Las maneras de medir en el pueblo asháninka
Descripción del Articulo
This study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of inf...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/31179 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | cultural knowledge ways of measuring mathematical skills logical sense of T&E practical coexistence saberes culturales maneras de medir habilidades matemáticas sentido lógico de TyE convivencia práctica |
| id |
REVUNMSM_4ae5d1d6bab83fed8cb7d82174eb8d49 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/31179 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Las maneras de medir en el pueblo asháninkaThe ways of measuring in the Asháninka peopleJumanga Caballero, JamerJumanga Caballero, Jamercultural knowledgeways of measuringmathematical skillslogical sense of T&Epractical coexistencesaberes culturalesmaneras de medirhabilidades matemáticassentido lógico de TyEconvivencia prácticaThis study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of influenceof ethnomathematical activities in improving the development of numerical skills in Asháninka students of 8 and 9 years old of the Bilingual Educational Institution N° 30956. The methodology used is quantitative, descriptive, non-experimental design. The population consisted of 86 students and thesample consisted of 22 students. The findings obtained were favorable, since through a descriptive analysis it was established that the students increased their level of numerical skills. This was evidenced because the mean in a pretest of 5.68 showed an improvement of 7.5 in the mean. Similarly, 21 of thestudents were in a positive range with a bilateral significance of 0.000, accepting the alternate hypothesis.Este estudio detalla las técnicas de medición que se realizan diariamente en el pueblo asháninka, bajo la dirección de los padres, durante un largo periodo, y cuyas estrategias son empleadas por los estudiantes del tercer ciclo, que potencian sus habilidades matemáticas. El objetivo es establecer el nivel de influencia de las actividades etnomatemáticas en la mejora del desarrollo de habilidades numéricas en estudiantes asháninka de 8 y 9 años de la Institución Educativa Bilingüe N.° 30956. La metodología empleada es de enfoque cuantitativo, de nivel descriptivo y diseño no experimental. La población estuvo constituida por 86 estudiantes y la muestra se conformó por 22 de estudiantes2. Los hallazgos obtenidos fueron favorables, pues a través de un análisis descriptivo se estableció que los estudiantes incrementaron su nivel de destrezas numéricas. Esto se evidenció porque la media en un pretest de 5,68 mostró una mejora de 7,5 en la media. De igual forma, 21 de los estudiantes se situaron en un rango positivo con una significancia bilateral de 0,000, por lo que se aceptó la hipótesis alterna.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2025-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/3117910.15381/tesis.v19i26.31179Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 719-739Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 719-7392707-63341995-696710.15381/tesis.v19i26reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179/22715Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballerohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/311792025-10-16T17:37:46Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka The ways of measuring in the Asháninka people |
| title |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| spellingShingle |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka Jumanga Caballero, Jamer cultural knowledge ways of measuring mathematical skills logical sense of T&E practical coexistence saberes culturales maneras de medir habilidades matemáticas sentido lógico de TyE convivencia práctica |
| title_short |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| title_full |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| title_fullStr |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| title_full_unstemmed |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| title_sort |
Las maneras de medir en el pueblo asháninka |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Jumanga Caballero, Jamer Jumanga Caballero, Jamer |
| author |
Jumanga Caballero, Jamer |
| author_facet |
Jumanga Caballero, Jamer |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
cultural knowledge ways of measuring mathematical skills logical sense of T&E practical coexistence saberes culturales maneras de medir habilidades matemáticas sentido lógico de TyE convivencia práctica |
| topic |
cultural knowledge ways of measuring mathematical skills logical sense of T&E practical coexistence saberes culturales maneras de medir habilidades matemáticas sentido lógico de TyE convivencia práctica |
| description |
This study details the measurement techniques that are performed daily in the Asháninka people under the direction of parents for a long period, whose current strategies are employed by students of the third cycle that enhance their mathematical skills. The objective is to establish the level of influenceof ethnomathematical activities in improving the development of numerical skills in Asháninka students of 8 and 9 years old of the Bilingual Educational Institution N° 30956. The methodology used is quantitative, descriptive, non-experimental design. The population consisted of 86 students and thesample consisted of 22 students. The findings obtained were favorable, since through a descriptive analysis it was established that the students increased their level of numerical skills. This was evidenced because the mean in a pretest of 5.68 showed an improvement of 7.5 in the mean. Similarly, 21 of thestudents were in a positive range with a bilateral significance of 0.000, accepting the alternate hypothesis. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-08-07 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179 10.15381/tesis.v19i26.31179 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179 |
| identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v19i26.31179 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/31179/22715 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Jamer Jumanga Caballero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 719-739 Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 719-739 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v19i26 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424687225274368 |
| score |
13.968256 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).