Strengthening of the insured’s attention offices of the comprehensive health insurance

Descripción del Articulo

Until the last decade, access barriers and weak mechanisms of caution restricted the right to health of Peruvians. In 2009, the policy of Universal Health Insurance (AUS) was instituted. In 2013, the National Health Insurance Agency (SIS) Offices for health insurance consumer assis...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cabrejos-Pita, José, Geysels, Luc
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/15782
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15782
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Derecho a la salud
derechos del paciente
defensa del consumidor
cobertura universal de salud
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spelling Strengthening of the insured’s attention offices of the comprehensive health insuranceFortalecimiento de las oficinas de atención al asegurado del Seguro Integral de Salud – SISCabrejos-Pita, JoséGeysels, LucDerecho a la saludderechos del pacientedefensa del consumidorcobertura universal de saludUntil the last decade, access barriers and weak mechanisms of caution restricted the right to health of Peruvians. In 2009, the policy of Universal Health Insurance (AUS) was instituted. In 2013, the National Health Insurance Agency (SIS) Offices for health insurance consumer assistance (OAA) were set up to ensure compliance with the access, quality and gratuity of care for its affiliated. Between 2015 and 2018, the SIS and the SISTEC Program executed a project in five regions of the country that contributed to the strengthening of processes of assistance to the affiliated to SIS. The project has generated evidence on the contribution of the OAA to the AUS. There is a need for consensus and articulation between the sectorial organizations involved to the configuration of a system for the health consumer assistance and protection of their health rights.Hasta la década pasada, el derecho a la salud de los peruanos estuvo restringido por barreras de acceso y débiles mecanismos de cautela. El 2009 se instituyó la Política de Aseguramiento Universal en Salud (AUS). El 2013 se dispuso la implementación de oficinas de atención al asegurado (OAA) del Seguro Integral de Salud (SIS), para velar por el cumplimiento del acceso, calidad y gratuidad de las atenciones a sus afiliados. Entre el 2015 y 2018, el SIS y el Programa SISTEC ejecutaron un proyecto en 5 regiones del país que contribuyó al fortalecimiento de los procesos de atención al asegurado. El proyecto ha generado evidencia sobre la contribución de las OAA al AUS. Se requiere consenso y articulación entre las instancias involucradas para la configuración de un sistema para la atención del usuario de servicios de salud y la protección de susderechos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1578210.15381/anales.802.15782Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 No. 2 (2019); 229-33Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 80 Núm. 2 (2019); 229-331609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15782/14158Derechos de autor 2019 Anales de la Facultad de Medicinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/157822019-07-15T12:29:25Z
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