudase y, fnalmente, se diera cuenta de que eran las premisas que tenía sobre la realidad las que hacían que esos elementos pareciesen raros, absurdos o incoherentes, no los elementos en sí. Es decir, eran acertijos, medios de una estrategia con fnes decoloniales.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/1796510.30920/letras.91.133.6Letras (Lima); Vol. 91 No. 133 (2020): January - June. Thematic issue "400 años after: Guamán Poma de Ayala revisited"; 141-162Letras (Lima); Vol. 91 Núm. 133 (2020): Enero - Junio. Monográfico "Más allá de los 400 años: Guamán Poma de Ayala revisitado"; 141-1622071-50720378-487810.30920/letras.91.133reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14978https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14979https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14980Derechos de autor 2020 Letras (Lima)https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/179652020-06-09T19:32:36Z
dc.title.none.fl_str_mv The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
El rol de la incoherencia: pedagogía poscolonial y teología en la narrativa de la conquista de la Nueva corónica y buen gobierno
title The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
spellingShingle The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
Lamana, Gonzalo
Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquista
Pedagogía decolonial
Teología
Gracia
Milagro
Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquest
Decolonial pedagogy
Theology
Grace
Miracle
title_short The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
title_full The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
title_fullStr The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
title_full_unstemmed The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
title_sort The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
dc.creator.none.fl_str_mv Lamana, Gonzalo
author Lamana, Gonzalo
author_facet Lamana, Gonzalo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquista
Pedagogía decolonial
Teología
Gracia
Milagro
Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquest
Decolonial pedagogy
Theology
Grace
Miracle
topic Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquista
Pedagogía decolonial
Teología
Gracia
Milagro
Felipe Guaman Poma de Ayala
Conquest
Decolonial pedagogy
Theology
Grace
Miracle
description This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they lived. To that end, he adopted a pedagogical strategy: he confronted the readers with apparent incoherences and historical absurdities, to surprise them and have them ponder, hesitate and, fnally, realize that it was the premises they held about reality that made those elements seem strange, absurd, or incoherent, not the elements themselves. That is, they were riddles, means for a strategy with decolonial ends.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965
10.30920/letras.91.133.6
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965
identifier_str_mv 10.30920/letras.91.133.6
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14978
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14979
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965/14980
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Letras (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Letras (Lima)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Letras (Lima); Vol. 91 No. 133 (2020): January - June. Thematic issue "400 años after: Guamán Poma de Ayala revisited"; 141-162
Letras (Lima); Vol. 91 Núm. 133 (2020): Enero - Junio. Monográfico "Más allá de los 400 años: Guamán Poma de Ayala revisitado"; 141-162
2071-5072
0378-4878
10.30920/letras.91.133
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238292904476672
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).