Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
Descripción del Articulo
Our objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exam...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/869 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | evaluación de los aprendizajes medición de los aprendizajes evaluación por competencias evaluation of learning measurement of learning evaluation by competences |
id |
REVUNHEVAL_bca7dd43ea8f3428bb77f6e1ef13e6bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/869 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competencesEvaluación del aprendizaje: de la medición a la evaluación por competenciasLa Madrid-Vivar, Pablo L.evaluación de los aprendizajesmedición de los aprendizajesevaluación por competenciasevaluation of learningmeasurement of learningevaluation by competencesOur objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exams in a given period, written exams are rooted in the pedagogical practice of Peruvian teachers, the matter is aggravated because teachers do not use assessment instruments, and above all they persist in their traditional evaluative practice, they do not understand that in the current moments of educational changes, an evaluation by competencies is proposed, which means to vary the classic way of evaluating. The methodology used was bibliographic research, whose support was the theoretical review of texts on educational evaluation. The conclusions we reached were that the evaluation as a training process that aims to improve student learning is not taken into account in the Peruvian educational system. The evaluation implies reflection and analysis of the pedagogical actions carried out during the development of learning in order to correct the weaknesses or enhance the strengths found, however, its relevance, this is ignored. The belief that measuring is evaluating does not help to consolidate the Peruvian evaluative system.Nuestro objetivo es describir el problema de la evaluación pedagógica en los centros educativos del nivel básica del Perú, que viene siendo confundida con la medición cuantitativa, es decir, con que evaluar significa asignar notas aprobatorias o desaprobatorias. Los docentes la confunden con la aplicación de exámenes escritos en un período determinado. Los exámenes escritos se encuentran enraizados en la práctica pedagógica de los docentes peruanos; el asunto se agrava porque los docentes en su mayoría no utilizan instrumentos de evaluación, y sobre todo persisten en su práctica evaluativa tradicional; no vienen entendiendo que en los actuales momentos de cambios educativos, se propone una evaluación por competencias lo que significa variar la manera clásica de evaluar. La metodología empleada fue la investigación bibliográfica, cuyo soporte fue la revisión teórica de textos sobre la evaluación educativa. Las conclusiones a las que arribamos fueron que la evaluación, como proceso formativo que encamine a mejorar el aprendizaje de los estudiantes, no es tomada en cuenta en el sistema educativo peruano. La evaluación implica reflexión y análisis de las acciones pedagógicas realizadas durante el desarrollo del aprendizaje con el fin de corregir las debilidades o potenciar las fortalezas encontradas, no obstante, su relevancia, se soslaya ello. La creencia que medir es evaluar no ayuda a consolidar el sistema evaluativo peruano.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/86910.46276/rifce.v6i1.869Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 33-402707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/749http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/765Derechos de autor 2020 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8692020-12-10T02:21:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences Evaluación del aprendizaje: de la medición a la evaluación por competencias |
title |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
spellingShingle |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences La Madrid-Vivar, Pablo L. evaluación de los aprendizajes medición de los aprendizajes evaluación por competencias evaluation of learning measurement of learning evaluation by competences |
title_short |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
title_full |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
title_fullStr |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
title_full_unstemmed |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
title_sort |
Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
La Madrid-Vivar, Pablo L. |
author |
La Madrid-Vivar, Pablo L. |
author_facet |
La Madrid-Vivar, Pablo L. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
evaluación de los aprendizajes medición de los aprendizajes evaluación por competencias evaluation of learning measurement of learning evaluation by competences |
topic |
evaluación de los aprendizajes medición de los aprendizajes evaluación por competencias evaluation of learning measurement of learning evaluation by competences |
description |
Our objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exams in a given period, written exams are rooted in the pedagogical practice of Peruvian teachers, the matter is aggravated because teachers do not use assessment instruments, and above all they persist in their traditional evaluative practice, they do not understand that in the current moments of educational changes, an evaluation by competencies is proposed, which means to vary the classic way of evaluating. The methodology used was bibliographic research, whose support was the theoretical review of texts on educational evaluation. The conclusions we reached were that the evaluation as a training process that aims to improve student learning is not taken into account in the Peruvian educational system. The evaluation implies reflection and analysis of the pedagogical actions carried out during the development of learning in order to correct the weaknesses or enhance the strengths found, however, its relevance, this is ignored. The belief that measuring is evaluating does not help to consolidate the Peruvian evaluative system. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869 10.46276/rifce.v6i1.869 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v6i1.869 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/749 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/765 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Identidad |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 33-40 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166249390964736 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).