The role of incoherence: postcolonial pedagogy and theology in the narrative of the conquest of the Nueva corónica y buen gobierno
Descripción del Articulo
This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they l...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17965 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/17965 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Felipe Guaman Poma de Ayala Conquista Pedagogía decolonial Teología Gracia Milagro Conquest Decolonial pedagogy Theology Grace Miracle |
Sumario: | This essay studies some aspects of the narrative of the conquest of Guaman Poma de Ayala’s Nueva corónica y buen gobierno that have received limited scholarly attention. Its main argument is that the Andean author’s goal was to alter the way in which readers gave meaning to the world in which they lived. To that end, he adopted a pedagogical strategy: he confronted the readers with apparent incoherences and historical absurdities, to surprise them and have them ponder, hesitate and, fnally, realize that it was the premises they held about reality that made those elements seem strange, absurd, or incoherent, not the elements themselves. That is, they were riddles, means for a strategy with decolonial ends. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).