Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days

Descripción del Articulo

The purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sarango Zárate, Jorge Enrique, Loayza Lozano, Teresa Elva, Estrada Pérez, Luis Francisco
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3227
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Acción por respeto al deber
ley moral
fin en sí mismo
educación moral
Action out of respect for duty
moral law
end in itself
moral education
id REVUNIFE_22f68a7c4f63f0f6339a904c24ceffce
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3227
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Kant’s ethics as a foundation for moral education in our daysLa ética de Kant como fundamento para una educación moral en nuestros díasSarango Zárate, Jorge Enrique Loayza Lozano, Teresa Elva Estrada Pérez, Luis Francisco Acción por respeto al deberley moralfin en sí mismoeducación moralAction out of respect for dutymoral lawend in itselfmoral educationThe purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral laws in order to guide human action by implying that the subject should see people as an end in itself, in a dignified manner and not see them as means; while the second, contemplates performing moral actions for a purpose other than duty itself. Therefore, unveiling the ethics of Kant we will show that in our days it is vital for moral education to inculcate in young people a Kantian moral perspective because from such a theory we can derive perfectly the moral actions that are needed in our society. It is not intended to derive from moral actions the importance of Kantian ethics because we would be contravening his proposal, but we can draw examples, as Kant himself did in his time. In our case, it will be done with the aim of demonstrating the importance that Kant’s ethics can have for a moral education in our days.El presente artículo tiene como propósito analizar la propuesta de la ética de Kant y ver cómo es posible en nuestros días educar en el terreno moral a las personas en base a dicha teoría. Por ello, se explicitan las distinciones de las acciones por deber y conforme al deber, donde la primera permite adoptar leyes morales universales con el fin de guiar el actuar humano implicando que el sujeto debe ver a las personas como un fin en sí mismo, de manera digna y no verlas como medios; mientras que la segunda, contempla realizar acciones morales por una finalidad distinta al deber mismo. Por lo cual, develando la ética de Kant demostraremos que en nuestros días resulta de vital importancia para la educación moral inculcar en los jóvenes una perspectiva moral kantiana debido a que de dicha teoría podemos derivar perfectamente las acciones morales que hacen falta en nuestra sociedad. No se pretende derivar de las acciones morales la importancia de la ética kantiana porque estaríamos contraviniendo su propuesta, pero sí se puede extraer ejemplos, como el mismo Kant realizó en su época. En nuestro caso, seefectuará con el objetivo de evidenciar la importancia que puede tener la ética de Kant para una educación moral en nuestros días.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2024-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/322710.33539/phai.v23i1.3227Phainomenon; Vol. 23 No. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227Phainomenon; Vol. 23 Núm. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e32272708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3444https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3476Derechos de autor 2024 Jorge Enrique Sarango Zárate, Teresa Elva Loayza Lozano, Luis Francisco Estrada Pérezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/32272024-07-10T06:01:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
La ética de Kant como fundamento para una educación moral en nuestros días
title Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
spellingShingle Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
Sarango Zárate, Jorge Enrique
Acción por respeto al deber
ley moral
fin en sí mismo
educación moral
Action out of respect for duty
moral law
end in itself
moral education
title_short Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
title_full Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
title_fullStr Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
title_full_unstemmed Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
title_sort Kant’s ethics as a foundation for moral education in our days
dc.creator.none.fl_str_mv Sarango Zárate, Jorge Enrique
Loayza Lozano, Teresa Elva
Estrada Pérez, Luis Francisco
author Sarango Zárate, Jorge Enrique
author_facet Sarango Zárate, Jorge Enrique
Loayza Lozano, Teresa Elva
Estrada Pérez, Luis Francisco
author_role author
author2 Loayza Lozano, Teresa Elva
Estrada Pérez, Luis Francisco
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Acción por respeto al deber
ley moral
fin en sí mismo
educación moral
Action out of respect for duty
moral law
end in itself
moral education
topic Acción por respeto al deber
ley moral
fin en sí mismo
educación moral
Action out of respect for duty
moral law
end in itself
moral education
description The purpose of this paper is to analyze the proposal of Kant’s ethics and see how it is possible to educate people in the moral field based on this theory. Therefore, the distinctions of actions are made explicit by duty and according to duty, where the former allows the adoption of universal moral laws in order to guide human action by implying that the subject should see people as an end in itself, in a dignified manner and not see them as means; while the second, contemplates performing moral actions for a purpose other than duty itself. Therefore, unveiling the ethics of Kant we will show that in our days it is vital for moral education to inculcate in young people a Kantian moral perspective because from such a theory we can derive perfectly the moral actions that are needed in our society. It is not intended to derive from moral actions the importance of Kantian ethics because we would be contravening his proposal, but we can draw examples, as Kant himself did in his time. In our case, it will be done with the aim of demonstrating the importance that Kant’s ethics can have for a moral education in our days.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227
10.33539/phai.v23i1.3227
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227
identifier_str_mv 10.33539/phai.v23i1.3227
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3444
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/3227/3476
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Phainomenon; Vol. 23 No. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227
Phainomenon; Vol. 23 Núm. 1 (2024): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; e3227
2708-5023
1819-1983
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169014962978816
score 13.243791
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).