Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative
Descripción del Articulo
Currently, the Peruvian State is carrying out an educational reform at all levels of university education. In the case of engineering education, this effort is not accompanied by new proposals for innovation and technology. Given the scarcity of competitive models, the future of this reform will lea...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/192 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | innovación tecnológica educación de ingeniería CDIO technology innovation engineering education |
id |
REVUNI_b39f0e420d6b00cf7a95f70f2d381830 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/192 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiativeRevolución por la educación: el inicio de la reforma peruana en la enseñanza de la ingeniería a través de la iniciativa CDIOCáceres Huamán, Víctor Royinnovación tecnológicaeducación de ingenieríaCDIOtechnology innovationengineering educationCDIOCurrently, the Peruvian State is carrying out an educational reform at all levels of university education. In the case of engineering education, this effort is not accompanied by new proposals for innovation and technology. Given the scarcity of competitive models, the future of this reform will leave aside the extraordinary opportunity to generate competitive engineering professionals. The CDIO Initiative proposes an education that emphasizes the fundamentals, established in the context of Conceiving, Designing, Implementing and Operating products, processes, and systems. It focuses on teaching engineering through the promotion of practical learning of the products and the creation of the system. Students face real engineering problems that require a combination of tangible theoretical and practical solutions. The idea is to expose students to difficult situations that require both multidisciplinary knowledge and social learning. In this present work, a preliminary evaluation is developed in the various initiatives being developed by the School of Industrial Engineering and Systems of the National University of Engineering in the accreditation process for university education, hoping to achieve a new innovative educational engineering model CDIOActualmente el Estado Peruano viene realizando una reforma educativa en todos los niveles de enseñanza universitaria. En el caso de la enseñanza de ingeniería, este esfuerzo no viene acompañado con nuevas propuestas de innovación y tecnología. Ante la escasez de modelos competitivos, el futuro de esta reforma dejará de lado la extraordinaria oportunidad de generar profesionales de ingeniería competitivos. La Iniciativa CDIO propone una educación que enfatiza los fundamentos, establecida en el contexto de Concebir, Diseñar, Implementar y Operar productos, procesos, y sistemas. Se centra en la ingeniería de la enseñanza mediante el fomento de aprendizaje práctico de los productos y la creación del sistema. Los estudiantes se enfrentan a problemas de ingeniería reales que requieren una combinación de soluciones tangibles teóricas y prácticas. La idea es exponer a los estudiantes a situaciones difíciles que requieren tanto en el conocimiento multidisciplinario y el aprendizaje social. En este presente trabajo, se desarrolla una evaluación preliminar en los diversas iniciativas que viene desarrollando la Facultad de Ingeniería Industrial y de Sistemas de la Universidad Nacional de Ingeniería en el proceso de acreditación para la enseñanza universitaria, esperando lograr un nuevo modelo innovador educativo de ingeniería CDIO.Universidad Nacional de Ingeniería2018-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfaudio/mpegtext/htmlhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/19210.21754/tecnia.v28i1.192TECNIA; Vol. 28 No. 1 (2018); 103-114TECNIA; Vol. 28 Núm. 1 (2018); 103-1142309-04130375-7765reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/225https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/240https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/535Derechos de autor 2018 TECNIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1922023-11-28T14:07:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative Revolución por la educación: el inicio de la reforma peruana en la enseñanza de la ingeniería a través de la iniciativa CDIO |
title |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
spellingShingle |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative Cáceres Huamán, Víctor Roy innovación tecnológica educación de ingeniería CDIO technology innovation engineering education CDIO |
title_short |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
title_full |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
title_fullStr |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
title_full_unstemmed |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
title_sort |
Revolution for education: the beginning of the Peruvian reform in the teaching of engineering through the CDIO initiative |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cáceres Huamán, Víctor Roy |
author |
Cáceres Huamán, Víctor Roy |
author_facet |
Cáceres Huamán, Víctor Roy |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
innovación tecnológica educación de ingeniería CDIO technology innovation engineering education CDIO |
topic |
innovación tecnológica educación de ingeniería CDIO technology innovation engineering education CDIO |
description |
Currently, the Peruvian State is carrying out an educational reform at all levels of university education. In the case of engineering education, this effort is not accompanied by new proposals for innovation and technology. Given the scarcity of competitive models, the future of this reform will leave aside the extraordinary opportunity to generate competitive engineering professionals. The CDIO Initiative proposes an education that emphasizes the fundamentals, established in the context of Conceiving, Designing, Implementing and Operating products, processes, and systems. It focuses on teaching engineering through the promotion of practical learning of the products and the creation of the system. Students face real engineering problems that require a combination of tangible theoretical and practical solutions. The idea is to expose students to difficult situations that require both multidisciplinary knowledge and social learning. In this present work, a preliminary evaluation is developed in the various initiatives being developed by the School of Industrial Engineering and Systems of the National University of Engineering in the accreditation process for university education, hoping to achieve a new innovative educational engineering model CDIO |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192 10.21754/tecnia.v28i1.192 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192 |
identifier_str_mv |
10.21754/tecnia.v28i1.192 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/225 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/240 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/192/535 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 TECNIA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
TECNIA; Vol. 28 No. 1 (2018); 103-114 TECNIA; Vol. 28 Núm. 1 (2018); 103-114 2309-0413 0375-7765 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562776770969600 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).