Gap between population coverage and health benefits: A challenge for health reform in Peru

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Health Universal Coverage is one of the principal public policy impulsed in the last decade in our country, despite four different national administrations their importance remains in the agenda. The advances in this process are evident in the increment of the insurance coverage, that in case of Seg...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez, César, Romaní Romaní, Franco, Wong, Paolo, Del Carmen Sara, José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/14595
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/14595
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Reforma de la Atención de Salud
Cobertura Universal
Cobertura de los Servicios de Salud
Política de Salud
Health Care Reform
Insurance Coverage
Universal Coverage
Health Policy
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spelling Gap between population coverage and health benefits: A challenge for health reform in PeruBrecha entre cobertura poblacional y prestacional en salud: un reto para la reforma de salud en el PerúGutiérrez, CésarRomaní Romaní, FrancoWong, PaoloDel Carmen Sara, JoséReforma de la Atención de SaludCobertura UniversalCobertura de los Servicios de SaludPolítica de SaludHealth Care ReformInsurance CoverageUniversal CoverageHealth PolicyHealth Universal Coverage is one of the principal public policy impulsed in the last decade in our country, despite four different national administrations their importance remains in the agenda. The advances in this process are evident in the increment of the insurance coverage, that in case of Seguro Integral de Salud (SIS) was broaded from 19,4% in 2006 to 50,2% in 2015 (National Household Survey – NHS). However, it is real that while in 2006, 44,9% of affiliates to SIS sought attention for health problems in public health establishments of national, regional o local level, this proportion decrease to 31,7% in 2015. These results force us to pay attention to other factors that would be restricting the improvement in the health services access, especially in poor people protected financially. Among the challenges to increase the provisional coverage are the gap in infrastructure and health services equipment, the poor articulation of health care facilities at the primary care, the underuse of the existing public offering and poorly remunerated human resources with little or no incentives.El Aseguramiento Universal en Salud constituye una de las principales políticas públicas impulsadas en la última década en nuestro país, y se ha mantenido por más de cuatro administraciones nacionales en la agenda política. Los avances en este proceso pueden verse reflejados en el incremento en la cobertura de afiliación a algún tipo de seguro de salud, que para el caso del Seguro Integral de Salud (SIS), fue ampliada de 19,4% en el año 2006 a 50,2% para el año 2015 (Encuesta Nacional de Hogares – ENAHO). Sin embargo, es posible evidenciar que mientras en el 2006 el 44,9% de los afiliados al SIS buscaban atención por problemas de salud en establecimientos del MINSA o de las redes de salud públicas de los Gobiernos Regionales, en el año 2015 este porcentaje disminuyó a 31,7%. Estos resultados obligan a prestar atención a otros factores que estarían restringiendo la mejora en el acceso a los servicios de salud, especialmente en pobladores pobres protegidos financieramente. Entre los retos para incrementar la cobertura prestacional se encuentran la brecha de infraestructura y equipamiento de servicios de salud, la poca articulación de los establecimientos de salud del primer nivel de atención, la subutilización de la oferta pública existente y recurso humano no bien remunerado con escasos o nulos incentivos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1459510.15381/anales.v79i1.14595Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 No. 1 (2018); 65-70Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 79 Núm. 1 (2018); 65-701609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/14595/12933Derechos de autor 2018 Anales de la Facultad de Medicinahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/145952018-07-25T16:03:38Z
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description Health Universal Coverage is one of the principal public policy impulsed in the last decade in our country, despite four different national administrations their importance remains in the agenda. The advances in this process are evident in the increment of the insurance coverage, that in case of Seguro Integral de Salud (SIS) was broaded from 19,4% in 2006 to 50,2% in 2015 (National Household Survey – NHS). However, it is real that while in 2006, 44,9% of affiliates to SIS sought attention for health problems in public health establishments of national, regional o local level, this proportion decrease to 31,7% in 2015. These results force us to pay attention to other factors that would be restricting the improvement in the health services access, especially in poor people protected financially. Among the challenges to increase the provisional coverage are the gap in infrastructure and health services equipment, the poor articulation of health care facilities at the primary care, the underuse of the existing public offering and poorly remunerated human resources with little or no incentives.
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