Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru

Descripción del Articulo

Toro Muerto (valley of the Majes River, Arequipa-Peru), being one of the biggest archaeological sites of Rock Art in the world, gathers an impressive amount of petrographs: within an area of 10 km2, have been registered 2584 rocks engraved with geometrical, zoomorphic and anthropomorphic representat...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gonzales, Liz Magali, Brondi Rueda, Fabian, Wołoszyn, Janusz, Imbertis Herrera, Abraham
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/765
Enlace del recurso:https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Sector X
Toro Muerto
Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM)
Virtualización
Patrimonio cultural rupestre
Sector “X”
Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM)
Virtualization
Rock Art Cultural Heritage
id REVUNI_f31052ad00529f517a850e95a4f446d0
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/765
network_acronym_str REVUNI
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository_id_str
spelling Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, PeruVirtualizando el Patrimonio Cultural Rupestre: El caso del Sector “X” en Toro Muerto – Arequipa, PerúGonzales, Liz MagaliBrondi Rueda, FabianWołoszyn, JanuszImbertis Herrera, AbrahamSector XToro MuertoProyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM)VirtualizaciónPatrimonio cultural rupestreSector “X”Toro MuertoToro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM)VirtualizationRock Art Cultural HeritageToro Muerto (valley of the Majes River, Arequipa-Peru), being one of the biggest archaeological sites of Rock Art in the world, gathers an impressive amount of petrographs: within an area of 10 km2, have been registered 2584 rocks engraved with geometrical, zoomorphic and anthropomorphic representations. In 2017, during prospections for the execution of the Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM, its abbreviation in Spanish) in 2017 has been discovered a Hill with 92 petroglyphs in the extreme north of Toro Muerto, not studied yet (“Sector X”). In 2018, the sector was completely documented creating one of the most exclusive registers of the site. Each rock counts with a file, calibrated photographs, drawings and for some rocks even 3D models. Additionally geodesic data as well as photogrammetric data was collected, ortophotographs taken and 3D and tecnomorphologic models of the sector developed and some excavations realized. This article is a case study about the integral virtualization of the Rock Art Cultural Heritage of the aforementioned sector.Toro Muerto (valle del río Majes, Arequipa-Perú), es uno de los sitios arqueológicos más grandes del mundo y con mayor cantidad de expresiones petrográficas: en un área de 10 km2 se han registrado 2.584 bloques de rocas grabadas con representaciones geométricas, zoomórficas y antropomórficas. En el 2017, al realizarse las prospecciones de acuerdo con el Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM), en el extremo norte del sitio, se halló una colina con 92 petroglifos aun no estudiados (Sector X). En el 2018, se realizó un registro integral y preciso de todo el yacimiento: cada roca cuenta con fichas, fotografías calibradas, dibujos y algunos modelos 3D de rocas. Asimismo, se realizaron levantamientos geodésicos, fotogrametría del terreno, ortofotos, tecnomorfología y modelo 3D del sector y también excavaciones. El presente artículo trata sobre el estudio y la virtualización integral del patrimonio cultural rupestre del referido sector.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2020-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/76510.21754/devenir.v7i13.765Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 7 No. 13 (2020); 77-102Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 77-1022616-49492312-7562reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1261https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1270https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1276https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1228Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/7652021-01-21T00:13:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
Virtualizando el Patrimonio Cultural Rupestre: El caso del Sector “X” en Toro Muerto – Arequipa, Perú
title Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
spellingShingle Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
Gonzales, Liz Magali
Sector X
Toro Muerto
Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM)
Virtualización
Patrimonio cultural rupestre
Sector “X”
Toro Muerto
Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM)
Virtualization
Rock Art Cultural Heritage
title_short Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
title_full Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
title_fullStr Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
title_full_unstemmed Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
title_sort Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzales, Liz Magali
Brondi Rueda, Fabian
Wołoszyn, Janusz
Imbertis Herrera, Abraham
author Gonzales, Liz Magali
author_facet Gonzales, Liz Magali
Brondi Rueda, Fabian
Wołoszyn, Janusz
Imbertis Herrera, Abraham
author_role author
author2 Brondi Rueda, Fabian
Wołoszyn, Janusz
Imbertis Herrera, Abraham
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Sector X
Toro Muerto
Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM)
Virtualización
Patrimonio cultural rupestre
Sector “X”
Toro Muerto
Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM)
Virtualization
Rock Art Cultural Heritage
topic Sector X
Toro Muerto
Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM)
Virtualización
Patrimonio cultural rupestre
Sector “X”
Toro Muerto
Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM)
Virtualization
Rock Art Cultural Heritage
description Toro Muerto (valley of the Majes River, Arequipa-Peru), being one of the biggest archaeological sites of Rock Art in the world, gathers an impressive amount of petrographs: within an area of 10 km2, have been registered 2584 rocks engraved with geometrical, zoomorphic and anthropomorphic representations. In 2017, during prospections for the execution of the Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM, its abbreviation in Spanish) in 2017 has been discovered a Hill with 92 petroglyphs in the extreme north of Toro Muerto, not studied yet (“Sector X”). In 2018, the sector was completely documented creating one of the most exclusive registers of the site. Each rock counts with a file, calibrated photographs, drawings and for some rocks even 3D models. Additionally geodesic data as well as photogrammetric data was collected, ortophotographs taken and 3D and tecnomorphologic models of the sector developed and some excavations realized. This article is a case study about the integral virtualization of the Rock Art Cultural Heritage of the aforementioned sector.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765
10.21754/devenir.v7i13.765
url https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765
identifier_str_mv 10.21754/devenir.v7i13.765
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1261
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1270
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1276
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/765/1228
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 7 No. 13 (2020); 77-102
Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 7 Núm. 13 (2020); 77-102
2616-4949
2312-7562
reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
collection Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1833562785594736640
score 13.983407
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).