The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral

Descripción del Articulo

The objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied an...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Surco Salinas, Daniel Victor, Surco Salinas, Daniel Víctor
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/24329
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:knowledge management
learning
combination
internalization
baseline
gestión del conocimiento
aprendizaje
combinación
interiorización
línea base
id REVUNMSM_19334d6a3e4a55052f297c76c31861bb
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/24329
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge SpiralLa gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones del aprendizaje en el posgrado de una universidad pública, según la espiral del conocimientoSurco Salinas, Daniel VictorSurco Salinas, Daniel Víctorknowledge managementlearningcombinationinternalizationbaselinegestión del conocimientoaprendizajecombinacióninteriorizaciónlínea baseThe objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied and quantitative approach with a quasi-experimental, explanatory design. The sample consists of all the doctoral students enrolled in the program, and the study uses a census sample of 22 students. Although two specific hypotheses presented negative results, the study finds that the attitudes and perceptions of students toward the combination and internalization of knowledge have exceeded expectations, albeit with a lower baseline than initially proposed. However, the study suggests that there is still room for improvement in knowledge management practices.El objetivo de este trabajo de investigación fue demostrar la influencia de la gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones acerca del aprendizaje de los estudiantes del programa de doctorado de Ingeniería Industrial de la unidad de posgrado de una universidad pública, según el modelo de la espiral del conocimiento. Se trata de una investigación aplicada con enfoque cuantitativo, nivel explicativo y diseño cuasiexperimental con posprueba únicamente. Su población estuvo constituida por los doctorandos y una muestra censal de 22 estudiantes del programa en mención. Del total de las hipótesis específicas planteadas, dos de ellas fueron negativas; no obstante, se comprobó que utilizando una línea base menor a la propuesta inicialmente, las actitudes y percepciones acerca de la combinación e interiorización del conocimiento de los estudiantes superaron las expectativas, lo cual no implica que se haya logrado superar la línea base inicial propuesta. Por tanto, es necesario mejorar la gestión del conocimiento.Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/2432910.15381/idata.v26i2.24329Industrial Data; Vol. 26 No. 2 (2023); 167-196Industrial Data; Vol. 26 Núm. 2 (2023); 167-1961810-99931560-9146reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspaenghttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20522https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/2043110.15381/65vgv97410.15381/idata.v26i2.24329.g20431Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/243292024-01-25T17:18:35Z
dc.title.none.fl_str_mv The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
La gestión del conocimiento en las actitudes y percepciones del aprendizaje en el posgrado de una universidad pública, según la espiral del conocimiento
title The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
spellingShingle The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
Surco Salinas, Daniel Victor
knowledge management
learning
combination
internalization
baseline
gestión del conocimiento
aprendizaje
combinación
interiorización
línea base
title_short The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
title_full The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
title_fullStr The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
title_full_unstemmed The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
title_sort The Influence of Knowledge Management on the Attitudes and Perceptions of Graduate Students Toward Learning at a Public University According to the Knowledge Spiral
dc.creator.none.fl_str_mv Surco Salinas, Daniel Victor
Surco Salinas, Daniel Víctor
author Surco Salinas, Daniel Victor
author_facet Surco Salinas, Daniel Victor
Surco Salinas, Daniel Víctor
author_role author
author2 Surco Salinas, Daniel Víctor
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv knowledge management
learning
combination
internalization
baseline
gestión del conocimiento
aprendizaje
combinación
interiorización
línea base
topic knowledge management
learning
combination
internalization
baseline
gestión del conocimiento
aprendizaje
combinación
interiorización
línea base
description The objective of this research was to demonstrate the influence of knowledge management on the attitudes and perceptions toward learning among students enrolled in an Industrial Engineering doctoral program of a public university. The study follows the knowledge spiral model and adopts an applied and quantitative approach with a quasi-experimental, explanatory design. The sample consists of all the doctoral students enrolled in the program, and the study uses a census sample of 22 students. Although two specific hypotheses presented negative results, the study finds that the attitudes and perceptions of students toward the combination and internalization of knowledge have exceeded expectations, albeit with a lower baseline than initially proposed. However, the study suggests that there is still room for improvement in knowledge management practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329
10.15381/idata.v26i2.24329
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329
identifier_str_mv 10.15381/idata.v26i2.24329
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20522
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/24329/20431
10.15381/65vgv974
10.15381/idata.v26i2.24329.g20431
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Daniel Víctor Surco Salinas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es_ES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Industrial Data; Vol. 26 No. 2 (2023); 167-196
Industrial Data; Vol. 26 Núm. 2 (2023); 167-196
1810-9993
1560-9146
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238304180862976
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).