Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
Descripción del Articulo
The purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3227 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Acción por respeto al deber ley moral fin en sí mismo educación moral Action out of respect for duty moral law end in itself moral education |
id |
REVUNIFE_22f68a7c4f63f0f6339a904c24ceffce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3227 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our daysLa ética de Kant como fundamento para una educación moral en nuestros díasSarango Zárate, Jorge Enrique Loayza Lozano, Teresa Elva Estrada Pérez, Luis Francisco Acción por respeto al deberley moralfin en sí mismoeducación moralAction out of respect for dutymoral lawend in itselfmoral educationThe purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral laws in order to guide human action by implying that the subject should see people as an end in itself, in a dignified manner and not see them as means; while the second, contemplates performing moral actions for a purpose other than duty itself. Therefore, unveiling the ethics of Kant we will show that in our days it is vital for moral education to inculcate in young people a Kantian moral perspective because from such a theory we can derive perfectly the moral actions that are needed in our society. It is not intended to derive from moral actions the importance of Kantian ethics because we would be contravening his proposal, but we can draw examples, as Kant himself did in his time. In our case, it will be done with the aim of demonstrating the importance that Kant’s ethics can have for a moral education in our days.El presente artículo tiene como propósito analizar la propuesta de la ética de Kant y ver cómo es posible en nuestros días educar en el terreno moral a las personas en base a dicha teoría. Por ello, se explicitan las distinciones de las acciones por deber y conforme al deber, donde la primera permite adoptar leyes morales universales con el fin de guiar el actuar humano implicando que el sujeto debe ver a las personas como un fin en sí mismo, de manera digna y no verlas como medios; mientras que la segunda, contempla realizar acciones morales por una finalidad distinta al deber mismo. Por lo cual, develando la ética de Kant demostraremos que en nuestros días resulta de vital importancia para la educación moral inculcar en los jóvenes una perspectiva moral kantiana debido a que de dicha teoría podemos derivar perfectamente las acciones morales que hacen falta en nuestra sociedad. No se pretende derivar de las acciones morales la importancia de la ética kantiana porque estaríamos contraviniendo su propuesta, pero sí se puede extraer ejemplos, como el mismo Kant realizó en su época. En nuestro caso, seefectuará con el objetivo de evidenciar la importancia que puede tener la ética de Kant para una educación moral en nuestros días.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2024-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/322710.33539/phai.v23i1.3227Phainomenon; Vol. 23 No. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227Phainomenon; Vol. 23 Núm. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e32272708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3444https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3476Derechos de autor 2024 Jorge Enrique Sarango Zárate, Teresa Elva Loayza Lozano, Luis Francisco Estrada Pérezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/32272024-07-10T06:01:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days La ética de Kant como fundamento para una educación moral en nuestros días |
title |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
spellingShingle |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days Sarango Zárate, Jorge Enrique Acción por respeto al deber ley moral fin en sí mismo educación moral Action out of respect for duty moral law end in itself moral education |
title_short |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
title_full |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
title_fullStr |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
title_full_unstemmed |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
title_sort |
Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sarango Zárate, Jorge Enrique Loayza Lozano, Teresa Elva Estrada Pérez, Luis Francisco |
author |
Sarango Zárate, Jorge Enrique |
author_facet |
Sarango Zárate, Jorge Enrique Loayza Lozano, Teresa Elva Estrada Pérez, Luis Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Loayza Lozano, Teresa Elva Estrada Pérez, Luis Francisco |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Acción por respeto al deber ley moral fin en sí mismo educación moral Action out of respect for duty moral law end in itself moral education |
topic |
Acción por respeto al deber ley moral fin en sí mismo educación moral Action out of respect for duty moral law end in itself moral education |
description |
The purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral laws in order to guide human action by implying that the subject should see people as an end in itself, in a dignified manner and not see them as means; while the second, contemplates performing moral actions for a purpose other than duty itself. Therefore, unveiling the ethics of Kant we will show that in our days it is vital for moral education to inculcate in young people a Kantian moral perspective because from such a theory we can derive perfectly the moral actions that are needed in our society. It is not intended to derive from moral actions the importance of Kantian ethics because we would be contravening his proposal, but we can draw examples, as Kant himself did in his time. In our case, it will be done with the aim of demonstrating the importance that Kant’s ethics can have for a moral education in our days. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227 10.33539/phai.v23i1.3227 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227 |
identifier_str_mv |
10.33539/phai.v23i1.3227 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3444 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3476 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Phainomenon; Vol. 23 No. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227 Phainomenon; Vol. 23 Núm. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227 2708-5023 1819-1983 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843169014962978816 |
score |
13.243791 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).