Relationship between processing information skills and academic performance

Descripción del Articulo

The correlative coefficients evaluated between the total and partial scores on an elaborative processing of information skills test and the averages notes corresponding to four academic semesters from a students sample of San Marcos University's diverse faculties, allow us to sustain, according...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Miljánovich Castilla, Manuel, Quesada C., Félix, Atalaya P., María, Huerta R., Rosa, Aliaga T., Jaime, Evangelista H., Desiderio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2005
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4039
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4039
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:skills
prosecution
information
prediction yield scholastic
university
habilidades
procesamiento
información
predicción rendimiento académico
universidad
id REVUNMSM_16e0b7d66b850c4660f05f523445c928
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4039
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Relationship between processing information skills and academic performanceRelación entre habilidades de procesamiento de la información y rendimiento académicoMiljánovich Castilla, ManuelQuesada C., FélixAtalaya P., MaríaHuerta R., RosaAliaga T., JaimeEvangelista H., Desiderioskillsprosecutioninformationprediction yield scholasticuniversityhabilidadesprocesamientoinformaciónpredicción rendimiento académicouniversidadThe correlative coefficients evaluated between the total and partial scores on an elaborative processing of information skills test and the averages notes corresponding to four academic semesters from a students sample of San Marcos University's diverse faculties, allow us to sustain, according to the hypotesis stated, that those skills have an apreciable predictive power of succes in university studies, specially in humanity area. The survey included a comparison betwen the reported correlation and the located, on the same sample, between scores on the admision university test and the averages notes. The result shows in general, that the prosecution of the information test, have a larger predictive power than the admision test.Los coeficientes de correlación calculados entre los puntajes totales y parciales en una Prueba de Habilidades de Procesamiento Elaborativo de la Información y los promedios de notas correspondientes a cuatro semestres académicos de una muestra de estudiantes de diversas facultades de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos permiten sostener, como confirmación de la hipótesis planteada, que tales habilidades poseen un apreciable poder predictivo del éxito en los estudios universitarios, especialmente en las áreas de humanidades. El estudio incluye una comparación entre la referida correlación y la hallada, en la misma muestra, entre puntajes en la Prueba de Admisión a la universidad (2003) y los promedios de notas. El resultado muestra, en general, que la Prueba de Procesamiento de la Información posee mayor poder predictivo que la Prueba de Admisión.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/403910.15381/rinvp.v8i2.4039Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 2 (2005); 13-21Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 2 (2005); 13-211609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4039/3219Derechos de autor 2005 Manuel Miljánovich Castilla, Félix Quesada C., María Atalaya P., Rosa Huerta R., Jaime Aliaga T., Desiderio Evangelista H.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/40392020-04-21T16:30:30Z
dc.title.none.fl_str_mv Relationship between processing information skills and academic performance
Relación entre habilidades de procesamiento de la información y rendimiento académico
title Relationship between processing information skills and academic performance
spellingShingle Relationship between processing information skills and academic performance
Miljánovich Castilla, Manuel
skills
prosecution
information
prediction yield scholastic
university
habilidades
procesamiento
información
predicción rendimiento académico
universidad
title_short Relationship between processing information skills and academic performance
title_full Relationship between processing information skills and academic performance
title_fullStr Relationship between processing information skills and academic performance
title_full_unstemmed Relationship between processing information skills and academic performance
title_sort Relationship between processing information skills and academic performance
dc.creator.none.fl_str_mv Miljánovich Castilla, Manuel
Quesada C., Félix
Atalaya P., María
Huerta R., Rosa
Aliaga T., Jaime
Evangelista H., Desiderio
author Miljánovich Castilla, Manuel
author_facet Miljánovich Castilla, Manuel
Quesada C., Félix
Atalaya P., María
Huerta R., Rosa
Aliaga T., Jaime
Evangelista H., Desiderio
author_role author
author2 Quesada C., Félix
Atalaya P., María
Huerta R., Rosa
Aliaga T., Jaime
Evangelista H., Desiderio
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv skills
prosecution
information
prediction yield scholastic
university
habilidades
procesamiento
información
predicción rendimiento académico
universidad
topic skills
prosecution
information
prediction yield scholastic
university
habilidades
procesamiento
información
predicción rendimiento académico
universidad
description The correlative coefficients evaluated between the total and partial scores on an elaborative processing of information skills test and the averages notes corresponding to four academic semesters from a students sample of San Marcos University's diverse faculties, allow us to sustain, according to the hypotesis stated, that those skills have an apreciable predictive power of succes in university studies, specially in humanity area. The survey included a comparison betwen the reported correlation and the located, on the same sample, between scores on the admision university test and the averages notes. The result shows in general, that the prosecution of the information test, have a larger predictive power than the admision test.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4039
10.15381/rinvp.v8i2.4039
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4039
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v8i2.4039
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4039/3219
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 2 (2005); 13-21
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 2 (2005); 13-21
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238269599875072
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).