EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA
Descripción del Articulo
Introduction: The present research work allowed knowing whether the performance of subjects in the pre university center Valdizano CEPREVAL is related to the performance of various subjects of the first year of university studies of the Academic Professional School of Human Medicine, in the National...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/195 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/195 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Correlación canónica, rendimiento académico, centro preuniversitario. Canonical correlation, academic performance, pre-university center. |
id |
REVUNHEVAL_d9892e5e73885a1ec441943e8dc2b394 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/195 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
title |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
spellingShingle |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA Tucto Berríos, Joel Correlación canónica, rendimiento académico, centro preuniversitario. Canonical correlation, academic performance, pre-university center. |
title_short |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
title_full |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
title_fullStr |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
title_full_unstemmed |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
title_sort |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINA |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tucto Berríos, Joel Dámaso Mata, Bernardo |
author |
Tucto Berríos, Joel |
author_facet |
Tucto Berríos, Joel Dámaso Mata, Bernardo |
author_role |
author |
author2 |
Dámaso Mata, Bernardo |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Correlación canónica, rendimiento académico, centro preuniversitario. Canonical correlation, academic performance, pre-university center. |
topic |
Correlación canónica, rendimiento académico, centro preuniversitario. Canonical correlation, academic performance, pre-university center. |
description |
Introduction: The present research work allowed knowing whether the performance of subjects in the pre university center Valdizano CEPREVAL is related to the performance of various subjects of the first year of university studies of the Academic Professional School of Human Medicine, in the National University Hermilio Valdizán of Huánuco. Methods: For whose purpose was considered the subjects of Mathematical aptitude, Verbal Ability, Chemistry, Biology and Anatomy of CEPREVAL as variables of the independent vector, and the subjects of Mathematics and Logical; Language and Communication, Medical Chemistry, Human Anatomy and Cell and Molecular Biology, of the first year of studies, of Academic Professional School - human medicine; as, variables of the dependent vector. These variables were analyzed in a sample of 35 medical students who entered in 2005 and 2006 by the modality of CEPREVAL. The integral analysis of the data consisted of measurement of association between the canonical variables of the dependant and independent vectors, through the application of Canonical Correlation Analysis. The type of study utilized was correlational, retrospective and longitudinal. Results:Two were the canonical correlations that were excellent for a significance level from 0.05. The first canonical correlation achieved greater average level (0.792) and the second correlation obtained the value of 0.538. The courses that contribute significantly to the performance of students in the first year of university studies were Verbal Ability, Mathematical aptitude, Mathematics and Logical; Language and Communication, Medical Chemistry and Human Anatomy. There was no significant contribution of the courses of Biology, and Cellular Molecular Biology. Conclusions: The results allowed concluding that the academic performance of first-year subjects of university study in the Academic Professional School - Human Medicine is correlated in joint form with the performance of CEPREVAL courses. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/195 10.35839/repis.1.1.195 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/195 |
identifier_str_mv |
10.35839/repis.1.1.195 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/195/183 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Peruvian Journal of Health Research; Vol. 1 No. 1 (2017); 10-17 Revista Peruana de Investigación en Salud; Vol. 1 Núm. 1 (2017); 10-17 Revista Peruana de Investigación en Salud; v. 1 n. 1 (2017); 10-17 2616-6097 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166243146694656 |
spelling |
EFECTO DEL RENDIMIENTO DE CURSOS PREUNIVERSITARIOS EN EL RENDIMIENTO DE PRIMER AÑO DE MEDICINATucto Berríos, JoelDámaso Mata, BernardoCorrelación canónica, rendimiento académico, centro preuniversitario.Canonical correlation, academic performance, pre-university center.Introduction: The present research work allowed knowing whether the performance of subjects in the pre university center Valdizano CEPREVAL is related to the performance of various subjects of the first year of university studies of the Academic Professional School of Human Medicine, in the National University Hermilio Valdizán of Huánuco. Methods: For whose purpose was considered the subjects of Mathematical aptitude, Verbal Ability, Chemistry, Biology and Anatomy of CEPREVAL as variables of the independent vector, and the subjects of Mathematics and Logical; Language and Communication, Medical Chemistry, Human Anatomy and Cell and Molecular Biology, of the first year of studies, of Academic Professional School - human medicine; as, variables of the dependent vector. These variables were analyzed in a sample of 35 medical students who entered in 2005 and 2006 by the modality of CEPREVAL. The integral analysis of the data consisted of measurement of association between the canonical variables of the dependant and independent vectors, through the application of Canonical Correlation Analysis. The type of study utilized was correlational, retrospective and longitudinal. Results:Two were the canonical correlations that were excellent for a significance level from 0.05. The first canonical correlation achieved greater average level (0.792) and the second correlation obtained the value of 0.538. The courses that contribute significantly to the performance of students in the first year of university studies were Verbal Ability, Mathematical aptitude, Mathematics and Logical; Language and Communication, Medical Chemistry and Human Anatomy. There was no significant contribution of the courses of Biology, and Cellular Molecular Biology. Conclusions: The results allowed concluding that the academic performance of first-year subjects of university study in the Academic Professional School - Human Medicine is correlated in joint form with the performance of CEPREVAL courses.Introducción: El presente estudio ha permitido conocer si en forma conjunta el rendimiento de cursos del Centro Preuniversitario Valdizano (CEPREVAL) está relacionado con el rendimiento de los diferentes cursos del primer año de estudios universitarios de la EAP de Medicina Humana, UNHEVAL de Huánuco. Métodos: Se consideró los cursos de Aptitud Matemática, Aptitud Verbal, Química, Biología y Anatomía del CEPREVAL como variables del vector independiente, y los cursos de Matemática y Lógica, Lenguaje y Comunicación, Química Médica, Anatomía Humana, Biología Celular y Molecular del primer año de estudios de la EAP Medicina Humana como variables del vector dependiente. Estas variables fueron analizadas en una muestra de 35 estudiantes de Medicina que ingresaron en los años 2005 y 2006 por la modalidad del CEPREVAL. El análisis integral de los datos consistió en la medición de asociación entre las variables canónicas de los vectores dependientes e independientes, mediante la aplicación del Análisis de Correlación Canónica. El tipo de estudio empleado fue correlacional, retrospectivo y longitudinal. Resultados: Dos fueron las correlaciones canónicas que resultaron relevantes para un nivel de significación de 0,05. La primera correlación canónica alcanzó mayor ponderación (0,792) y la segunda correlación obtuvo el valor de 0,538. Los cursos que contribuyeron significativamente en el rendimiento de los estudiantes del primer año de estudios universitarios fueron Aptitud Verbal, Aptitud Matemática, Matemática y Lógica, Lenguaje y Comunicación, Química Médica y Anatomía Humana. No hubo aporte significativo de los cursos de Biología, Biología Celular y Molecular. Conclusiones: Los resultados permitieron concluir, que el rendimiento académico de los cursos del primer año de estudios universitarios de la EAP Medicina Humana está correlacionado en forma conjunta con el rendimiento de los cursos del CEPREVALUniversidad Nacional Hermilio Valdizán2017-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/19510.35839/repis.1.1.195Peruvian Journal of Health Research; Vol. 1 No. 1 (2017); 10-17Revista Peruana de Investigación en Salud; Vol. 1 Núm. 1 (2017); 10-17Revista Peruana de Investigación en Salud; v. 1 n. 1 (2017); 10-172616-6097reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/repis/article/view/195/183info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/1952020-12-03T22:00:57Z |
score |
12.672554 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).