The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
Descripción del Articulo
The objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied an...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/24329 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | knowledge management learning combination internalization baseline gestión del conocimiento aprendizaje combinación interiorización línea base |
| id |
REVUNMSM_19334d6a3e4a55052f297c76c31861bb |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/24329 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge SpiralLa gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones del aprendizaje en el posgrado de una universidad pública, según la espiral del conocimientoSurco Salinas, Daniel VictorSurco Salinas, Daniel Víctorknowledge managementlearningcombinationinternalizationbaselinegestión del conocimientoaprendizajecombinacióninteriorizaciónlínea baseThe objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied and quantitative approach with a quasi-experimental, explanatory design. The sample consists of all the doctoral students enrolled in the program, and the study uses a census sample of 22 students. Although two specific hypotheses presented negative results, the study finds that the attitudes and perceptions of students toward the combination and internalization of knowledge have exceeded expectations, albeit with a lower baseline than initially proposed. However, the study suggests that there is still room for improvement in knowledge management practices.El objetivo de este trabajo de investigación fue demostrar la influencia de la gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones acerca del aprendizaje de los estudiantes del programa de doctorado de Ingeniería Industrial de la unidad de posgrado de una universidad pública, según el modelo de la espiral del conocimiento. Se trata de una investigación aplicada con enfoque cuantitativo, nivel explicativo y diseño cuasiexperimental con posprueba únicamente. Su población estuvo constituida por los doctorandos y una muestra censal de 22 estudiantes del programa en mención. Del total de las hipótesis específicas planteadas, dos de ellas fueron negativas; no obstante, se comprobó que utilizando una línea base menor a la propuesta inicialmente, las actitudes y percepciones acerca de la combinación e interiorización del conocimiento de los estudiantes superaron las expectativas, lo cual no implica que se haya logrado superar la línea base inicial propuesta. Por tanto, es necesario mejorar la gestión del conocimiento.Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/2432910.15381/idata.v26i2.24329Industrial Data; Vol. 26 No. 2 (2023); 167-196Industrial Data; Vol. 26 Núm. 2 (2023); 167-1961810-99931560-9146reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspaenghttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20522https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/2043110.15381/65vgv97410.15381/idata.v26i2.24329.g20431Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/243292024-01-25T17:18:35Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral La gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones del aprendizaje en el posgrado de una universidad pública, según la espiral del conocimiento |
| title |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| spellingShingle |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral Surco Salinas, Daniel Victor knowledge management learning combination internalization baseline gestión del conocimiento aprendizaje combinación interiorización línea base |
| title_short |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| title_full |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| title_fullStr |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| title_full_unstemmed |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| title_sort |
The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Surco Salinas, Daniel Victor Surco Salinas, Daniel Víctor |
| author |
Surco Salinas, Daniel Victor |
| author_facet |
Surco Salinas, Daniel Victor Surco Salinas, Daniel Víctor |
| author_role |
author |
| author2 |
Surco Salinas, Daniel Víctor |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
knowledge management learning combination internalization baseline gestión del conocimiento aprendizaje combinación interiorización línea base |
| topic |
knowledge management learning combination internalization baseline gestión del conocimiento aprendizaje combinación interiorización línea base |
| description |
The objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied and quantitative approach with a quasi-experimental, explanatory design. The sample consists of all the doctoral students enrolled in the program, and the study uses a census sample of 22 students. Although two specific hypotheses presented negative results, the study finds that the attitudes and perceptions of students toward the combination and internalization of knowledge have exceeded expectations, albeit with a lower baseline than initially proposed. However, the study suggests that there is still room for improvement in knowledge management practices. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329 10.15381/idata.v26i2.24329 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329 |
| identifier_str_mv |
10.15381/idata.v26i2.24329 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20522 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20431 10.15381/65vgv974 10.15381/idata.v26i2.24329.g20431 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Industrial Data; Vol. 26 No. 2 (2023); 167-196 Industrial Data; Vol. 26 Núm. 2 (2023); 167-196 1810-9993 1560-9146 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1795238304180862976 |
| score |
13.924177 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).