The brain, reading and the homo videns
Descripción del Articulo
The following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/982 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns |
id |
REVUNIFE_fe2d58a2ce2ddaa130f64c7f4920bb0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/982 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
The brain, reading and the homo vidensEl cerebro, la lectura y el homo vidensArboccó de los Heros, ManuelNeuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo vidensNeurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo vidensThe following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and more the complex world of knowledge, the functioning of the brain and the human behavior.Our concern today is the decline of the word, reading and its possibilities, as well as the increase ofmedia interests such as the television that has deeply depreciated in the last three decades. We believethat certain trendy practices today have not contributed to improve our production and intellectuality;instead, said practices have led to an alarming mental impoverishment easy to observe in teenagers(even undergraduate students) and children.We will start recalling some general discoveries in the field of neuroscience, then we will deal with theimpact of postmodern life and technology misused in the impairment of cognitive (and affective) systemof the homo sapiens, or –as Giovanni Sartori would say– the “homo videns”, since it has become adependent being of visual stimuli, to the detriment of thinking, abstraction and deep reading.Finally, we also hope these reflections will arouse interest and boost new thoughts.El siguiente ensayo presenta una serie de investigaciones, reflexiones y citas por demás interesantessobre áreas como las neurociencias, la pedagogía y la psicología; cada una especializada en ciertasmaterias, pero que en algún momento se encuentran y comparten territorio, se nutren entre sí y nosayudan a entender cada vez más el complejo mundo del conocimiento, el funcionamiento del cerebroy el comportamiento humano.Particularmente, hoy nos preocupa el decaimiento de la palabra, de la lectura y sus posibilidades; asicomo el aumento de intereses mediáticos, como la televisión tan venida a menos en las últimas tresdécadas. Creemos que ciertas costumbres muy de moda en la actualidad, en vez de mejorar nuestraproducción y nuestra intelectualidad, lo que generan es un empobrecimiento mental alarmante que seempieza a notar en adolescentes (inclusive universitarios) y en niños.Iniciaremos recordando algunos descubrimientos generales del campo de las neurociencias para luegopasar al impacto de la vida postmoderna y de la tecnología mal usada en el deterioro del aparatocognitivo (y afectivo) del homo sapiens que, como diría Govanni Sartori, ya se ha vuelto un “homovidens”, un ser dependiente de estímulos visuales, en detrimento del pensamiento, la abstracción y lalectura profunda.Finalmente, también esperamos que estas reflexiones sean de interés y de impulso a otras nuevasUniversidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/98210.33539/consensus.v21n1.982Consensus; Vol. 21 No. 1 (2016): Consensus; 49-57Consensus; Vol. 21 Núm. 1 (2016): Consensus; 49-571680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982/894Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Herosinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/9822022-05-05T01:56:30Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The brain, reading and the homo videns El cerebro, la lectura y el homo videns |
title |
The brain, reading and the homo videns |
spellingShingle |
The brain, reading and the homo videns Arboccó de los Heros, Manuel Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns |
title_short |
The brain, reading and the homo videns |
title_full |
The brain, reading and the homo videns |
title_fullStr |
The brain, reading and the homo videns |
title_full_unstemmed |
The brain, reading and the homo videns |
title_sort |
The brain, reading and the homo videns |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arboccó de los Heros, Manuel |
author |
Arboccó de los Heros, Manuel |
author_facet |
Arboccó de los Heros, Manuel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns |
topic |
Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns |
description |
The following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and more the complex world of knowledge, the functioning of the brain and the human behavior.Our concern today is the decline of the word, reading and its possibilities, as well as the increase ofmedia interests such as the television that has deeply depreciated in the last three decades. We believethat certain trendy practices today have not contributed to improve our production and intellectuality;instead, said practices have led to an alarming mental impoverishment easy to observe in teenagers(even undergraduate students) and children.We will start recalling some general discoveries in the field of neuroscience, then we will deal with theimpact of postmodern life and technology misused in the impairment of cognitive (and affective) systemof the homo sapiens, or –as Giovanni Sartori would say– the “homo videns”, since it has become adependent being of visual stimuli, to the detriment of thinking, abstraction and deep reading.Finally, we also hope these reflections will arouse interest and boost new thoughts. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982 10.33539/consensus.v21n1.982 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982 |
identifier_str_mv |
10.33539/consensus.v21n1.982 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982/894 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Heros info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Heros |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Consensus; Vol. 21 No. 1 (2016): Consensus; 49-57 Consensus; Vol. 21 Núm. 1 (2016): Consensus; 49-57 1680-3817 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169051427209216 |
score |
12.8608675 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).