The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist
Descripción del Articulo
Consideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challen...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/25791 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | personal skill psychotherapist consideration, and positive affirmation habilidad personal psicoterapeuta consideración y afirmación positiva |
| id |
REVUNMSM_3fcd36986ad1ee27dd31978224febb96 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/25791 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the PsychotherapistLa consideración y afirmación positiva: recurso del psicoterapeutaCastaño Rodríguez, MelissaGómez Giraldo, VanessaOspina Botero, MireyaCastaño Rodríguez, MelissaGómez Giraldo, VanessaOspina Botero, Mireyapersonal skillpsychotherapistconsideration, and positive affirmationhabilidad personalpsicoterapeutaconsideración y afirmación positivaConsideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challenges in clinical practice in two psychotherapists of the clinical specialization; emphasis is placed on psychotherapy with children and adolescents. A qualitative case study methodology was implemented; for this purpose, recordings of the first four intervention sessions of two psychotherapists were used. For the analysis of this material, an observation instrument was constructed and validated by three expert researchers. For the analysis of the information, discussion sessions were held. The results show how the psychotherapists, making use of this resource, generated in the clients: openness, adherence, and perceptions of feeling valued.La consideración y afirmación positiva es clasificada por la Asociación Americana de Psiquiatría (APA) como una de las habilidades terapéuticas de mayor efectividad en el área clínica. Por ello, la presente investigación se planteó el objetivo de comprender la manera como se despliega la consideración y afirmación positiva: sus alcances y retos en la práctica clínica en dos psicoterapeutas de la especialización en clínica, con énfasis en psicoterapia aplicada a niños y adolescentes. Se implementó una metodología cualitativa de estudio de caso: se usaron grabaciones de las primeras cuatro sesiones de intervención de dos psicoterapeutas. Para el análisis de este material, se construyó un instrumento de observación que fue validado por tres expertos investigadores. Para el análisis de la información se desarrollaron sesiones de discusión. Los resultados dan cuenta de la manera en que las psicoterapeutas, mediante el uso de este recurso, generan en los consultantes apertura, adherencia y percepciones de sentirse valorados.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2579110.15381/rinvp.v27i1.25791Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2024); 93-109Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2024); 93-1091609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791/21093Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/257912024-07-11T17:59:12Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist La consideración y afirmación positiva: recurso del psicoterapeuta |
| title |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| spellingShingle |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist Castaño Rodríguez, Melissa personal skill psychotherapist consideration, and positive affirmation habilidad personal psicoterapeuta consideración y afirmación positiva |
| title_short |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| title_full |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| title_fullStr |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| title_full_unstemmed |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| title_sort |
The Consideration and Positive Affirmation: A Resource for the Psychotherapist |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Castaño Rodríguez, Melissa Gómez Giraldo, Vanessa Ospina Botero, Mireya Castaño Rodríguez, Melissa Gómez Giraldo, Vanessa Ospina Botero, Mireya |
| author |
Castaño Rodríguez, Melissa |
| author_facet |
Castaño Rodríguez, Melissa Gómez Giraldo, Vanessa Ospina Botero, Mireya |
| author_role |
author |
| author2 |
Gómez Giraldo, Vanessa Ospina Botero, Mireya |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
personal skill psychotherapist consideration, and positive affirmation habilidad personal psicoterapeuta consideración y afirmación positiva |
| topic |
personal skill psychotherapist consideration, and positive affirmation habilidad personal psicoterapeuta consideración y afirmación positiva |
| description |
Consideration and positive affirmation is classified by the American Psychiatric Association (APA) as one of the most effective therapeutic skills in the clinical area. Therefore, the present research aimed to understand the way in which positive regard and affirmation unfolds: its scope and challenges in clinical practice in two psychotherapists of the clinical specialization; emphasis is placed on psychotherapy with children and adolescents. A qualitative case study methodology was implemented; for this purpose, recordings of the first four intervention sessions of two psychotherapists were used. For the analysis of this material, an observation instrument was constructed and validated by three expert researchers. For the analysis of the information, discussion sessions were held. The results show how the psychotherapists, making use of this resource, generated in the clients: openness, adherence, and perceptions of feeling valued. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791 10.15381/rinvp.v27i1.25791 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v27i1.25791 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/25791/21093 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Mireya Ospina Botero, Melissa Castaño Rodríguez, Vanessa Gómez Giraldo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 No. 1 (2024); 93-109 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 27 Núm. 1 (2024); 93-109 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424452168089600 |
| score |
13.907986 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).