Decolonial Critique to Paulo Freire: The Look of Catherine Walsh
Descripción del Articulo
The following paper addresses the "pedagogy of the oppressed" under the notion of rethinking/relearning/unlearning from a Decolonial perspective, in the form of contributions made by Catherine Walsh to the work of Paulo Freire. Specific criticisms will be highlighted, such as 1) the critiq...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1378 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/1378 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Pedagogía del oprimido, relacionalidad, proceso pedagógico liberador Pedagogy of the oppressed, relationality, liberating pedagogical process |
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Decolonial Critique to Paulo Freire: The Look of Catherine WalshCríticas Decoloniales a Paulo Freire: La Mirada de Catherine WalshBolo Romero, KarlaPedagogía del oprimido, relacionalidad, proceso pedagógico liberadorPedagogy of the oppressed, relationality, liberating pedagogical processThe following paper addresses the "pedagogy of the oppressed" under the notion of rethinking/relearning/unlearning from a Decolonial perspective, in the form of contributions made by Catherine Walsh to the work of Paulo Freire. Specific criticisms will be highlighted, such as 1) the critique of the relationality of Paulo Freire's environment-political struggle and the specific context of the resistance of educational practices in AbyaYala. 2) We analyze the way in which C. Walsh poses the re-thinking of the concept of criticality in the liberating pedagogical process. And, lastly, we examine 3) The re-approach of transformative / liberating pedagogies.En el presente trabajo se abordará la obra de la “pedagogía del oprimido” bajo replanteamientos/reaprendizajes/desaprenderes desde la perspectiva decolonial como aportes de la pensadora Catherine Walsh a la obra de Paulo Freire, en la cual se resaltarán críticas específicas tales como la 1) Crítica a la relacionalidad del entorno-lucha política de Paulo Freire y el contexto específico de resistencia de las prácticas educativas en AbyaYala. 2) Analizamos el modo en que C. Walsh plantea el re-pensar del concepto de criticidad en el proceso pedagógico liberador. Y por último 3) El re-planteamiento de las pedagogías transformadoras/Liberadoras.Universidad Femenina del Sagrado Corazón2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/137810.33539/phai.v18i1.1378Phainomenon; Vol. 18 No. 1 (2019): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 118-130Phainomenon; Vol. 18 Núm. 1 (2019): Phainomenon: Revista del Departamento de Filosofía y Teología; 118-1302708-50231819-1983reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/view/1378/1429Derechos de autor 2019 Karla Bolo Romeroinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/13782021-09-10T11:28:23Z |
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The following paper addresses the "pedagogy of the oppressed" under the notion of rethinking/relearning/unlearning from a Decolonial perspective, in the form of contributions made by Catherine Walsh to the work of Paulo Freire. Specific criticisms will be highlighted, such as 1) the critique of the relationality of Paulo Freire's environment-political struggle and the specific context of the resistance of educational practices in AbyaYala. 2) We analyze the way in which C. Walsh poses the re-thinking of the concept of criticality in the liberating pedagogical process. And, lastly, we examine 3) The re-approach of transformative / liberating pedagogies. |
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