Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru
Descripción del Articulo
The purpose of this paper is to study the scales used in educational sociology as important factors in the explanation of school performance. Initially the non-parametric item response theory (IRT) was used to study the properties of the scales of the latent variables social capital, cultural capita...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2013 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1192 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | capital cultural capital social capital económico cultural capital social capital economic capital |
id |
REVUNI_3a0da167191877622a00ae2b4d0c2208 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/1192 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from PeruMedición de las variables latentes: capital social, cultural y económico en los datos de PISA del PerúCarrasco Gutierrez, Gabrielacapital culturalcapital socialcapital económico cultural capitalsocial capitaleconomic capital The purpose of this paper is to study the scales used in educational sociology as important factors in the explanation of school performance. Initially the non-parametric item response theory (IRT) was used to study the properties of the scales of the latent variables social capital, cultural capital and economic capital of Peruvian students, based on the contextual questionnaire of the PISA 2000 international exam. Then the confirmatory factor analysis (CFA) is used as an alternative to analyze the model fits and to verify the dimensionality of the three scales constructed. The results of the TRIN showed great compatibility between the observed results and the theoretical conception of the latent constructs. These revealed that the scale obtained for the economic capital construct presents a high scalability coefficient (Loevinger's H), generating a strong scale, with which the students can be ordered and discriminated with certainty. The social capital construct presented intermediate scalability and the cultural capital construct showed weak scalability. For its part, the CFA corroborated the results found with the previous methodology, where the evaluation of the model indicated a good fit. Although the results were satisfactory, there is a need to improve the measurement of social capital and, even more so, of cultural capital.Este artículo tiene como objetivo estudiar las escalas utilizadas en la sociología educacional como factores importantes en la explicación del desempeño escolar. Inicialmente la teoría de la respuesta al ítem (TRI) no paramétrica era usada para estudiar las propiedades de las escalas de las variables latentes capital social, capital cultural y capital económico, de los estudiantes peruanos, a partir del cuestionario contextual del examen internacional PISA 2000. Luego el análisis de factores confirmatoria (AFC) es utilizado como una alternativa para analizar los ajustes de los modelos y para verificación de la dimensionalidad de las tres escalas construidas. Los resultados de la TRIN mostraron gran compatibilidad entre los resultados observados y la concepción teórica de los constructos latentes. Estos revelaron que la escala obtenida para el constructo capital económico presenta un coeficiente de escalonabilidad (H de Loevinger) alto, generando una escala fuerte, con la cual se puede ordenar y discriminar a los alumnos con seguridad. El constructo capital social presentó escalonabilidad intermedia y el constructo capital cultural mostró una escalonabilidad débil. Por su parte, el AFC corroboró los resultados encontrados con la metodología anterior, donde le evaluación del modelo indicó buen ajuste. Aunque los resultados hayan sido satisfatorio, hay la necesidad de perfeccionar las mediciones de capital social y aun mas, del capital cultural.Universidad Nacional de Ingeniería2013-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por paresapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/119210.21754/iecos.v14i0.1192revista IECOS; Vol. 14 (2013); 42-63Revista IECOS; Vol. 14 (2013); 42-632788-74802961-284510.21754/iecos.v14i0reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2895https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2896https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2897Derechos de autor 2013 Gabriela Carrasco Gutierrezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/11922024-08-06T22:32:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru Medición de las variables latentes: capital social, cultural y económico en los datos de PISA del Perú |
title |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
spellingShingle |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru Carrasco Gutierrez, Gabriela capital cultural capital social capital económico cultural capital social capital economic capital |
title_short |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
title_full |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
title_fullStr |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
title_full_unstemmed |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
title_sort |
Measuring latent variables: social, cultural and economic capital in PISA data from Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Carrasco Gutierrez, Gabriela |
author |
Carrasco Gutierrez, Gabriela |
author_facet |
Carrasco Gutierrez, Gabriela |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
capital cultural capital social capital económico cultural capital social capital economic capital |
topic |
capital cultural capital social capital económico cultural capital social capital economic capital |
description |
The purpose of this paper is to study the scales used in educational sociology as important factors in the explanation of school performance. Initially the non-parametric item response theory (IRT) was used to study the properties of the scales of the latent variables social capital, cultural capital and economic capital of Peruvian students, based on the contextual questionnaire of the PISA 2000 international exam. Then the confirmatory factor analysis (CFA) is used as an alternative to analyze the model fits and to verify the dimensionality of the three scales constructed. The results of the TRIN showed great compatibility between the observed results and the theoretical conception of the latent constructs. These revealed that the scale obtained for the economic capital construct presents a high scalability coefficient (Loevinger's H), generating a strong scale, with which the students can be ordered and discriminated with certainty. The social capital construct presented intermediate scalability and the cultural capital construct showed weak scalability. For its part, the CFA corroborated the results found with the previous methodology, where the evaluation of the model indicated a good fit. Although the results were satisfactory, there is a need to improve the measurement of social capital and, even more so, of cultural capital. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192 10.21754/iecos.v14i0.1192 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192 |
identifier_str_mv |
10.21754/iecos.v14i0.1192 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2895 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2896 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/iecos/article/view/1192/2897 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Gabriela Carrasco Gutierrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Gabriela Carrasco Gutierrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
revista IECOS; Vol. 14 (2013); 42-63 Revista IECOS; Vol. 14 (2013); 42-63 2788-7480 2961-2845 10.21754/iecos.v14i0 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562789508022272 |
score |
13.959468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).