The brain, reading and the homo videns

Descripción del Articulo

The following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Arboccó de los Heros, Manuel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/982
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns
Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns
id REVUNIFE_fe2d58a2ce2ddaa130f64c7f4920bb0d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/982
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The brain, reading and the homo vidensEl cerebro, la lectura y el homo vidensArboccó de los Heros, ManuelNeuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo vidensNeurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo vidensThe following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and more the complex world of knowledge, the functioning of the brain and the human behavior.Our concern today is the decline of the word, reading and its possibilities, as well as the increase ofmedia interests such as the television that has deeply depreciated in the last three decades. We believethat certain trendy practices today have not contributed to improve our production and intellectuality;instead, said practices have led to an alarming mental impoverishment easy to observe in teenagers(even undergraduate students) and children.We will start recalling some general discoveries in the field of neuroscience, then we will deal with theimpact of postmodern life and technology misused in the impairment of cognitive (and affective) systemof the homo sapiens, or –as Giovanni Sartori would say– the “homo videns”, since it has become adependent being of visual stimuli, to the detriment of thinking, abstraction and deep reading.Finally, we also hope these reflections will arouse interest and boost new thoughts.El siguiente ensayo presenta una serie de investigaciones, reflexiones y citas por demás interesantessobre áreas como las neurociencias, la pedagogía y la psicología; cada una especializada en ciertasmaterias, pero que en algún momento se encuentran y comparten territorio, se nutren entre sí y nosayudan a entender cada vez más el complejo mundo del conocimiento, el funcionamiento del cerebroy el comportamiento humano.Particularmente, hoy nos preocupa el decaimiento de la palabra, de la lectura y sus posibilidades; asicomo el aumento de intereses mediáticos, como la televisión tan venida a menos en las últimas tresdécadas. Creemos que ciertas costumbres muy de moda en la actualidad, en vez de mejorar nuestraproducción y nuestra intelectualidad, lo que generan es un empobrecimiento mental alarmante que seempieza a notar en adolescentes (inclusive universitarios) y en niños.Iniciaremos recordando algunos descubrimientos generales del campo de las neurociencias para luegopasar al impacto de la vida postmoderna y de la tecnología mal usada en el deterioro del aparatocognitivo (y afectivo) del homo sapiens que, como diría Govanni Sartori, ya se ha vuelto un “homovidens”, un ser dependiente de estímulos visuales, en detrimento del pensamiento, la abstracción y lalectura profunda.Finalmente, también esperamos que estas reflexiones sean de interés y de impulso a otras nuevasUniversidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/98210.33539/consensus.v21n1.982Consensus; Vol. 21 No. 1 (2016): Consensus; 49-57Consensus; Vol. 21 Núm. 1 (2016): Consensus; 49-571680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982/894Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Herosinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/9822022-05-05T01:56:30Z
dc.title.none.fl_str_mv The brain, reading and the homo videns
El cerebro, la lectura y el homo videns
title The brain, reading and the homo videns
spellingShingle The brain, reading and the homo videns
Arboccó de los Heros, Manuel
Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns
Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns
title_short The brain, reading and the homo videns
title_full The brain, reading and the homo videns
title_fullStr The brain, reading and the homo videns
title_full_unstemmed The brain, reading and the homo videns
title_sort The brain, reading and the homo videns
dc.creator.none.fl_str_mv Arboccó de los Heros, Manuel
author Arboccó de los Heros, Manuel
author_facet Arboccó de los Heros, Manuel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns
Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns
topic Neuroscience, trino brain, mirror neurons, learning, reading, mental health, homo videns
Neurociencias, cerebro trino, neuronas espejo, aprendizaje, lectura, salud mental, homo videns
description The following essay introduces a number of researches, reflections, and quotes extremely relevant onareas such as neuroscience, pedagogy and psychology. Each area specializes in certain subjects but,in some moment, they meet and share common ground, nourish each other and help us understandmore and more the complex world of knowledge, the functioning of the brain and the human behavior.Our concern today is the decline of the word, reading and its possibilities, as well as the increase ofmedia interests such as the television that has deeply depreciated in the last three decades. We believethat certain trendy practices today have not contributed to improve our production and intellectuality;instead, said practices have led to an alarming mental impoverishment easy to observe in teenagers(even undergraduate students) and children.We will start recalling some general discoveries in the field of neuroscience, then we will deal with theimpact of postmodern life and technology misused in the impairment of cognitive (and affective) systemof the homo sapiens, or –as Giovanni Sartori would say– the “homo videns”, since it has become adependent being of visual stimuli, to the detriment of thinking, abstraction and deep reading.Finally, we also hope these reflections will arouse interest and boost new thoughts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982
10.33539/consensus.v21n1.982
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982
identifier_str_mv 10.33539/consensus.v21n1.982
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/982/894
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Heros
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Manuel Arboccó de los Heros
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
dc.source.none.fl_str_mv Consensus; Vol. 21 No. 1 (2016): Consensus; 49-57
Consensus; Vol. 21 Núm. 1 (2016): Consensus; 49-57
1680-3817
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169051427209216
score 12.8608675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).