Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023

Descripción del Articulo

Objective: Analyze the influence of the management of knowledge and administration in the process of organizational change within the Juana Moreno Public Educational Institution, Huánuco, 2023. Materials and methods: The research corresponds to study of approach quantitative, of type prospective, cr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Alvarado Rojas, Yowber Andino
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2270
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:gestión del cambio
administración por objetivos
gestión del conocimiento
cambio organizacional
change management
administration by objectives
knowledge management
organizational change
id REVUNHEVAL_c92b1234037490d69fb349da81ac1c6f
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2270
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023Conocimiento y administración: la gestión del cambio en una institución educativa pública, Huánuco, 2023 Alvarado Rojas, Yowber Andinogestión del cambioadministración por objetivosgestión del conocimientocambio organizacionalchange managementadministration by objectivesknowledge managementorganizational changeObjective: Analyze the influence of the management of knowledge and administration in the process of organizational change within the Juana Moreno Public Educational Institution, Huánuco, 2023. Materials and methods: The research corresponds to study of approach quantitative, of type prospective, cross-sectional, and explanatory level. The research design was non-experimental correlational. The sample was represented by seventy workers between teachers and administrators. It's used as a technique the survey and as instrument a questionnaire subjected to validation and reliability tests. Results: The Pearson correlation showed a value of 0.76, indicating a strong positive relationship between management of knowledge and administration. The determination index (R² = 0.58) revealed that 58% of the variability in administrative management can be explained by knowledge management. Conclusions: Effective knowledge management is associated with more effective administration in the change process. Knowledge management contributes significantly to decision-making and administrative effectiveness, thus facilitating the implementation of change. However, the remaining 42% of variability suggests that other factors, such as resistance to change and cultural adaptation, also influence change management, and must be considered to ensure a transformation successful of the organization.Objetivo: Analizar la influencia de la gestión del conocimiento y la administración en el proceso de cambio organizacional dentro de la Institución Educativa Pública Juana Moreno, Huánuco, 2023. Materiales y métodos: La investigación corresponde a un estudio de enfoque cuantitativo, de tipo prospectivo, transversal y de nivel explicativo. El diseño de la investigación fue no experimental correlacional. La muestra estuvo representada por setenta trabajadores entre docentes y administrativos. Se utilizó como técnica la encuesta y como instrumento un cuestionario sometido a pruebas de validación y confiabilidad. Resultados: La correlación de Pearson mostró un valor de 0,76, lo que señala una fuerte relación positiva entre la gestión del conocimiento y la administración. El índice de determinación (R² = 0,58) reveló que el 58 % de la variabilidad en la gestión administrativa puede ser explicada por la gestión del conocimiento. Conclusiones: Una gestión eficaz del conocimiento está asociada con una administración más efectiva en el proceso de cambio. La gestión del conocimiento contribuye significativamente a la toma de decisiones y a la eficacia administrativa, facilitando así la implementación del cambio. Sin embargo, el 42 % restante de la variabilidad sugiere que otros factores, como la resistencia al cambio y la adaptación cultural, también influyen en la gestión del cambio, y deben ser considerados para asegurar una transformación exitosa de la organización.Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/227010.46794/gacien.10.3.2270Gaceta Científica; Vol. 10 Núm. 3 (2024)2617-43322414-2832reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270/1978http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270/1979https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22702024-10-08T06:43:22Z
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
Conocimiento y administración: la gestión del cambio en una institución educativa pública, Huánuco, 2023
title Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
spellingShingle Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
Alvarado Rojas, Yowber Andino
gestión del cambio
administración por objetivos
gestión del conocimiento
cambio organizacional
change management
administration by objectives
knowledge management
organizational change
title_short Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
title_full Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
title_fullStr Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
title_full_unstemmed Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
title_sort Knowledge and administration: the change management in a public educational institution, Huánuco, 2023
dc.creator.none.fl_str_mv Alvarado Rojas, Yowber Andino
author Alvarado Rojas, Yowber Andino
author_facet Alvarado Rojas, Yowber Andino
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv gestión del cambio
administración por objetivos
gestión del conocimiento
cambio organizacional
change management
administration by objectives
knowledge management
organizational change
topic gestión del cambio
administración por objetivos
gestión del conocimiento
cambio organizacional
change management
administration by objectives
knowledge management
organizational change
description Objective: Analyze the influence of the management of knowledge and administration in the process of organizational change within the Juana Moreno Public Educational Institution, Huánuco, 2023. Materials and methods: The research corresponds to study of approach quantitative, of type prospective, cross-sectional, and explanatory level. The research design was non-experimental correlational. The sample was represented by seventy workers between teachers and administrators. It's used as a technique the survey and as instrument a questionnaire subjected to validation and reliability tests. Results: The Pearson correlation showed a value of 0.76, indicating a strong positive relationship between management of knowledge and administration. The determination index (R² = 0.58) revealed that 58% of the variability in administrative management can be explained by knowledge management. Conclusions: Effective knowledge management is associated with more effective administration in the change process. Knowledge management contributes significantly to decision-making and administrative effectiveness, thus facilitating the implementation of change. However, the remaining 42% of variability suggests that other factors, such as resistance to change and cultural adaptation, also influence change management, and must be considered to ensure a transformation successful of the organization.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-09-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270
10.46794/gacien.10.3.2270
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270
identifier_str_mv 10.46794/gacien.10.3.2270
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270/1978
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/2270/1979
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Gaceta Científica; Vol. 10 Núm. 3 (2024)
2617-4332
2414-2832
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843166249049128960
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).