Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic
Descripción del Articulo
This article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to a...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1087 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | retroalimentación retroalimentación reflexiva evaluación formativa desigualdades educativas Tacna feedback reflective feedback formative evaluation educational inequalities |
| id |
REVUNHEVAL_d36c447d4d5d0575b9f44b797d01be79 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1087 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemicLas prácticas de retroalimentación reflexiva y sus expresiones de desigualdad en tiempos de pandemiaChura-Cutipa, Luz M.Linares-Cutipa, Nimia T.Polo-Pari, María A.Zegarra-Palacios, Ameliaretroalimentaciónretroalimentación reflexivaevaluación formativadesigualdades educativasTacnafeedbackreflective feedbackformative evaluationeducational inequalitiesTacnaThis article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to achieve learning. The objective was to analyze the feedback from the teacher's point of view and its importance in the development of reading skills. The applied methodology was qualitative, by means of a phenomenological design, using the technique of interviewing with a guide that consigned a series of questions around our study categories. The results show that feedback is possible through synchronous and asynchronous teaching, which are worked from the group development of the students and from their evidence, which influence the improvement of reading skills. In addition, the technological limitations of connectivity and accessibility show, during the pandemic (COVID-19), an inequality in the feedback, favoring those who had a synchronous learning, concluding that a good relationship is established between the variables studied and that gets an improvement despite economic adversities.Este estudio se basó en explicar la diferencia entre las prácticas de retroalimentación reflexiva en tiempos de pandemia, en base a la desigualdad en el acceso a herramientas virtuales de forma sincrónica y asincrónica, sobre la forma de retroalimentación reflexiva que realizan los docentes con nuevas y diferentes estrategias digitales aplicadas para el logro de los aprendizajes. Tuvo como objetivo analizar la retroalimentación desde el punto de vista del docente y su importancia en el desarrollo de las competencias lectoras. La metodología aplicada fue la cualitativa, por medio de un diseño fenomenológico, y se empleó la técnica de entrevista a docentes de nivel primario con una guía que consignaba una serie de preguntas en torno a las categorías del presente estudio. Los resultados evidencian que la retroalimentación es posible mediante la enseñanza sincrónica y asincrónica, las cuales son trabajadas desde el desarrollo grupal de los educandos y desde sus evidencias, que influyen en la mejora de las competencias lectoras. Además, las limitaciones tecnológicas de conectividad y accesibilidad evidencian, durante la pandemia (COVID-19), una desigualdad en la retroalimentación, favoreciendo a los que tuvieron un aprendizaje sincrónico, concluyendo en que se establece una buena relación entre las variables estudiadas y que se obtiene una mejora pese a las adversidades económicas.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/108710.33554/riv.15.4.1087Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 209-217Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 209-217Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 209-2171995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1142http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1192Derechos de autor 2021 Luz M. Chura-Cutipa, Nimia T. Linares-Cutipa, María A. Polo-Pari, Amelia Zegarra-Palacioshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/10872021-11-30T19:52:06Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic Las prácticas de retroalimentación reflexiva y sus expresiones de desigualdad en tiempos de pandemia |
| title |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| spellingShingle |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic Chura-Cutipa, Luz M. retroalimentación retroalimentación reflexiva evaluación formativa desigualdades educativas Tacna feedback reflective feedback formative evaluation educational inequalities Tacna |
| title_short |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| title_full |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| title_fullStr |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| title_full_unstemmed |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| title_sort |
Reflective feedback practices and their expressions of inequality in times of pandemic |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Chura-Cutipa, Luz M. Linares-Cutipa, Nimia T. Polo-Pari, María A. Zegarra-Palacios, Amelia |
| author |
Chura-Cutipa, Luz M. |
| author_facet |
Chura-Cutipa, Luz M. Linares-Cutipa, Nimia T. Polo-Pari, María A. Zegarra-Palacios, Amelia |
| author_role |
author |
| author2 |
Linares-Cutipa, Nimia T. Polo-Pari, María A. Zegarra-Palacios, Amelia |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
retroalimentación retroalimentación reflexiva evaluación formativa desigualdades educativas Tacna feedback reflective feedback formative evaluation educational inequalities Tacna |
| topic |
retroalimentación retroalimentación reflexiva evaluación formativa desigualdades educativas Tacna feedback reflective feedback formative evaluation educational inequalities Tacna |
| description |
This article explain the difference between "reflective feedback practices" in times of pandemic, based on inequality in access to virtual tools synchronously and asynchronously, on the form of reflective feedback that teachers perform with new and different applied digital strategies to achieve learning. The objective was to analyze the feedback from the teacher's point of view and its importance in the development of reading skills. The applied methodology was qualitative, by means of a phenomenological design, using the technique of interviewing with a guide that consigned a series of questions around our study categories. The results show that feedback is possible through synchronous and asynchronous teaching, which are worked from the group development of the students and from their evidence, which influence the improvement of reading skills. In addition, the technological limitations of connectivity and accessibility show, during the pandemic (COVID-19), an inequality in the feedback, favoring those who had a synchronous learning, concluding that a good relationship is established between the variables studied and that gets an improvement despite economic adversities. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-31 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087 10.33554/riv.15.4.1087 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087 |
| identifier_str_mv |
10.33554/riv.15.4.1087 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1142 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087/1192 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 15 No. 4 (2021); 209-217 Investigación Valdizana; Vol. 15 Núm. 4 (2021); 209-217 Investigación Valdizana; v. 15 n. 4 (2021); 209-217 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846336690111643648 |
| score |
12.789436 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).