Las maneras de medir en el pueblo asháninka

Descripción del Articulo

This study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of inf...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Jumanga Caballero, Jamer
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/31179
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:cultural knowledge
ways of measuring
mathematical skills
logical sense of T&E
practical coexistence
saberes culturales
maneras de medir
habilidades matemáticas
sentido lógico de TyE
convivencia práctica
id REVUNMSM_4ae5d1d6bab83fed8cb7d82174eb8d49
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/31179
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Las maneras de medir en el pueblo asháninkaThe ways of measuring in the Asháninka peopleJumanga Caballero, JamerJumanga Caballero, Jamercultural knowledgeways of measuringmathematical skillslogical sense of T&Epractical coexistencesaberes culturalesmaneras de medirhabilidades matemáticassentido lógico de TyEconvivencia prácticaThis study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of influenceof ethnomathematical activities in improving the development of numerical skills in Asháninka students of 8 and 9 years old of the Bilingual Educational Institution N° 30956. The methodology used is quantitative, descriptive, non-experimental design. The population consisted of 86 students and thesample consisted of 22 students. The findings obtained were favorable, since through a descriptive analysis it was established that the students increased their level of numerical skills. This was evidenced because the mean in a pretest of 5.68 showed an improvement of 7.5 in the mean. Similarly, 21 of thestudents were in a positive range with a bilateral significance of 0.000, accepting the alternate hypothesis.Este estudio detalla las técnicas de medición que se realizan diariamente en el pueblo asháninka, bajo la dirección de los padres, durante un largo periodo, y cuyas estrategias son empleadas por los estudiantes del tercer ciclo, que potencian sus habilidades matemáticas. El objetivo es establecer el nivel de influencia de las actividades etnomatemáticas en la mejora del desarrollo de habilidades numéricas en estudiantes asháninka de 8 y 9 años de la Institución Educativa Bilingüe N.° 30956. La metodología empleada es de enfoque cuantitativo, de nivel descriptivo y diseño no experimental. La población estuvo constituida por 86 estudiantes y la muestra se conformó por 22 de estudiantes2. Los hallazgos obtenidos fueron favorables, pues a través de un análisis descriptivo se estableció que los estudiantes incrementaron su nivel de destrezas numéricas. Esto se evidenció porque la media en un pretest de 5,68 mostró una mejora de 7,5 en la media. De igual forma, 21 de los estudiantes se situaron en un rango positivo con una significancia bilateral de 0,000, por lo que se aceptó la hipótesis alterna.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2025-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/3117910.15381/tesis.v19i26.31179Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 719-739Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 719-7392707-63341995-696710.15381/tesis.v19i26reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179/22715Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballerohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/311792025-10-16T17:37:46Z
dc.title.none.fl_str_mv Las maneras de medir en el pueblo asháninka
The ways of measuring in the Asháninka people
title Las maneras de medir en el pueblo asháninka
spellingShingle Las maneras de medir en el pueblo asháninka
Jumanga Caballero, Jamer
cultural knowledge
ways of measuring
mathematical skills
logical sense of T&E
practical coexistence
saberes culturales
maneras de medir
habilidades matemáticas
sentido lógico de TyE
convivencia práctica
title_short Las maneras de medir en el pueblo asháninka
title_full Las maneras de medir en el pueblo asháninka
title_fullStr Las maneras de medir en el pueblo asháninka
title_full_unstemmed Las maneras de medir en el pueblo asháninka
title_sort Las maneras de medir en el pueblo asháninka
dc.creator.none.fl_str_mv Jumanga Caballero, Jamer
Jumanga Caballero, Jamer
author Jumanga Caballero, Jamer
author_facet Jumanga Caballero, Jamer
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv cultural knowledge
ways of measuring
mathematical skills
logical sense of T&E
practical coexistence
saberes culturales
maneras de medir
habilidades matemáticas
sentido lógico de TyE
convivencia práctica
topic cultural knowledge
ways of measuring
mathematical skills
logical sense of T&E
practical coexistence
saberes culturales
maneras de medir
habilidades matemáticas
sentido lógico de TyE
convivencia práctica
description This study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of influenceof ethnomathematical activities in improving the development of numerical skills in Asháninka students of 8 and 9 years old of the Bilingual Educational Institution N° 30956. The methodology used is quantitative, descriptive, non-experimental design. The population consisted of 86 students and thesample consisted of 22 students. The findings obtained were favorable, since through a descriptive analysis it was established that the students increased their level of numerical skills. This was evidenced because the mean in a pretest of 5.68 showed an improvement of 7.5 in the mean. Similarly, 21 of thestudents were in a positive range with a bilateral significance of 0.000, accepting the alternate hypothesis.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-08-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179
10.15381/tesis.v19i26.31179
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v19i26.31179
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179/22715
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballero
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballero
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 719-739
Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 719-739
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v19i26
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424687225274368
score 13.968256
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).