Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century

Descripción del Articulo

In this paper we present the functional connection that exists between the meaning of value of use, of exchange, and of sign with respect to an idea of education conceived only from the cultural logic of consumption and the historical process of mercantilist expansion that...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gómez Navarro, Ángel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2377
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación, mercancía, valor de cambio, valor de signo, sociocultural
Education, merchandise, exchange value, sign value, sociocultural
id REVUNIFE_d4787d0d7d8ce36df7ea453c8d9972a4
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2377
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st CenturyLa Educación como Valor de Uso, de Cambio y de Signo: Transitamos ¿Hacia el Abismo? Globalización del Siglo XXIGómez Navarro, ÁngelEducación, mercancía, valor de cambio, valor de signo, socioculturalEducation, merchandise, exchange value, sign value, socioculturalIn this paper we present the functional connection that exists between the meaning of value of use, of exchange, and of sign with respect to an idea of education conceived only from the cultural logic of consumption and the historical process of mercantilist expansion that characterizes our current society and that favors individualism, practicality, mere competitiveness, and profit. Thus, the idea of mercantilist education seems not only to be considered as an exchange value, object or thing to be sold, associated with what it can be worth in the market, but also with the sign value or what it can mean for individuals with respect to their differentiation sociocultural and economic status, which can also be observed in some curricular plans that do not incorporate the subjects of humanities and social sciences that are key to the integral development of the human being, the formation of critical thinking, values and democracy.En este artículo presentamos la conexión funcional que existe entre el significado de valor de uso, de cambio y de signo respecto de una idea de educación concebida solo desde la lógica cultural de consumo y del proceso histórico de expansión mercantilista que caracteriza a nuestra sociedad actual y que favorece el individualismo, la practicidad, la mera competitividad y el lucro. Así, la idea de educación mercantilista parece no sólo considerarse como valor de cambio, objeto o cosa a vender, asociado a lo que puede valer en el mercado, sino también al valor de signo o a lo que puede significar para los individuos respecto de su diferenciación sociocultural y estatus económico, lo cual se puede observar también en algunos planes curriculares que no incorporan las asignaturas de humanidades y ciencias sociales que son clave para el desarrollo integral del ser humano, la formación del pensamiento crítico, los valores y la democracia.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2021-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/237710.33539/phai.v20i1.2377Phainomenon; Vol. 20 No. 1 (2021): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 107-116Phainomenon; Vol. 20 Núm. 1 (2021): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 107-1162708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2444https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2559https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2772Derechos de autor 2021 Ángel Gómez Navarrohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/23772022-06-27T03:33:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
La Educación como Valor de Uso, de Cambio y de Signo: Transitamos ¿Hacia el Abismo? Globalización del Siglo XXI
title Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
spellingShingle Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
Gómez Navarro, Ángel
Educación, mercancía, valor de cambio, valor de signo, sociocultural
Education, merchandise, exchange value, sign value, sociocultural
title_short Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
title_full Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
title_fullStr Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
title_full_unstemmed Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
title_sort Education as a Value of Use, of Exchange, and of Sign: Do we Move Towards the Abyss? Globalization of the 21st Century
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Navarro, Ángel
author Gómez Navarro, Ángel
author_facet Gómez Navarro, Ángel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación, mercancía, valor de cambio, valor de signo, sociocultural
Education, merchandise, exchange value, sign value, sociocultural
topic Educación, mercancía, valor de cambio, valor de signo, sociocultural
Education, merchandise, exchange value, sign value, sociocultural
description In this paper we present the functional connection that exists between the meaning of value of use, of exchange, and of sign with respect to an idea of education conceived only from the cultural logic of consumption and the historical process of mercantilist expansion that characterizes our current society and that favors individualism, practicality, mere competitiveness, and profit. Thus, the idea of mercantilist education seems not only to be considered as an exchange value, object or thing to be sold, associated with what it can be worth in the market, but also with the sign value or what it can mean for individuals with respect to their differentiation sociocultural and economic status, which can also be observed in some curricular plans that do not incorporate the subjects of humanities and social sciences that are key to the integral development of the human being, the formation of critical thinking, values and democracy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377
10.33539/phai.v20i1.2377
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377
identifier_str_mv 10.33539/phai.v20i1.2377
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2444
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2559
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2377/2772
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Ángel Gómez Navarro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Ángel Gómez Navarro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Phainomenon; Vol. 20 No. 1 (2021): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 107-116
Phainomenon; Vol. 20 Núm. 1 (2021): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 107-116
2708-5023
1819-1983
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846974149815173120
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).