Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020
Descripción del Articulo
The research determined the degree of influence of education on employment, productivity, per capita income, and departmental and national development. Three models were used to explain productivity, income and development respectively, for the historical series from 2007 to 2020. The analysis is de...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1602 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Ingresos productividad educación empleo desarrollo económico Income productivity education employment economic development |
id |
REVUNI_dca1c2f559b91b2529ab62cfa3c55267 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1602 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020Perú: Nivel educativo, productividad, ingreso personal y el desarrollo nacional 2007 – 2020Quispe Llanos, RenánIngresosproductividadeducaciónempleodesarrollo económicoIncomeproductivityeducationemploymenteconomic developmentThe research determined the degree of influence of education on employment, productivity, per capita income, and departmental and national development. Three models were used to explain productivity, income and development respectively, for the historical series from 2007 to 2020. The analysis is deepened in a series of basic traits of people, the most significant of which are: level of studies, age, experience, productivity, quality of employment, and departmental stratum according to standard of living. In response to the objective of the research, the role and impact of education on each of the dependent variables at the national level in the period 2007-2020 was verified. To analyze the impact on national development, a modeling was also made to know the result of education in development by department, as well as its positioning in the national context. Based on the results, it was confirmed that education levels generate a higher level of knowledge, and with it, more opportunities to obtain better levels of employment and productivity, and, consequently, better average income per capita, being, therefore, a factor important in the Departmental and National development.Esta investigación determinó cuál es el nivel de influencia de la educación en el empleo, productividad, ingresos per cápita, y el desarrollo Departamental y Nacional. Se han utilizado tres modelos que explican la productividad, el ingreso y el Desarrollo respectivamente, para la serie histórica del 2007 al 2020. El análisis se ahonda en una serie de rasgos esenciales de las personas. Los más característicos son: nivel de estudios, edad, experiencia, productividad, calidad del empleo, y estrato departamental, según nivel de vida. Atendiendo al objetivo de la investigación, se verificó el rol e impacto de la educación en cada una de las variables dependientes a nivel nacional en el periodo 2007-2020. Para analizar el impacto en el desarrollo nacional, igualmente, se hizo una modelación para conocer el resultado de la educación en el desarrollo por departamento, así como su posicionamiento en el contexto nacional. En base a los resultados se confirmó que los niveles de educación generan mayor nivel de conocimiento, y con ello más oportunidades de obtener mejores niveles de empleo y productividad, y, en consecuencia, mejores ingresos promedio per cápita, siendo, por ello, un factor importante en el desarrollo Departamental y Nacional.Universidad Nacional de Ingeniería2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por paresapplication/pdftext/htmlaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/160210.21754/iecos.v24i1.1602revista IECOS; Vol. 24 No. 1 (2023); 46-73Revista IECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2023); 46-732788-74802961-284510.21754/iecos.v24i1reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/2215https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/2246https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/3243https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/3244Derechos de autor 2023 Renán Quispe Llanoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/16022025-01-22T15:38:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 Perú: Nivel educativo, productividad, ingreso personal y el desarrollo nacional 2007 – 2020 |
title |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
spellingShingle |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 Quispe Llanos, Renán Ingresos productividad educación empleo desarrollo económico Income productivity education employment economic development |
title_short |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
title_full |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
title_fullStr |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
title_full_unstemmed |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
title_sort |
Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quispe Llanos, Renán |
author |
Quispe Llanos, Renán |
author_facet |
Quispe Llanos, Renán |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Ingresos productividad educación empleo desarrollo económico Income productivity education employment economic development |
topic |
Ingresos productividad educación empleo desarrollo económico Income productivity education employment economic development |
description |
The research determined the degree of influence of education on employment, productivity, per capita income, and departmental and national development. Three models were used to explain productivity, income and development respectively, for the historical series from 2007 to 2020. The analysis is deepened in a series of basic traits of people, the most significant of which are: level of studies, age, experience, productivity, quality of employment, and departmental stratum according to standard of living. In response to the objective of the research, the role and impact of education on each of the dependent variables at the national level in the period 2007-2020 was verified. To analyze the impact on national development, a modeling was also made to know the result of education in development by department, as well as its positioning in the national context. Based on the results, it was confirmed that education levels generate a higher level of knowledge, and with it, more opportunities to obtain better levels of employment and productivity, and, consequently, better average income per capita, being, therefore, a factor important in the Departmental and National development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602 10.21754/iecos.v24i1.1602 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602 |
identifier_str_mv |
10.21754/iecos.v24i1.1602 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/2215 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/2246 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/3243 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1602/3244 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Renán Quispe Llanos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Renán Quispe Llanos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
revista IECOS; Vol. 24 No. 1 (2023); 46-73 Revista IECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2023); 46-73 2788-7480 2961-2845 10.21754/iecos.v24i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562790393020416 |
score |
13.896995 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).