Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic

Descripción del Articulo

This article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chura-Cutipa, Luz M., Linares-Cutipa, Nimia T., Polo-Pari, María A., Zegarra-Palacios, Amelia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1087
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:retroalimentación
retroalimentación reflexiva
evaluación formativa
desigualdades educativas
Tacna
feedback
reflective feedback
formative evaluation
educational inequalities
id REVUNHEVAL_d36c447d4d5d0575b9f44b797d01be79
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1087
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemicLas prácticas de retroalimentación reflexiva y sus expresiones de desigualdad en tiempos de pandemiaChura-Cutipa, Luz M.Linares-Cutipa, Nimia T.Polo-Pari, María A.Zegarra-Palacios, Ameliaretroalimentaciónretroalimentación reflexivaevaluación formativadesigualdades educativasTacnafeedbackreflective feedbackformative evaluationeducational inequalitiesTacnaThis article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to achieve learning. The objective was to analyze the feedback from the teacher's point of view and its importance in the development of reading skills. The applied methodology was qualitative, by means of a phenomenological design, using the technique of interviewing with a guide that consigned a series of questions around our study categories. The results show that feedback is possible through synchronous and asynchronous teaching, which are worked from the group development of the students and from their evidence, which influence the improvement of reading skills. In addition, the technological limitations of connectivity and accessibility show, during the pandemic (COVID-19), an inequality in the feedback, favoring those who had a synchronous learning, concluding that a good relationship is established between the variables studied and that gets an improvement despite economic adversities.Este estudio se basó en explicar la diferencia entre las prácticas de retroalimentación reflexiva en tiempos de pandemia, en base a la desigualdad en el acceso a herramientas virtuales de forma sincrónica y asincrónica, sobre la forma de retroalimentación reflexiva que realizan los docentes con nuevas y diferentes estrategias digitales aplicadas para el logro de los aprendizajes. Tuvo como objetivo analizar la retroalimentación desde el punto de vista del docente y su importancia en el desarrollo de las competencias lectoras. La metodología aplicada fue la cualitativa, por medio de un diseño fenomenológico, y se empleó la técnica de entrevista a docentes de nivel primario con una guía que consignaba una serie de preguntas en torno a las categorías del presente estudio. Los resultados evidencian que la retroalimentación es posible mediante la enseñanza sincrónica y asincrónica, las cuales son trabajadas desde el desarrollo grupal de los educandos y desde sus evidencias, que influyen en la mejora de las competencias lectoras. Además, las limitaciones tecnológicas de conectividad y accesibilidad evidencian, durante la pandemia (COVID-19), una desigualdad en la retroalimentación, favoreciendo a los que tuvieron un aprendizaje sincrónico, concluyendo en que se establece una buena relación entre las variables estudiadas y que se obtiene una mejora pese a las adversidades económicas.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/108710.33554/riv.15.4.1087Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 209-217Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 209-217Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 209-2171995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1142http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1192Derechos de autor 2021 Luz M. Chura-Cutipa, Nimia T. Linares-Cutipa, María A. Polo-Pari, Amelia Zegarra-Palacioshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/10872021-11-30T19:52:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
Las prácticas de retroalimentación reflexiva y sus expresiones de desigualdad en tiempos de pandemia
title Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
spellingShingle Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
Chura-Cutipa, Luz M.
retroalimentación
retroalimentación reflexiva
evaluación formativa
desigualdades educativas
Tacna
feedback
reflective feedback
formative evaluation
educational inequalities
Tacna
title_short Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
title_full Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
title_fullStr Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
title_full_unstemmed Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
title_sort Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
dc.creator.none.fl_str_mv Chura-Cutipa, Luz M.
Linares-Cutipa, Nimia T.
Polo-Pari, María A.
Zegarra-Palacios, Amelia
author Chura-Cutipa, Luz M.
author_facet Chura-Cutipa, Luz M.
Linares-Cutipa, Nimia T.
Polo-Pari, María A.
Zegarra-Palacios, Amelia
author_role author
author2 Linares-Cutipa, Nimia T.
Polo-Pari, María A.
Zegarra-Palacios, Amelia
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv retroalimentación
retroalimentación reflexiva
evaluación formativa
desigualdades educativas
Tacna
feedback
reflective feedback
formative evaluation
educational inequalities
Tacna
topic retroalimentación
retroalimentación reflexiva
evaluación formativa
desigualdades educativas
Tacna
feedback
reflective feedback
formative evaluation
educational inequalities
Tacna
description This article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to achieve learning. The objective was to analyze the feedback from the teacher's point of view and its importance in the development of reading skills. The applied methodology was qualitative, by means of a phenomenological design, using the technique of interviewing with a guide that consigned a series of questions around our study categories. The results show that feedback is possible through synchronous and asynchronous teaching, which are worked from the group development of the students and from their evidence, which influence the improvement of reading skills. In addition, the technological limitations of connectivity and accessibility show, during the pandemic (COVID-19), an inequality in the feedback, favoring those who had a synchronous learning, concluding that a good relationship is established between the variables studied and that gets an improvement despite economic adversities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087
10.33554/riv.15.4.1087
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087
identifier_str_mv 10.33554/riv.15.4.1087
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1142
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1192
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 209-217
Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 209-217
Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 209-217
1995-445X
1994-1420
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846336690111643648
score 12.789436
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).