The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas

Descripción del Articulo

In the last few years, despite major breakthroughs in the access to information and education,the representation of women in the media seems to have remained in a stereotyped image ofold. A particular example of this appears in telenovelas, which constitute a crucial element in theformation of women...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Yaranga Hernández, Mayra Rosario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/970
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/970
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Stereotypes, media, identity, Latinamerican soap operas
Estereotipos, medios, identidad, telenovelas Latinoamericanas
id REVUNIFE_d27db6facf277b995e7b20d2ea3ef565
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/970
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operasEl último matrimonio feliz: una representación peculiar de la mujer en el género telenovelaYaranga Hernández, Mayra RosarioStereotypes, media, identity, Latinamerican soap operasEstereotipos, medios, identidad, telenovelas LatinoamericanasIn the last few years, despite major breakthroughs in the access to information and education,the representation of women in the media seems to have remained in a stereotyped image ofold. A particular example of this appears in telenovelas, which constitute a crucial element in theformation of women’s identity, but tend to suggest images ranging in an easily identifiable “good/evil” binomial, without regard for a person’s complex nuances. However, there are examplesshowing an attempt to move beyond such frames. One of them is the Colombian telenovelaEl último matrimonio feliz (The last happy marriage), starting from a social fact (the increasingnumber of failing marriages) to portray, in a more realistic way, women who have to overcomesuch a situation.En los últimos años, a pesar de los grandes avances en el acceso a la información y a la educación,la representación de la mujer en los medios de comunicación parece en muchos casos habersequedado estancada en la figura estereotipada de antaño. Un ejemplo particular de tal estancamientose refleja en las telenovelas, que constituyen un elemento importante para la construcción dela identidad de la mujer, pero tienden a proponer imágenes fácilmente discernibles entre unbinomio “buena/mala”, sin considerar los matices complejos de la persona. Sin embargo, existenejemplos que muestran un intento de ir más allá de dichos esquemas. Uno de ellos es la telenovelacolombiana El último matrimonio feliz, que parte de una realidad social (la disolución de cada vezmás matrimonios) para mostrar una imagen más realista de la mujer que debe pasar por dichotrance.Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/97010.33539/consensus.2013.v18n2.970Consensus; Vol. 18 No. 2 (2013): Consensus; 107-114Consensus; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Consensus; 107-1141680-3817reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/970/882Derechos de autor 2013 Mayra Rosario Yaranga Hernándezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/9702022-05-05T02:09:13Z
dc.title.none.fl_str_mv The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
El último matrimonio feliz: una representación peculiar de la mujer en el género telenovela
title The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
spellingShingle The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
Yaranga Hernández, Mayra Rosario
Stereotypes, media, identity, Latinamerican soap operas
Estereotipos, medios, identidad, telenovelas Latinoamericanas
title_short The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
title_full The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
title_fullStr The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
title_full_unstemmed The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
title_sort The last happy marriage: a peculiar representation of women in soap operas
dc.creator.none.fl_str_mv Yaranga Hernández, Mayra Rosario
author Yaranga Hernández, Mayra Rosario
author_facet Yaranga Hernández, Mayra Rosario
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Stereotypes, media, identity, Latinamerican soap operas
Estereotipos, medios, identidad, telenovelas Latinoamericanas
topic Stereotypes, media, identity, Latinamerican soap operas
Estereotipos, medios, identidad, telenovelas Latinoamericanas
description In the last few years, despite major breakthroughs in the access to information and education,the representation of women in the media seems to have remained in a stereotyped image ofold. A particular example of this appears in telenovelas, which constitute a crucial element in theformation of women’s identity, but tend to suggest images ranging in an easily identifiable “good/evil” binomial, without regard for a person’s complex nuances. However, there are examplesshowing an attempt to move beyond such frames. One of them is the Colombian telenovelaEl último matrimonio feliz (The last happy marriage), starting from a social fact (the increasingnumber of failing marriages) to portray, in a more realistic way, women who have to overcomesuch a situation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/970
10.33539/consensus.2013.v18n2.970
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/970
identifier_str_mv 10.33539/consensus.2013.v18n2.970
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/consensus/article/view/970/882
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Mayra Rosario Yaranga Hernández
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Mayra Rosario Yaranga Hernández
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ)
dc.source.none.fl_str_mv Consensus; Vol. 18 No. 2 (2013): Consensus; 107-114
Consensus; Vol. 18 Núm. 2 (2013): Consensus; 107-114
1680-3817
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071920172630016
score 13.394457
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).