Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36).
Descripción del Articulo
An instrument for early identification of ADHD symptomatology is proposed. Data were obtained from 358 mother-child dyads in Lima and Callao, in which mothers reported on the symptomatology of their preschool children. The analyses supported the conception of symptomatology as a continuum; they corr...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2644 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | evidencias de validez preescolares sintomatología de TDAH ADHD symptomatology preschool students validity evidence |
id |
REVUNIFE_51b98438d829dd3310b9a6502b23d479 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2644 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36).Sintomatología de TDAH en preescolares: evidencias de la validez de un instrumento para su identificación (ISTDAH36) Panduro Paredes, José Antonioevidencias de validezpreescolaressintomatología de TDAHADHD symptomatologypreschool studentsvalidity evidenceAn instrument for early identification of ADHD symptomatology is proposed. Data were obtained from 358 mother-child dyads in Lima and Callao, in which mothers reported on the symptomatology of their preschool children. The analyses supported the conception of symptomatology as a continuum; they corroborated the two-dimensionality of the disorder’s symptomatology (Inattention and Hyperactivity/impusivity), supported by theory and clinical practice; and in turn, they evidenced the presence of factors within each dimension (Input interference, Loss of focus, Irreflexibility, Impulsivity, Physical and Emotional Hyperactivity), also in line with the reference models. Multiple evidences of its validity are presented in order to become a functional instrument to characterize the expression of ADHD symptomatology, and from this, to focus the appropriate help at individual, family and scholar areas of the child.Se propone un instrumento para la identificación temprana de sintomatología de TDAH. Fueron obtenidos datos de 358 diadas madre-niño de Lima y Callao, en las cuales las madres hicieron reportes sobre la sintomatología de sus hijos preescolares. Los análisis apoyaron la concepción de la sintomatología como un continuum; corroboraron la bidimensionalidad de la sintomatología del trastorno (Inatención e Hiperactividad/impulsividad), sostenida por la teoría y la clínica; y a su vez, evidenciaron la presencia de factores al interior de cada dimensión (Interferencia del input, Pérdida de la focalización, Irreflexibilidad, Impulsividad, Hiperactividad física y emocional), igualmente en línea con los modelos de referencia. Se presentan múltiples evidencias de su validez para constituirse en un instrumento funcional para caracterizar la expresión de la sintomatología de TDAH, y a partir de ello focalizar las ayudas oportunas tanto a nivel individual, familiar, como escolar del niño.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/264410.33539/educacion.2022.v28n2.2644Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2644Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e26442708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644/2981https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644/3011Derechos de autor 2022 José Antonio Panduro P.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/26442025-05-07T13:26:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). Sintomatología de TDAH en preescolares: evidencias de la validez de un instrumento para su identificación (ISTDAH36) |
title |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
spellingShingle |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). Panduro Paredes, José Antonio evidencias de validez preescolares sintomatología de TDAH ADHD symptomatology preschool students validity evidence |
title_short |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
title_full |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
title_fullStr |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
title_full_unstemmed |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
title_sort |
Adhd symptomatology in preschoolers: evidence of the validity of an instrument for its identification (ISTDAH36). |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Panduro Paredes, José Antonio |
author |
Panduro Paredes, José Antonio |
author_facet |
Panduro Paredes, José Antonio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
evidencias de validez preescolares sintomatología de TDAH ADHD symptomatology preschool students validity evidence |
topic |
evidencias de validez preescolares sintomatología de TDAH ADHD symptomatology preschool students validity evidence |
description |
An instrument for early identification of ADHD symptomatology is proposed. Data were obtained from 358 mother-child dyads in Lima and Callao, in which mothers reported on the symptomatology of their preschool children. The analyses supported the conception of symptomatology as a continuum; they corroborated the two-dimensionality of the disorder’s symptomatology (Inattention and Hyperactivity/impusivity), supported by theory and clinical practice; and in turn, they evidenced the presence of factors within each dimension (Input interference, Loss of focus, Irreflexibility, Impulsivity, Physical and Emotional Hyperactivity), also in line with the reference models. Multiple evidences of its validity are presented in order to become a functional instrument to characterize the expression of ADHD symptomatology, and from this, to focus the appropriate help at individual, family and scholar areas of the child. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644 10.33539/educacion.2022.v28n2.2644 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n2.2644 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644/2981 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2644/3011 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 José Antonio Panduro P. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 José Antonio Panduro P. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2644 Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2644 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071917534412800 |
score |
13.361153 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).