The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
Descripción del Articulo
This study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, b...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/21217 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | ensayo fotográfico estética evocación dolor ausencia photographic essay aesthetic evocation pain absence |
id |
REVUNMSM_5e69589032e0a564320141bae7a4c1e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/21217 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)El régimen evocativo del ensayo fotográfico documental contemporáneo en las obras de Yael Martínez (México) y Franz Krajnik (Perú)Larrabure Simpson, María Ceciliaensayo fotográficoestéticaevocacióndolorausenciaphotographic essayaestheticevocationpainabsenceThis study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, based mainly on the sensorial power of photography and that have seen its production multiplied since the arrival of the 21st century, enable new ways of unraveling the image’s latent meanings, which cannot be seen, but can be intuited. The authors whose photo essays are analyzed in this article, organize the image’s visual elements in such way that when confronted with the spectator during the contemplative act, unveil, through evocation, photography’s multiple latent meanings such as, in these cases, pain, loss and emptiness, but also hope and resilience.Este artículo busca analizar la capacidad de la fotografía para desarrollar narrativas visuales de corte ensayístico que tienden a crear mensajes centrados en la potencia evocativa de la imagen fotográfica antes que en la informativa, aun cuando la matriz de dichas narrativas está enraizada en el documento. Estos nuevos discursos visuales, centrados prioritariamente en lo sensorial y que se han multiplicado con la llegada del presente siglo, posibilitan nuevas vías para develar los significados latentes de la imagen; aquello que no se ve pero se siente, se intuye. Los autores cuyos trabajos son materia del presente artículo organizan los elementos visuales de forma que, al ser confrontados con la mirada del otro durante el acto contemplativo, develan, a través de la evocación, los múltiples significados latentes de la imagen fotográfica relacionados, en los casos analizados, con el dolor, la pérdida y el vacío, pero también a la esperanza y la resiliencia.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2121710.15381/tesis.v14i19.21217Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 149-173Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 149-1732707-63341995-696710.15381/tesis.v14i19reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217/17614Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpsonhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/212172022-08-08T17:28:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) El régimen evocativo del ensayo fotográfico documental contemporáneo en las obras de Yael Martínez (México) y Franz Krajnik (Perú) |
title |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
spellingShingle |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) Larrabure Simpson, María Cecilia ensayo fotográfico estética evocación dolor ausencia photographic essay aesthetic evocation pain absence |
title_short |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
title_full |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
title_fullStr |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
title_full_unstemmed |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
title_sort |
The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Larrabure Simpson, María Cecilia |
author |
Larrabure Simpson, María Cecilia |
author_facet |
Larrabure Simpson, María Cecilia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ensayo fotográfico estética evocación dolor ausencia photographic essay aesthetic evocation pain absence |
topic |
ensayo fotográfico estética evocación dolor ausencia photographic essay aesthetic evocation pain absence |
description |
This study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, based mainly on the sensorial power of photography and that have seen its production multiplied since the arrival of the 21st century, enable new ways of unraveling the image’s latent meanings, which cannot be seen, but can be intuited. The authors whose photo essays are analyzed in this article, organize the image’s visual elements in such way that when confronted with the spectator during the contemplative act, unveil, through evocation, photography’s multiple latent meanings such as, in these cases, pain, loss and emptiness, but also hope and resilience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217 10.15381/tesis.v14i19.21217 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217 |
identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v14i19.21217 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217/17614 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpson http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpson http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 149-173 Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 149-173 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v14i19 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238325413478400 |
score |
13.957959 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).