Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers

Descripción del Articulo

Objective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and s...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Laredo-Cardenas, Reyna I., Alania-Contreras, Ruben D.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1155
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:liderazgo
transformacional
autoridades
docente
universidad
leadership
transformational
authorities
teaching
university
id REVUNHEVAL_c6830756022e8b882cb6f405048928c2
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1155
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachersLiderazgo transformacional en la Universidad Nacional del Centro del Perú, según la percepción de los docentesLaredo-Cardenas, Reyna I.Alania-Contreras, Ruben D.liderazgotransformacionalautoridadesdocenteuniversidadleadershiptransformationalauthoritiesteachinguniversityObjective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and simple descriptive design. The population consisted of 823 teachers of the University, distributed among 25 faculties. The sample consisted of 150 teachers, selected by non-probabilistic sampling by quotas. For data collection, the abbreviated multifactorial leadership questionnaire (MLQ short form 5X) of Bass and Avolio (1997) was applied. Results. A preponderance of high level of transformational leadership was found (46.7 %), followed by moderate level (32 %), low level (12 %), very high level (6.7 %) and very low level (2.7 %). Conclusion. According to the perception of teachers, a high level of transformational leadership predominates in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo.Objetivo. Determinar el nivel de liderazgo transformacional predominante en las autoridades de Universidad Nacional del Centro del Perú de Huancayo, según la percepción de los docentes. Métodos. El estudio fue de enfoque cuantitativo, tipo básico y diseño no experimental, trasversal y descriptivo simple. La población estuvo constituida por los 823 docentes de la Universidad, distribuidos en 25 facultades. La muestra estuvo integrada por 150 docentes, seleccionados mediante muestreo no probabilístico por cuotas. Para la recolección de datos se aplicó el cuestionario abreviado multifactorial del liderazgo (MLQ forma 5X corta) de Bass y Avolio (1997). Resultados. Se halló preponderancia del nivel alto de liderazgo transformacional (46,7 %), seguido por el nivel moderado (32 %), nivel bajo (12 %), nivel muy alto (6,7 %) y nivel muy bajo (2,7 %). Conclusión. Según la percepción de los docentes, en las autoridades de la Universidad Nacional del Centro del Perú de Huancayo predomina un nivel alto de liderazgo transformacional.Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/115510.46794/gacien.7.3.1155Gaceta Científica; Vol. 7 Núm. 3 (2021); 121-1262617-43322414-2832reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1103http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1189Derechos de autor 2021 Gaceta Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/11552025-01-08T18:09:19Z
dc.title.none.fl_str_mv Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
Liderazgo transformacional en la Universidad Nacional del Centro del Perú, según la percepción de los docentes
title Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
spellingShingle Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
Laredo-Cardenas, Reyna I.
liderazgo
transformacional
autoridades
docente
universidad
leadership
transformational
authorities
teaching
university
title_short Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
title_full Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
title_fullStr Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
title_full_unstemmed Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
title_sort Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
dc.creator.none.fl_str_mv Laredo-Cardenas, Reyna I.
Alania-Contreras, Ruben D.
author Laredo-Cardenas, Reyna I.
author_facet Laredo-Cardenas, Reyna I.
Alania-Contreras, Ruben D.
author_role author
author2 Alania-Contreras, Ruben D.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv liderazgo
transformacional
autoridades
docente
universidad
leadership
transformational
authorities
teaching
university
topic liderazgo
transformacional
autoridades
docente
universidad
leadership
transformational
authorities
teaching
university
description Objective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and simple descriptive design. The population consisted of 823 teachers of the University, distributed among 25 faculties. The sample consisted of 150 teachers, selected by non-probabilistic sampling by quotas. For data collection, the abbreviated multifactorial leadership questionnaire (MLQ short form 5X) of Bass and Avolio (1997) was applied. Results. A preponderance of high level of transformational leadership was found (46.7 %), followed by moderate level (32 %), low level (12 %), very high level (6.7 %) and very low level (2.7 %). Conclusion. According to the perception of teachers, a high level of transformational leadership predominates in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155
10.46794/gacien.7.3.1155
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155
identifier_str_mv 10.46794/gacien.7.3.1155
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1103
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1189
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Gaceta Científica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Gaceta Científica
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Gaceta Científica; Vol. 7 Núm. 3 (2021); 121-126
2617-4332
2414-2832
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843166247750991872
score 12.650644
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).