Coping with stress and suicide orientation in adolescent students
Descripción del Articulo
The objective of the research was to determine the relationship between coping with stress and suicidal orientation in students of the Our Lady of Las Mercedes de Ica Educational Institution. The sample was of the census type, made up of 180 female students, whose ages range betwee...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2118 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | estrés, afrontamiento, orientación suicida, estudiantes stress, coping, suicidal orientation, students |
| id |
REVUNIFE_accb8e43dcb0fde9b11736a1aef35329 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2118 |
| network_acronym_str |
REVUNIFE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent studentsAfrontamiento al estrés y orientación suicida en estudiantes adolescentesChacaliaza Uribe, Carlos Richardestrés, afrontamiento, orientación suicida, estudiantesstress, coping, suicidal orientation, studentsThe objective of the research was to determine the relationship between coping with stress and suicidal orientation in students of the Our Lady of Las Mercedes de Ica Educational Institution. The sample was of the census type, made up of 180 female students, whose ages range between 15 and 17 years, from the 4th and 5th year of secondary level. The instruments used were: Stress Coping Modes Questionnaire and Suicide Guidance Inventory. The following results were obtained: There is a very significant and negative relationship between coping with stress and suicidal orientation (r: -0.292). Therefore, it is concluded that at a greater capacity to cope with stress, the levels of suicidal orientation decrease.El objetivo de la investigación fue determinar la relación existente entre el afrontamiento al estrés y la orientación suicida en estudiantes de la Institución Educativa Nuestra Señora de Las Mercedes de Ica. La muestra fue de tipo censal, conformada por 180 estudiantes femeninas, cuyas edades fluctúan entre los 15 y 17 años, del 4° y 5° año de nivel secundario. Los instrumentos utilizados fueron: Cuestionario de Modos de Afrontamiento al Estrés y el Inventario de Orientaciones Suicidas. Se obtuvieron los siguientes resultados: Existe una relación muy significativa y negativa entre el afrontamiento al estrés y la orientación suicida (r: -0.292). Por lo que se concluye, que a una mayor capacidad de afrontamiento al estrés los niveles de orientación suicida disminuyen. Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/211810.33539/avpsicol.2020.v28n1.2118Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 131-142Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 131-1421812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118/2198https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118/2480info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/21182021-08-31T21:00:06Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students Afrontamiento al estrés y orientación suicida en estudiantes adolescentes |
| title |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| spellingShingle |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students Chacaliaza Uribe, Carlos Richard estrés, afrontamiento, orientación suicida, estudiantes stress, coping, suicidal orientation, students |
| title_short |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| title_full |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| title_fullStr |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| title_full_unstemmed |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| title_sort |
Coping with stress and suicide orientation in adolescent students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Chacaliaza Uribe, Carlos Richard |
| author |
Chacaliaza Uribe, Carlos Richard |
| author_facet |
Chacaliaza Uribe, Carlos Richard |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
estrés, afrontamiento, orientación suicida, estudiantes stress, coping, suicidal orientation, students |
| topic |
estrés, afrontamiento, orientación suicida, estudiantes stress, coping, suicidal orientation, students |
| description |
The objective of the research was to determine the relationship between coping with stress and suicidal orientation in students of the Our Lady of Las Mercedes de Ica Educational Institution. The sample was of the census type, made up of 180 female students, whose ages range between 15 and 17 years, from the 4th and 5th year of secondary level. The instruments used were: Stress Coping Modes Questionnaire and Suicide Guidance Inventory. The following results were obtained: There is a very significant and negative relationship between coping with stress and suicidal orientation (r: -0.292). Therefore, it is concluded that at a greater capacity to cope with stress, the levels of suicidal orientation decrease. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-04 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118 10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2118 |
| url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118 |
| identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2118 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118/2198 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2118/2480 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 131-142 Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 131-142 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
| instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| instacron_str |
UNIFE |
| institution |
UNIFE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846974158835023872 |
| score |
13.413352 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).