The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)

Descripción del Articulo

This study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, b...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Larrabure Simpson, María Cecilia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/21217
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:ensayo fotográfico
estética
evocación
dolor
ausencia
photographic essay
aesthetic
evocation
pain
absence
id REVUNMSM_5e69589032e0a564320141bae7a4c1e8
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/21217
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)El régimen evocativo del ensayo fotográfico documental contemporáneo en las obras de Yael Martínez (México) y Franz Krajnik (Perú)Larrabure Simpson, María Ceciliaensayo fotográficoestéticaevocacióndolorausenciaphotographic essayaestheticevocationpainabsenceThis study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, based mainly on the sensorial power of photography and that have seen its production multiplied since the arrival of the 21st century, enable new ways of unraveling the image’s latent meanings, which cannot be seen, but can be intuited. The authors whose photo essays are analyzed in this article, organize the image’s visual elements in such way that when confronted with the spectator during the contemplative act, unveil, through evocation, photography’s multiple latent meanings such as, in these cases, pain, loss and emptiness, but also hope and resilience.Este artículo busca analizar la capacidad de la fotografía para desarrollar narrativas visuales de corte ensayístico que tienden a crear mensajes centrados en la potencia evocativa de la imagen fotográfica antes que en la informativa, aun cuando la matriz de dichas narrativas está enraizada en el documento. Estos nuevos discursos visuales, centrados prioritariamente en lo sensorial y que se han multiplicado con la llegada del presente siglo, posibilitan nuevas vías para develar los significados latentes de la imagen; aquello que no se ve pero se siente, se intuye. Los autores cuyos trabajos son materia del presente artículo organizan los elementos visuales de forma que, al ser confrontados con la mirada del otro durante el acto contemplativo, develan, a través de la evocación, los múltiples significados latentes de la imagen fotográfica relacionados, en los casos analizados, con el dolor, la pérdida y el vacío, pero también a la esperanza y la resiliencia.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2121710.15381/tesis.v14i19.21217Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 149-173Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 149-1732707-63341995-696710.15381/tesis.v14i19reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217/17614Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpsonhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/212172022-08-08T17:28:31Z
dc.title.none.fl_str_mv The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
El régimen evocativo del ensayo fotográfico documental contemporáneo en las obras de Yael Martínez (México) y Franz Krajnik (Perú)
title The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
spellingShingle The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
Larrabure Simpson, María Cecilia
ensayo fotográfico
estética
evocación
dolor
ausencia
photographic essay
aesthetic
evocation
pain
absence
title_short The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
title_full The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
title_fullStr The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
title_full_unstemmed The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
title_sort The evocative regime of the contemporary documentary photo essay in the work of Yael Martínez (Mexico) and Franz Krajnik (Peru)
dc.creator.none.fl_str_mv Larrabure Simpson, María Cecilia
author Larrabure Simpson, María Cecilia
author_facet Larrabure Simpson, María Cecilia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv ensayo fotográfico
estética
evocación
dolor
ausencia
photographic essay
aesthetic
evocation
pain
absence
topic ensayo fotográfico
estética
evocación
dolor
ausencia
photographic essay
aesthetic
evocation
pain
absence
description This study aims to explain photography’s capacity to develop essayistic visual narratives that tend to create messages focused on photography’s evocative power rather than on its informative one, even when the matrix of such narratives is rooted in the document itself. These new visual narratives, based mainly on the sensorial power of photography and that have seen its production multiplied since the arrival of the 21st century, enable new ways of unraveling the image’s latent meanings, which cannot be seen, but can be intuited. The authors whose photo essays are analyzed in this article, organize the image’s visual elements in such way that when confronted with the spectator during the contemplative act, unveil, through evocation, photography’s multiple latent meanings such as, in these cases, pain, loss and emptiness, but also hope and resilience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217
10.15381/tesis.v14i19.21217
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v14i19.21217
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21217/17614
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpson
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 María Cecilia Larrabure Simpson
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 149-173
Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 149-173
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v14i19
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325413478400
score 13.957959
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).