Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
Descripción del Articulo
The objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/3531 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | estilos de aprendizaje pensamiento crítico estudiantes universitarios learning styles critical thinking students university students |
id |
REVUNIFE_84ddb33f3ffad3ba7e5854b9cb6d860b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/3531 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in CañeteEstilos de aprendizaje y pensamiento crítico en estudiantes de contabilidad de una universidad pública de Cañete Richard Chacaliaza, Carlosestilos de aprendizajepensamiento críticoestudiantes universitarioslearning stylescritical thinkingstudentsuniversity studentsThe objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large population, a census sampling was applied using the entire population as a sample. The study adopted a quantitative methodology in accordance with a basic level of non-experimental design. Likewise, it presented a descriptive-descriptive correlation level. The Sotelo Learning Styles Questionnaire (2022) and the Mesías Critical Thinking Questionnaire (2022) were the assessment instruments used. The findings indicate that there is a moderate negative correlation (-0.462) between the active style and critical thinking; However, the Reflective Style dimension shows a high positive correlation (0.763) with critical thinking, as does the Theoretical Style dimension, which shows a high positive correlation (0.763), all of which are relevant except for the correlation between the Pragmatic Style and Critical thinking, which shows a non-significant correlation. Thus, it can be deduced that there is a significant positive correlation (0.872) between learning styles and critical thinking.El objetivo de esta investigación es establecer la correlación entre los estilos de aprendizaje y el pensamiento crítico en alumnos de Contabilidad de una universidad pública de Cañete. El grupo de estudio estuvo conformado por 120 estudiantes de ambos sexos de esta institución. Debido a la gran cantidad de población, se aplicó un muestreo censal utilizando la totalidad de la población como muestra. El estudio adoptó una metodología cuantitativa acorde a un nivel básico de diseño no experimental. Igualmente, presentó un nivel de correlación descriptivo-descriptivo. El Cuestionario de Estilos de Aprendizaje, de Sotelo (2022); y el Cuestionario de Pensamiento Crítico, de Mesías (2022), fueron los instrumentos de evaluación empleados. Los hallazgos señalan que hay una correlación negativa moderada (-0,462) entre el estilo activo y el pensamiento crítico; en cambio, la dimensión estilo reflexivo muestra una correlación positiva elevada (0,763) con el pensamiento crítico, al igual que la dimensión estilo teórico que muestra una correlación positiva elevada (0,763), todas relevantes a excepción de la correlación entre el estilo pragmático y el pensamiento crítico que muestra una correlación no significativa. Así, pues, se deduce que hay una correlación positiva significativa (0,872) entre los estilos de aprendizaje y el pensamiento crítico.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e35311812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531/3618Derechos de autor 2025 Libio Huarotohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/35312025-09-20T01:04:08Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete Estilos de aprendizaje y pensamiento crítico en estudiantes de contabilidad de una universidad pública de Cañete |
title |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
spellingShingle |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete Richard Chacaliaza, Carlos estilos de aprendizaje pensamiento crítico estudiantes universitarios learning styles critical thinking students university students |
title_short |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
title_full |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
title_fullStr |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
title_full_unstemmed |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
title_sort |
Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Richard Chacaliaza, Carlos |
author |
Richard Chacaliaza, Carlos |
author_facet |
Richard Chacaliaza, Carlos |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
estilos de aprendizaje pensamiento crítico estudiantes universitarios learning styles critical thinking students university students |
topic |
estilos de aprendizaje pensamiento crítico estudiantes universitarios learning styles critical thinking students university students |
description |
The objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large population, a census sampling was applied using the entire population as a sample. The study adopted a quantitative methodology in accordance with a basic level of non-experimental design. Likewise, it presented a descriptive-descriptive correlation level. The Sotelo Learning Styles Questionnaire (2022) and the Mesías Critical Thinking Questionnaire (2022) were the assessment instruments used. The findings indicate that there is a moderate negative correlation (-0.462) between the active style and critical thinking; However, the Reflective Style dimension shows a high positive correlation (0.763) with critical thinking, as does the Theoretical Style dimension, which shows a high positive correlation (0.763), all of which are relevant except for the correlation between the Pragmatic Style and Critical thinking, which shows a non-significant correlation. Thus, it can be deduced that there is a significant positive correlation (0.872) between learning styles and critical thinking. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-09-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531/3618 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Libio Huaroto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Libio Huaroto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531 Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705726135107584 |
score |
13.846826 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).