Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers
Descripción del Articulo
Examines the relationship between ways of coping and resilience behavior in adolescent spectators peer violence in educational environments. Inquires whether the types of viewers recognized by the literature (indifferent, guilty, amoral and prosocial), they differ on the coping modes with stress dea...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2009 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3788 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3788 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | coping resilience peer violence bullying afrontamiento resiliencia violencia entre pares acoso escolar |
id |
REVUNMSM_37e6c96be62c6e50b6b080f51a8cf1da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3788 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peersModos de afrontamiento y conducta resiliente en adolescentes espectadores de violencia entre paresQuintana Peña, AlbertoMontgomery U., WilliamMalaver Soto, Carmelacopingresiliencepeer violencebullyingafrontamientoresilienciaviolencia entre paresacoso escolarExamines the relationship between ways of coping and resilience behavior in adolescent spectators peer violence in educational environments. Inquires whether the types of viewers recognized by the literature (indifferent, guilty, amoral and prosocial), they differ on the coping modes with stress dealing with these situations, and if, on average, differ in terms of degree of resilience that they reveal. This evaluated a representative sample of the Resilience Scale, the Ways of Coping Questionnaire and a Scale Type Spectator Peer Violence (TSPV) developed by those responsible for the study. The data indicate that significant differences exist in certain ways of coping, the resilient behavior, and between it and most of the coping modes expressed by different types of peer violence among spectators. Also, it is confirmed that the scale TSPV developed for this study is valid and reliable.Se examina la relación entre los modos de afrontamiento y la conducta resiliente en adolescentes espectadores de violencia entre pares en ambientes educativos. Se indaga si los tipos de espectadores reconocidos por la literatura especializada (indiferente, culpabilizado, amoral y prosocial) se diferencian en cuanto a los modos de afrontamiento al estrés en este tipo de situaciones, y si, en promedio, se diferencian en cuanto al grado de resiliencia que manifiestan. Para ello se evaluó una muestra representativa con la Escala de Resiliencia, el Cuestionario de Modos de Afrontamiento y una Escala de Tipo de Espectador de Violencia Entre Pares (TEVP), elaborada por los responsables del estudio. Los datos indican que existen diferencias significativas en ciertos modos de afrontamiento, en la conducta resiliente, y entre ésta y la mayoría de los modos de afrontamiento manifestados por los distintos tipos de espectadores de violencia entre pares. Asimismo, se corrobora que la escala TEVP, elaborada para el presente estudio, es válida y confiable.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/378810.15381/rinvp.v12i1.3788Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 No. 1 (2009); 153-171Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 Núm. 1 (2009); 153-1711609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3788/3048Derechos de autor 2009 Alberto Quintana Peña, William Montgomery U., Carmela Malaver Sotohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/37882020-04-22T12:44:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers Modos de afrontamiento y conducta resiliente en adolescentes espectadores de violencia entre pares |
title |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
spellingShingle |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers Quintana Peña, Alberto coping resilience peer violence bullying afrontamiento resiliencia violencia entre pares acoso escolar |
title_short |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
title_full |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
title_fullStr |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
title_full_unstemmed |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
title_sort |
Ways of coping and behavior in adolescent resilient spectator violence among peers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quintana Peña, Alberto Montgomery U., William Malaver Soto, Carmela |
author |
Quintana Peña, Alberto |
author_facet |
Quintana Peña, Alberto Montgomery U., William Malaver Soto, Carmela |
author_role |
author |
author2 |
Montgomery U., William Malaver Soto, Carmela |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
coping resilience peer violence bullying afrontamiento resiliencia violencia entre pares acoso escolar |
topic |
coping resilience peer violence bullying afrontamiento resiliencia violencia entre pares acoso escolar |
description |
Examines the relationship between ways of coping and resilience behavior in adolescent spectators peer violence in educational environments. Inquires whether the types of viewers recognized by the literature (indifferent, guilty, amoral and prosocial), they differ on the coping modes with stress dealing with these situations, and if, on average, differ in terms of degree of resilience that they reveal. This evaluated a representative sample of the Resilience Scale, the Ways of Coping Questionnaire and a Scale Type Spectator Peer Violence (TSPV) developed by those responsible for the study. The data indicate that significant differences exist in certain ways of coping, the resilient behavior, and between it and most of the coping modes expressed by different types of peer violence among spectators. Also, it is confirmed that the scale TSPV developed for this study is valid and reliable. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3788 10.15381/rinvp.v12i1.3788 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3788 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v12i1.3788 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3788/3048 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2009 Alberto Quintana Peña, William Montgomery U., Carmela Malaver Soto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2009 Alberto Quintana Peña, William Montgomery U., Carmela Malaver Soto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 No. 1 (2009); 153-171 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 Núm. 1 (2009); 153-171 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238268842803200 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).