Daily strategies for the production of narrative texts

Descripción del Articulo

The production of narrative texts; it must be a constant practice in the students; However, they have difficulties for not knowing strategies that allow them to write easily. For this reason, the research work aimed to demonstrate the influence of the application of everyday strategies for the produ...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cámara-Acero, Percy, Marquez-Zevallos, Silvia O.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/865
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:situación personal
situación contextual
situación literaria
personal situation
contextual situation
literary situation
id REVUNHEVAL_f87983dab9b29575cfc47b73ef2b16ea
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/865
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Daily strategies for the production of narrative textsEstrategias cotidianas para la producción de textos narrativosCámara-Acero, PercyMarquez-Zevallos, Silvia O.situación personalsituación contextualsituación literariapersonal situationcontextual situationliterary situationThe production of narrative texts; it must be a constant practice in the students; However, they have difficulties for not knowing strategies that allow them to write easily. For this reason, the research work aimed to demonstrate the influence of the application of everyday strategies for the production of narrative texts. The method used was the deductive inductive and the synthetic analytical; which corresponded to the level of experimental research, applied type and quasi-experimental design. The population consisted of 270 students; The sample was non-probabilistic, non-standard or circumstantial sampling with 30 students from the 5th “A” (experimental group) and 5th “B” (control group), with the application of the pretest and posttest. In the first group, daily strategies were applied; and in the second, the conventional approach. Through the result of the post test, the influence of the strategy could be determined; since 80% of the students in the experimental group are in expected achievement and 20% in outstanding achievement respectively. In conclusion, everyday strategies significantly influence the production of narrative texts, generating meaningful learning for students.La producción de textos narrativos debe ser una práctica constante en los estudiantes; sin embargo, estos tienen dificultades por desconocer estrategias que les permitan redactar con facilidad. Por esta razón, el trabajo de investigación tuvo como objetivo demostrar la influencia de la aplicación de las estrategias cotidianas para la producción de textos narrativos. El método utilizado fue el inductivo deductivo y el analítico sintético; el nivel de investigación fue experimental, de tipo aplicado y diseño cuasi experimental. La población estuvo constituida por 270 estudiantes; la muestra fue de tipo no probabilístico, sin normas o circunstancial. Con 30 estudiantes del 5.° “A” (grupo experimental) y 5.° “B” (grupo control), con la aplicación de la preprueba y postprueba. En el primer grupo, se aplicó las estrategias cotidianas; y, en el segundo, el enfoque convencional. Mediante el resultado de la postprueba, se pudo determinar la influencia de la estrategia; puesto que, el 80 % de los estudiantes del grupo experimental se encuentra en logro previsto y el 20 %, en logro destacado, respectivamente. En conclusión, las estrategias cotidianas influyen significativamente en la producción de textos narrativos, generando en los estudiantes aprendizaje significativo.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/86510.46276/rifce.v6i1.865Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 23-282707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865/747http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865/763Derechos de autor 2020 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8652020-12-10T02:21:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Daily strategies for the production of narrative texts
Estrategias cotidianas para la producción de textos narrativos
title Daily strategies for the production of narrative texts
spellingShingle Daily strategies for the production of narrative texts
Cámara-Acero, Percy
situación personal
situación contextual
situación literaria
personal situation
contextual situation
literary situation
title_short Daily strategies for the production of narrative texts
title_full Daily strategies for the production of narrative texts
title_fullStr Daily strategies for the production of narrative texts
title_full_unstemmed Daily strategies for the production of narrative texts
title_sort Daily strategies for the production of narrative texts
dc.creator.none.fl_str_mv Cámara-Acero, Percy
Marquez-Zevallos, Silvia O.
author Cámara-Acero, Percy
author_facet Cámara-Acero, Percy
Marquez-Zevallos, Silvia O.
author_role author
author2 Marquez-Zevallos, Silvia O.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv situación personal
situación contextual
situación literaria
personal situation
contextual situation
literary situation
topic situación personal
situación contextual
situación literaria
personal situation
contextual situation
literary situation
description The production of narrative texts; it must be a constant practice in the students; However, they have difficulties for not knowing strategies that allow them to write easily. For this reason, the research work aimed to demonstrate the influence of the application of everyday strategies for the production of narrative texts. The method used was the deductive inductive and the synthetic analytical; which corresponded to the level of experimental research, applied type and quasi-experimental design. The population consisted of 270 students; The sample was non-probabilistic, non-standard or circumstantial sampling with 30 students from the 5th “A” (experimental group) and 5th “B” (control group), with the application of the pretest and posttest. In the first group, daily strategies were applied; and in the second, the conventional approach. Through the result of the post test, the influence of the strategy could be determined; since 80% of the students in the experimental group are in expected achievement and 20% in outstanding achievement respectively. In conclusion, everyday strategies significantly influence the production of narrative texts, generating meaningful learning for students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865
10.46276/rifce.v6i1.865
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v6i1.865
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865/747
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/865/763
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 23-28
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844434270652727296
score 13.105518
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).