The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist

Descripción del Articulo

Consideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castaño Rodríguez, Melissa, Gómez Giraldo, Vanessa, Ospina Botero, Mireya
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/25791
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:personal skill
psychotherapist
consideration, and positive affirmation
habilidad personal
psicoterapeuta
consideración y afirmación positiva
id REVUNMSM_3fcd36986ad1ee27dd31978224febb96
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/25791
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the PsychotherapistLa consideración y afirmación positiva: recurso del psicoterapeutaCastaño Rodríguez, MelissaGómez Giraldo, VanessaOspina Botero, MireyaCastaño Rodríguez, MelissaGómez Giraldo, VanessaOspina Botero, Mireyapersonal skillpsychotherapistconsideration, and positive affirmationhabilidad personalpsicoterapeutaconsideración y afirmación positivaConsideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challenges in clinical practice in two psychotherapists of the clinical specialization; emphasis is placed on psychotherapy with children and adolescents.  A qualitative case study methodology was implemented; for this purpose, recordings of the first four intervention sessions of two psychotherapists were used. For the analysis of this material, an observation instrument was constructed and validated by three expert researchers. For the analysis of the information, discussion sessions were held. The results show how the psychotherapists, making use of this resource, generated in the clients: openness, adherence, and perceptions of feeling valued.La consideración y afirmación positiva es clasificada por la Asociación Americana de Psiquiatría (APA) como una de las habilidades terapéuticas de mayor efectividad en el área clínica. Por ello, la presente investigación se planteó el objetivo de comprender la manera como se despliega la consideración y afirmación positiva: sus alcances y retos en la práctica clínica en dos psicoterapeutas de la especialización en clínica, con énfasis en psicoterapia aplicada a niños y adolescentes. Se implementó una metodología cualitativa de estudio de caso: se usaron grabaciones de las primeras cuatro sesiones de intervención de dos psicoterapeutas. Para el análisis de este material, se construyó un instrumento de observación que fue validado por tres expertos investigadores. Para el análisis de la información se desarrollaron sesiones de discusión. Los resultados dan cuenta de la manera en que las psicoterapeutas, mediante el uso de este recurso, generan en los consultantes apertura, adherencia y percepciones de sentirse valorados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2579110.15381/rinvp.v27i1.25791Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2024); 93-109Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2024); 93-1091609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791/21093Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/257912024-07-11T17:59:12Z
dc.title.none.fl_str_mv The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
La consideración y afirmación positiva: recurso del psicoterapeuta
title The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
spellingShingle The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
Castaño Rodríguez, Melissa
personal skill
psychotherapist
consideration, and positive affirmation
habilidad personal
psicoterapeuta
consideración y afirmación positiva
title_short The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
title_full The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
title_fullStr The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
title_full_unstemmed The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
title_sort The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
dc.creator.none.fl_str_mv Castaño Rodríguez, Melissa
Gómez Giraldo, Vanessa
Ospina Botero, Mireya
Castaño Rodríguez, Melissa
Gómez Giraldo, Vanessa
Ospina Botero, Mireya
author Castaño Rodríguez, Melissa
author_facet Castaño Rodríguez, Melissa
Gómez Giraldo, Vanessa
Ospina Botero, Mireya
author_role author
author2 Gómez Giraldo, Vanessa
Ospina Botero, Mireya
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv personal skill
psychotherapist
consideration, and positive affirmation
habilidad personal
psicoterapeuta
consideración y afirmación positiva
topic personal skill
psychotherapist
consideration, and positive affirmation
habilidad personal
psicoterapeuta
consideración y afirmación positiva
description Consideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challenges in clinical practice in two psychotherapists of the clinical specialization; emphasis is placed on psychotherapy with children and adolescents.  A qualitative case study methodology was implemented; for this purpose, recordings of the first four intervention sessions of two psychotherapists were used. For the analysis of this material, an observation instrument was constructed and validated by three expert researchers. For the analysis of the information, discussion sessions were held. The results show how the psychotherapists, making use of this resource, generated in the clients: openness, adherence, and perceptions of feeling valued.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791
10.15381/rinvp.v27i1.25791
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v27i1.25791
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791/21093
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2024); 93-109
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2024); 93-109
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424452168089600
score 13.907986
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).