Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers
Descripción del Articulo
Objective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and s...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1155 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | liderazgo transformacional autoridades docente universidad leadership transformational authorities teaching university |
id |
REVUNHEVAL_c6830756022e8b882cb6f405048928c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1155 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachersLiderazgo transformacional en la Universidad Nacional del Centro del Perú, según la percepción de los docentesLaredo-Cardenas, Reyna I.Alania-Contreras, Ruben D.liderazgotransformacionalautoridadesdocenteuniversidadleadershiptransformationalauthoritiesteachinguniversityObjective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and simple descriptive design. The population consisted of 823 teachers of the University, distributed among 25 faculties. The sample consisted of 150 teachers, selected by non-probabilistic sampling by quotas. For data collection, the abbreviated multifactorial leadership questionnaire (MLQ short form 5X) of Bass and Avolio (1997) was applied. Results. A preponderance of high level of transformational leadership was found (46.7 %), followed by moderate level (32 %), low level (12 %), very high level (6.7 %) and very low level (2.7 %). Conclusion. According to the perception of teachers, a high level of transformational leadership predominates in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo.Objetivo. Determinar el nivel de liderazgo transformacional predominante en las autoridades de Universidad Nacional del Centro del Perú de Huancayo, según la percepción de los docentes. Métodos. El estudio fue de enfoque cuantitativo, tipo básico y diseño no experimental, trasversal y descriptivo simple. La población estuvo constituida por los 823 docentes de la Universidad, distribuidos en 25 facultades. La muestra estuvo integrada por 150 docentes, seleccionados mediante muestreo no probabilístico por cuotas. Para la recolección de datos se aplicó el cuestionario abreviado multifactorial del liderazgo (MLQ forma 5X corta) de Bass y Avolio (1997). Resultados. Se halló preponderancia del nivel alto de liderazgo transformacional (46,7 %), seguido por el nivel moderado (32 %), nivel bajo (12 %), nivel muy alto (6,7 %) y nivel muy bajo (2,7 %). Conclusión. Según la percepción de los docentes, en las autoridades de la Universidad Nacional del Centro del Perú de Huancayo predomina un nivel alto de liderazgo transformacional.Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/115510.46794/gacien.7.3.1155Gaceta Científica; Vol. 7 Núm. 3 (2021); 121-1262617-43322414-2832reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1103http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1189Derechos de autor 2021 Gaceta Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/11552025-01-08T18:09:19Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers Liderazgo transformacional en la Universidad Nacional del Centro del Perú, según la percepción de los docentes |
title |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
spellingShingle |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers Laredo-Cardenas, Reyna I. liderazgo transformacional autoridades docente universidad leadership transformational authorities teaching university |
title_short |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
title_full |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
title_fullStr |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
title_full_unstemmed |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
title_sort |
Transformational leadership at the Universidad Nacional del Centro del Perú, according to the perception of teachers |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Laredo-Cardenas, Reyna I. Alania-Contreras, Ruben D. |
author |
Laredo-Cardenas, Reyna I. |
author_facet |
Laredo-Cardenas, Reyna I. Alania-Contreras, Ruben D. |
author_role |
author |
author2 |
Alania-Contreras, Ruben D. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
liderazgo transformacional autoridades docente universidad leadership transformational authorities teaching university |
topic |
liderazgo transformacional autoridades docente universidad leadership transformational authorities teaching university |
description |
Objective. To determine the level of transformational leadership predominant in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo, according to the perception of teachers. Methods. The study had a quantitative approach, basic type and non-experimental, cross-sectional and simple descriptive design. The population consisted of 823 teachers of the University, distributed among 25 faculties. The sample consisted of 150 teachers, selected by non-probabilistic sampling by quotas. For data collection, the abbreviated multifactorial leadership questionnaire (MLQ short form 5X) of Bass and Avolio (1997) was applied. Results. A preponderance of high level of transformational leadership was found (46.7 %), followed by moderate level (32 %), low level (12 %), very high level (6.7 %) and very low level (2.7 %). Conclusion. According to the perception of teachers, a high level of transformational leadership predominates in the authorities of the Universidad Nacional del Centro del Perú in Huancayo. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155 10.46794/gacien.7.3.1155 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155 |
identifier_str_mv |
10.46794/gacien.7.3.1155 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1103 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/gacien/article/view/1155/1189 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Gaceta Científica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Gaceta Científica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Escuela de PosGrado - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gaceta Científica; Vol. 7 Núm. 3 (2021); 121-126 2617-4332 2414-2832 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166247750991872 |
score |
12.650644 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).