Education and critical thinking in the training of the person
Descripción del Articulo
In this article, three key points will be addressed that will lead us to understand education and its relationship with critical thinking as part of the formation of the person. In the first place, the meaning of education in Paulo Freire will be analyzed, who was very committed to Latin American ed...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2774 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación formación estudiantes pensamiento crítico Education training students critical thinking |
id |
REVUNIFE_b3a0670cb7861c7d7e3b59d6500a73a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2774 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and critical thinking in the training of the personEducación y pensamiento crítico en la formación de la persona Sosa Sanchez, Vladimir JuniorEducaciónformaciónestudiantespensamiento críticoEducationtrainingstudentscritical thinkingIn this article, three key points will be addressed that will lead us to understand education and its relationship with critical thinking as part of the formation of the person. In the first place, the meaning of education in Paulo Freire will be analyzed, who was very committed to Latin American education, in this sense education is not a solitary activity, on the contrary, it is participatory that does not end within the classroom, since it transcends out of school. An education that allows the students to rediscover themself in their thinking so they can develop their autonomy from school. Secondly, the essential aspects of critical thinking will be addressed from a philosophical perspective, since critical thinking is part of the initial development of children and since it is not promoted in a timely manner, it disappears throughout the educational process. Thirdly, the formation of the person from philosophy will be analyzed. In this sense, philosophy will be an answer to understand the socio-educational structures of our countries, and we can clarify the importance of a philosophical education, where the students are not only the protagonist of their education, but teachers and students are co-educators, because the educational task is not absolute nor is knowledge closed.En el presente artículo se abordarán tres puntos clave que nos llevará a comprender la educación y su relación con el pensamiento crítico como parte de la formación de la persona. En primer lugar, se analizará el significado de educación en Paulo Freire, quien estuvo muy comprometido con la educación latinoamericana, en ese sentido la educación no es una actividad solitaria, por el contrario, es participativa que no se agota dentro del aula, pues trasciende fuera de la escuela. Una educación que permita al estudiante redescubrirse en su pensamiento, para que pueda desarrollar su autonomía desde la escuela. En segundo lugar, se abordará los aspectos esenciales del pensamiento crítico desde una perspectiva filosófica, pues el pensamiento crítico forma es parte del desarrollo inicial de los niños y al no ser potenciada de forma oportuna, esta va desapareciendo a lo largo del proceso educativo. En tercer lugar, se analizará la formación de la persona desde la filosofía. En ese sentido, la filosofía será una respuesta para comprender las estructuras socioeducativas de nuestros países y podamos esclarecer la importancia de una educación filosófica, en donde el estudiante no sólo sea el protagonista de su educación, sino que maestros y estudiantes sean coeducadores, porque la tarea educativa no es absoluta ni el conocimiento es cerrado. Razón por la cual, educar es una aventura que no acaba, sino que se va renovando constantemente. Finalmente, de estos tres puntos surgen algunas interrogantes:Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/277410.33539/phai.v22i1.2774Phainomenon; Vol. 22 No. 1 (2023): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e2774Phainomenon; Vol. 22 Núm. 1 (2023): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e27742708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774/3096https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774/3171Derechos de autor 2023 Vladimir Junior Sosa Sanchezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/27742023-05-29T13:46:16Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and critical thinking in the training of the person Educación y pensamiento crítico en la formación de la persona |
title |
Education and critical thinking in the training of the person |
spellingShingle |
Education and critical thinking in the training of the person Sosa Sanchez, Vladimir Junior Educación formación estudiantes pensamiento crítico Education training students critical thinking |
title_short |
Education and critical thinking in the training of the person |
title_full |
Education and critical thinking in the training of the person |
title_fullStr |
Education and critical thinking in the training of the person |
title_full_unstemmed |
Education and critical thinking in the training of the person |
title_sort |
Education and critical thinking in the training of the person |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sosa Sanchez, Vladimir Junior |
author |
Sosa Sanchez, Vladimir Junior |
author_facet |
Sosa Sanchez, Vladimir Junior |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación formación estudiantes pensamiento crítico Education training students critical thinking |
topic |
Educación formación estudiantes pensamiento crítico Education training students critical thinking |
description |
In this article, three key points will be addressed that will lead us to understand education and its relationship with critical thinking as part of the formation of the person. In the first place, the meaning of education in Paulo Freire will be analyzed, who was very committed to Latin American education, in this sense education is not a solitary activity, on the contrary, it is participatory that does not end within the classroom, since it transcends out of school. An education that allows the students to rediscover themself in their thinking so they can develop their autonomy from school. Secondly, the essential aspects of critical thinking will be addressed from a philosophical perspective, since critical thinking is part of the initial development of children and since it is not promoted in a timely manner, it disappears throughout the educational process. Thirdly, the formation of the person from philosophy will be analyzed. In this sense, philosophy will be an answer to understand the socio-educational structures of our countries, and we can clarify the importance of a philosophical education, where the students are not only the protagonist of their education, but teachers and students are co-educators, because the educational task is not absolute nor is knowledge closed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774 10.33539/phai.v22i1.2774 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774 |
identifier_str_mv |
10.33539/phai.v22i1.2774 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774/3096 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/2774/3171 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Vladimir Junior Sosa Sanchez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Vladimir Junior Sosa Sanchez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Phainomenon; Vol. 22 No. 1 (2023): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e2774 Phainomenon; Vol. 22 Núm. 1 (2023): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e2774 2708-5023 1819-1983 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169014213246976 |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).