Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao

Descripción del Articulo

The objective of this research is to analyze the characteristics and behaviors of the mobility to work of a group of workers in the Metropolitan Area of ​​Lima and Callao, in order to propose guidelines for the implementation of the Company Displacement Plans (PDE) as public policy to manage travel...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Córdova-Chavez, Lucia Salome, Santa María-Dávila, Edward
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional de Ingeniería
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1037
Enlace del recurso:https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1037
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Plan de desplazamiento de empresa
gestión de demanda
movilidad urbana sostenible
Perú
Company displacement plan
demand management
sustainable urban mobility
Peru
id REVUNI_a7ee7ec1e67682f4902f3bfc6c1f547e
oai_identifier_str oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1037
network_acronym_str REVUNI
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository_id_str
spelling Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and CallaoPlanes de desplazamiento de empresa: una propuesta para mejorar la movilidad en el área metropolitana de Lima y CallaoCórdova-Chavez, Lucia SalomeSanta María-Dávila, EdwardPlan de desplazamiento de empresagestión de demandamovilidad urbana sosteniblePerúCompany displacement plandemand managementsustainable urban mobilityPeruThe objective of this research is to analyze the characteristics and behaviors of the mobility to work of a group of workers in the Metropolitan Area of ​​Lima and Callao, in order to propose guidelines for the implementation of the Company Displacement Plans (PDE) as public policy to manage travel demand. Therefore, a case study applied to 168 workers distributed in 31 public and private organizations was carried out. Surveys and interviews were applied as tools to collect quantitative and qualitative information on mobility. The information processing allowed to characterize the sample and determine the travel rate that is equivalent to 3.6 trips/day (including all modes of transport and travel reasons), of which on average 1.3 trips/day are for work and 1.4 trips / day is preferably made by public transport. Based on this and other characteristics of land use and transport of workers, a set of strategies was proposed to be implemented by organizations to promote sustainable travel, such as the installation of showers and cycle parking at work to encourage the use of the bicycles, financial incentives for the use of public transport and mobile applications to practice carpooling among co-workers to optimize journeys and in part reduce them.  El presente documento tiene como objetivo analizar las características y comportamientos de la movilidad al trabajo de un grupo de trabajadores en el Área Metropolitana de Lima y Callao, con el fin de proponer lineamientos para la implementación de los Planes de desplazamiento de empresa (PDE) como política pública para gestionar la demanda de viajes. Para ello, se efectuó un estudio de casos aplicado a 168 trabajadores distribuidos en 31 organizaciones públicas y privadas. Se aplicó encuestas y entrevistas como herramientas para recopilar información cuantitativa y cualitativa de movilidad. El procesamiento de la información permitió caracterizar a la muestra y determinar la tasa de viajes que equivale a 3.6 viajes/día (incluyendo todos los modos de transporte y motivos de viaje), del cual en promedio 1.3 viajes/día son por motivo al trabajo y 1.4 viajes/día se da preferentemente en transporte público. En base a ello y otras características de uso de suelo y transporte de los trabajadores, se planteó un conjunto de estrategias a ser implementadas por las organizaciones para fomentar los desplazamientos sostenibles, como la instalación de duchas y cicloparqueaderos en el trabajo para fomentar el uso de la bicicleta, incentivos monetarios para el uso de transporte público y aplicaciones móviles para practicar el carpooling entre compañeros de trabajo para optimizar los desplazamientos y en parte reducirlos.  Universidad Nacional de Ingeniería2021-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnvironmental engineeringIngeniería Ambientalapplication/pdfhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/103710.21754/tecnia.v21i2.1037TECNIA; Vol. 31 No. 2 (2021); 11-21TECNIA; Vol. 31 Núm. 2 (2021); 11-212309-04130375-776510.21754/tecnia.v31i2reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspahttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1037/1848Derechos de autor 2021 TECNIAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/10372025-07-15T00:11:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
Planes de desplazamiento de empresa: una propuesta para mejorar la movilidad en el área metropolitana de Lima y Callao
title Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
spellingShingle Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
Córdova-Chavez, Lucia Salome
Plan de desplazamiento de empresa
gestión de demanda
movilidad urbana sostenible
Perú
Company displacement plan
demand management
sustainable urban mobility
Peru
title_short Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
title_full Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
title_fullStr Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
title_full_unstemmed Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
title_sort Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao
dc.creator.none.fl_str_mv Córdova-Chavez, Lucia Salome
Santa María-Dávila, Edward
author Córdova-Chavez, Lucia Salome
author_facet Córdova-Chavez, Lucia Salome
Santa María-Dávila, Edward
author_role author
author2 Santa María-Dávila, Edward
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Plan de desplazamiento de empresa
gestión de demanda
movilidad urbana sostenible
Perú
Company displacement plan
demand management
sustainable urban mobility
Peru
topic Plan de desplazamiento de empresa
gestión de demanda
movilidad urbana sostenible
Perú
Company displacement plan
demand management
sustainable urban mobility
Peru
description The objective of this research is to analyze the characteristics and behaviors of the mobility to work of a group of workers in the Metropolitan Area of ​​Lima and Callao, in order to propose guidelines for the implementation of the Company Displacement Plans (PDE) as public policy to manage travel demand. Therefore, a case study applied to 168 workers distributed in 31 public and private organizations was carried out. Surveys and interviews were applied as tools to collect quantitative and qualitative information on mobility. The information processing allowed to characterize the sample and determine the travel rate that is equivalent to 3.6 trips/day (including all modes of transport and travel reasons), of which on average 1.3 trips/day are for work and 1.4 trips / day is preferably made by public transport. Based on this and other characteristics of land use and transport of workers, a set of strategies was proposed to be implemented by organizations to promote sustainable travel, such as the installation of showers and cycle parking at work to encourage the use of the bicycles, financial incentives for the use of public transport and mobile applications to practice carpooling among co-workers to optimize journeys and in part reduce them.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Environmental engineering
Ingeniería Ambiental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1037
10.21754/tecnia.v21i2.1037
url https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1037
identifier_str_mv 10.21754/tecnia.v21i2.1037
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uni.edu.pe/index.php/tecnia/article/view/1037/1848
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 TECNIA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 TECNIA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Ingeniería
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de Ingeniería
dc.source.none.fl_str_mv TECNIA; Vol. 31 No. 2 (2021); 11-21
TECNIA; Vol. 31 Núm. 2 (2021); 11-21
2309-0413
0375-7765
10.21754/tecnia.v31i2
reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
instname:Universidad Nacional de Ingeniería
instacron:UNI
instname_str Universidad Nacional de Ingeniería
instacron_str UNI
institution UNI
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
collection Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1838636204924338176
score 13.801937
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).