educational research and evaluation capacities development

Descripción del Articulo

The study analyzes the relationship of research and evaluation and its effect on the development of research capacities in students of the Research Workshop II, corresponding to the 8 cycle of the school academic professional education at the Faculty of Education and students Seminar IV research, th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Nuñez Flores, María Isabel, Vega Calero, Lucy, Suárez S.C., Lourdes
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/7391
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7391
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Research
evaluation
research capabilities.
Investigación
evaluación
capacidades investigativas.
id REVUNMSM_248245d049b56893ece72a308afd0ccf
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/7391
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling educational research and evaluation capacities developmentInvestigación y evaluación educacional en el desarrollo de capacidadesNuñez Flores, María IsabelVega Calero, LucySuárez S.C., LourdesResearchevaluationresearch capabilities.Investigaciónevaluacióncapacidades investigativas.The study analyzes the relationship of research and evaluation and its effect on the development of research capacities in students of the Research Workshop II, corresponding to the 8 cycle of the school academic professional education at the Faculty of Education and students Seminar IV research, the 8 th th cycle of School Sociology, Faculty of Social Sciences of San Marcos University. Focuses research as an end and a weighted function and relevant higher education. Contradictory less formal production practice and therefore has insufficient resources and requires a theoretical and methodological practice, rigorous and constant work with reality as it is changed by the development of science and technology in the production knowledge, supplied tools and operating mode. Assume evaluation as process and product of the educational action. Continuous, systematic, objective inherent to the teaching – learning process. Thus represents an axis in the evaluation, estimation, measurement and interpretation of the objectives achieved and targets. It addresses a major problem en scope in developing the skills, necessary because the current labor market demands competitive and innovative. And being a complex research requires an assessment which becomes efficient and effective measurement feedback, converged on learning and self learning. But regardless of the values.El estudio analiza la relación de la investigación y la evaluación y su efecto en el desarrollo de las capacidades investigativas, en los alumnos del Taller de Investigación II, que corresponde al 8º ciclo de la Escuela Académico Profesional de Educación de la Facultad de Educación y de los alumnos del Seminario de Investigación Social IV, del 8º ciclo de la Escuela de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales de la UNMSM. Se enfoca la investigación como un fin y una función relevante y ponderada de la educación superiorContradictoriamente de menor práctica y producción formal, pues, cuenta con recursos insuficientes y exige una formación teóricopráctica metodológica, rigurosa y trabajo constante con la realidad, que sufre cambios por el desarrollo de la ciencia y la tecnología, en la producción de conocimientos, herramientas y en el modo de operar. Asume la evaluación como proceso y producto de la acción educativa. Continua, sistemática, objetiva, consustancial al proceso de enseñanza-aprendizaje. Se constituye así en un eje en la valoración, estimación, medición e interpretación de los objetivos alcanzados y de los objetivos previstos. Aborda un problema relevante por su alcance en el desarrollo de las capacidades, necesarias porque las exige el mercado laboral actual, competitivo e innovador. Y, siendo la investigación una actividad compleja requiere de una evaluación que se constituya en una medición eficiente y eficaz de retroalimentación, convergente en el aprendizaje y auto-aprendizaje. Sin prescindencia de los valores.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2012-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/739110.15381/is.v16i28.7391Investigaciones Sociales; Vol. 16 No. 28 (2012); 105 - 115Investigaciones Sociales; Vol. 16 Núm. 28 (2012); 105 - 1151818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7391/6454Derechos de autor 2012 María Isabel Nuñez Flores, Lucy Vega Calero, Lourdes Suárez S.C.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/73912020-05-18T13:05:54Z
dc.title.none.fl_str_mv educational research and evaluation capacities development
Investigación y evaluación educacional en el desarrollo de capacidades
title educational research and evaluation capacities development
spellingShingle educational research and evaluation capacities development
Nuñez Flores, María Isabel
Research
evaluation
research capabilities.
Investigación
evaluación
capacidades investigativas.
title_short educational research and evaluation capacities development
title_full educational research and evaluation capacities development
title_fullStr educational research and evaluation capacities development
title_full_unstemmed educational research and evaluation capacities development
title_sort educational research and evaluation capacities development
dc.creator.none.fl_str_mv Nuñez Flores, María Isabel
Vega Calero, Lucy
Suárez S.C., Lourdes
author Nuñez Flores, María Isabel
author_facet Nuñez Flores, María Isabel
Vega Calero, Lucy
Suárez S.C., Lourdes
author_role author
author2 Vega Calero, Lucy
Suárez S.C., Lourdes
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Research
evaluation
research capabilities.
Investigación
evaluación
capacidades investigativas.
topic Research
evaluation
research capabilities.
Investigación
evaluación
capacidades investigativas.
description The study analyzes the relationship of research and evaluation and its effect on the development of research capacities in students of the Research Workshop II, corresponding to the 8 cycle of the school academic professional education at the Faculty of Education and students Seminar IV research, the 8 th th cycle of School Sociology, Faculty of Social Sciences of San Marcos University. Focuses research as an end and a weighted function and relevant higher education. Contradictory less formal production practice and therefore has insufficient resources and requires a theoretical and methodological practice, rigorous and constant work with reality as it is changed by the development of science and technology in the production knowledge, supplied tools and operating mode. Assume evaluation as process and product of the educational action. Continuous, systematic, objective inherent to the teaching – learning process. Thus represents an axis in the evaluation, estimation, measurement and interpretation of the objectives achieved and targets. It addresses a major problem en scope in developing the skills, necessary because the current labor market demands competitive and innovative. And being a complex research requires an assessment which becomes efficient and effective measurement feedback, converged on learning and self learning. But regardless of the values.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7391
10.15381/is.v16i28.7391
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7391
identifier_str_mv 10.15381/is.v16i28.7391
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7391/6454
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2012 María Isabel Nuñez Flores, Lucy Vega Calero, Lourdes Suárez S.C.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 María Isabel Nuñez Flores, Lucy Vega Calero, Lourdes Suárez S.C.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Investigaciones Sociales; Vol. 16 No. 28 (2012); 105 - 115
Investigaciones Sociales; Vol. 16 Núm. 28 (2012); 105 - 115
1818-4758
1560-9073
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238215879229440
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).