Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete

Descripción del Articulo

The objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Richard Chacaliaza, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/3531
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:estilos de aprendizaje
pensamiento crítico
estudiantes universitarios
learning styles
critical thinking
students
university students
id REVUNIFE_84ddb33f3ffad3ba7e5854b9cb6d860b
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/3531
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in CañeteEstilos de aprendizaje y pensamiento crítico en estudiantes de contabilidad de una universidad pública de Cañete Richard Chacaliaza, Carlosestilos de aprendizajepensamiento críticoestudiantes universitarioslearning stylescritical thinkingstudentsuniversity studentsThe objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large population, a census sampling was applied using the entire population as a sample. The study adopted a quantitative methodology in accordance with a basic level of non-experimental design. Likewise, it presented a descriptive-descriptive correlation level. The Sotelo Learning Styles Questionnaire (2022) and the Mesías Critical Thinking Questionnaire (2022) were the assessment instruments used. The findings indicate that there is a moderate negative correlation (-0.462) between the active style and critical thinking; However, the Reflective Style dimension shows a high positive correlation (0.763) with critical thinking, as does the Theoretical Style dimension, which shows a high positive correlation (0.763), all of which are relevant except for the correlation between the Pragmatic Style and Critical thinking, which shows a non-significant correlation. Thus, it can be deduced that there is a significant positive correlation (0.872) between learning styles and critical thinking.El objetivo de esta investigación es establecer la correlación entre los estilos de aprendizaje y el pensamiento crítico en alumnos de Contabilidad de una universidad pública de Cañete. El grupo de estudio estuvo conformado por 120 estudiantes de ambos sexos de esta institución. Debido a la gran cantidad de población, se aplicó un muestreo censal utilizando la totalidad de la población como muestra. El estudio adoptó una metodología cuantitativa acorde a un nivel básico de diseño no experimental. Igualmente, presentó un nivel de correlación descriptivo-descriptivo. El Cuestionario de Estilos de Aprendizaje, de Sotelo (2022); y el Cuestionario de Pensamiento Crítico, de Mesías (2022), fueron los instrumentos de evaluación empleados. Los hallazgos señalan que hay una correlación negativa moderada (-0,462) entre el estilo activo y el pensamiento crítico; en cambio, la dimensión estilo reflexivo muestra una correlación positiva elevada (0,763) con el pensamiento crítico, al igual que la dimensión estilo teórico que muestra una correlación positiva elevada (0,763), todas relevantes a excepción de la correlación entre el estilo pragmático y el pensamiento crítico que muestra una correlación no significativa. Así, pues, se deduce que hay una correlación positiva significativa (0,872) entre los estilos de aprendizaje y el pensamiento crítico.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2025-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e35311812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531/3618Derechos de autor 2025 Libio Huarotohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/35312025-09-20T01:04:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
Estilos de aprendizaje y pensamiento crítico en estudiantes de contabilidad de una universidad pública de Cañete
title Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
spellingShingle Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
Richard Chacaliaza, Carlos
estilos de aprendizaje
pensamiento crítico
estudiantes universitarios
learning styles
critical thinking
students
university students
title_short Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
title_full Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
title_fullStr Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
title_full_unstemmed Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
title_sort Learning styles and critical thinking in accounting students at a public university in Cañete
dc.creator.none.fl_str_mv Richard Chacaliaza, Carlos
author Richard Chacaliaza, Carlos
author_facet Richard Chacaliaza, Carlos
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv estilos de aprendizaje
pensamiento crítico
estudiantes universitarios
learning styles
critical thinking
students
university students
topic estilos de aprendizaje
pensamiento crítico
estudiantes universitarios
learning styles
critical thinking
students
university students
description The objective of this research is to establish the correlation between learning styles and critical thinking in accounting students from a public university in Cañete. The study group consisted of accounting students of both sexes from the public university of Cañete, totaling 120. Due to the large population, a census sampling was applied using the entire population as a sample. The study adopted a quantitative methodology in accordance with a basic level of non-experimental design. Likewise, it presented a descriptive-descriptive correlation level. The Sotelo Learning Styles Questionnaire (2022) and the Mesías Critical Thinking Questionnaire (2022) were the assessment instruments used. The findings indicate that there is a moderate negative correlation (-0.462) between the active style and critical thinking; However, the Reflective Style dimension shows a high positive correlation (0.763) with critical thinking, as does the Theoretical Style dimension, which shows a high positive correlation (0.763), all of which are relevant except for the correlation between the Pragmatic Style and Critical thinking, which shows a non-significant correlation. Thus, it can be deduced that there is a significant positive correlation (0.872) between learning styles and critical thinking.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-09-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/3531/3618
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Libio Huaroto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Libio Huaroto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 33 No. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531
Avances en Psicología; Vol. 33 Núm. 2 (2025): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e3531
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705726135107584
score 13.846826
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).