The agony of public schools
Descripción del Articulo
By the end of the 1990s, the public sector served 85% of the educational system's enrollment, while the remaining 15% was served by the private sector. So far in the new century, the panorama has changed substantially. The coverage of the private sector in 2011 grew 68% compared to 2000, increa...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2013 |
| Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1251 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | escuela pública bonanza económica clase política public school economic boom political class |
| id |
REVUNI_ffeebde7121b6dadea5ac97955dbe078 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1251 |
| network_acronym_str |
REVUNI |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The agony of public schoolsLa agonía de la escuela públicaRivero, Joséescuela pública bonanza económicaclase políticapublic school economic boompolitical classBy the end of the 1990s, the public sector served 85% of the educational system's enrollment, while the remaining 15% was served by the private sector. So far in the new century, the panorama has changed substantially. The coverage of the private sector in 2011 grew 68% compared to 2000, increasing by 1,057 students at the expense of the growing drop in enrollment in state schools. he trend towards privatization in education also has other expressions Between 2000 and 2011, private investment in education rose from 6,683 million nuevos soles to 14,057 million, representing 2.8% of GDP, a figure similar to that of the public budget (S/14,551 million, or 3% of GDP). In Lima, 66.7% of its educational centers are private, concentrating 49% of enrollment; Arequipa, with 57.3% of private educational centers, has the highest percentage of private enrollment in the country: 50.1%.Hacia fines de la década de los años noventa el sector público atendía al 85% de la matrícula del sistema educativo, el 15% restante era atendido por el sector privado. En lo que va del nuevo siglo el panorama se modifica sustantiva mente. La cobertura de atención del sector privado en el 2011 creció 68% respecto a la del año 2000, incrementándose en un 1'057 estudiantes a costa de la caída creciente de matrícula en centros educativos estatales. a tendencia fáctica a la privatización educativa tiene también otras expresiones Ente el 2000 y el 2011 la inversión privada en educación subió de 6,683 millones de nuevos soles a 14,057 millones llegando a significar el 2,8% del PIB, cifra similar a la del presupuesto público (S/14,551 millones, es decir, el 3% del PIB). En Lima el 66.7% de sus centros educativos es de carácter privado, concentrando un 49% de la matrícula; Arequipa con un 57,3% de centros educativos privados tiene el más alto porcentaje de matrícula privada en el país: 50,1%.Universidad Nacional de Ingeniería2013-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por paresapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/125110.21754/iecos.v13i0.1251revista IECOS; Vol. 13 (2013); 131-138Revista IECOS; Vol. 13 (2013); 131-1382788-74802961-284510.21754/iecos.v13i0reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2883https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2884https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2885Derechos de autor 2013 José Riverohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/12512024-08-06T21:17:00Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The agony of public schools La agonía de la escuela pública |
| title |
The agony of public schools |
| spellingShingle |
The agony of public schools Rivero, José escuela pública bonanza económica clase política public school economic boom political class |
| title_short |
The agony of public schools |
| title_full |
The agony of public schools |
| title_fullStr |
The agony of public schools |
| title_full_unstemmed |
The agony of public schools |
| title_sort |
The agony of public schools |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Rivero, José |
| author |
Rivero, José |
| author_facet |
Rivero, José |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
escuela pública bonanza económica clase política public school economic boom political class |
| topic |
escuela pública bonanza económica clase política public school economic boom political class |
| description |
By the end of the 1990s, the public sector served 85% of the educational system's enrollment, while the remaining 15% was served by the private sector. So far in the new century, the panorama has changed substantially. The coverage of the private sector in 2011 grew 68% compared to 2000, increasing by 1,057 students at the expense of the growing drop in enrollment in state schools. he trend towards privatization in education also has other expressions Between 2000 and 2011, private investment in education rose from 6,683 million nuevos soles to 14,057 million, representing 2.8% of GDP, a figure similar to that of the public budget (S/14,551 million, or 3% of GDP). In Lima, 66.7% of its educational centers are private, concentrating 49% of enrollment; Arequipa, with 57.3% of private educational centers, has the highest percentage of private enrollment in the country: 50.1%. |
| publishDate |
2013 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251 10.21754/iecos.v13i0.1251 |
| url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251 |
| identifier_str_mv |
10.21754/iecos.v13i0.1251 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2883 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2884 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1251/2885 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 José Rivero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 José Rivero https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
| dc.source.none.fl_str_mv |
revista IECOS; Vol. 13 (2013); 131-138 Revista IECOS; Vol. 13 (2013); 131-138 2788-7480 2961-2845 10.21754/iecos.v13i0 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
| instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
| instacron_str |
UNI |
| institution |
UNI |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1833562790226296832 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).