Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences

Descripción del Articulo

Our objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exam...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: La Madrid-Vivar, Pablo L.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/869
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:evaluación de los aprendizajes
medición de los aprendizajes
evaluación por competencias
evaluation of learning
measurement of learning
evaluation by competences
id REVUNHEVAL_bca7dd43ea8f3428bb77f6e1ef13e6bf
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/869
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competencesEvaluación del aprendizaje: de la medición a la evaluación por competenciasLa Madrid-Vivar, Pablo L.evaluación de los aprendizajesmedición de los aprendizajesevaluación por competenciasevaluation of learningmeasurement of learningevaluation by competencesOur objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exams in a given period, written exams are rooted in the pedagogical practice of Peruvian teachers, the matter is aggravated because teachers do not use assessment instruments, and above all they persist in their traditional evaluative practice, they do not understand that in the current moments of educational changes, an evaluation by competencies is proposed, which means to vary the classic way of evaluating. The methodology used was bibliographic research, whose support was the theoretical review of texts on educational evaluation. The conclusions we reached were that the evaluation as a training process that aims to improve student learning is not taken into account in the Peruvian educational system. The evaluation implies reflection and analysis of the pedagogical actions carried out during the development of learning in order to correct the weaknesses or enhance the strengths found, however, its relevance, this is ignored. The belief that measuring is evaluating does not help to consolidate the Peruvian evaluative system.Nuestro objetivo es describir el problema de la evaluación pedagógica en los centros educativos del nivel básica del Perú, que viene siendo confundida con la medición cuantitativa, es decir, con que evaluar significa asignar notas aprobatorias o desaprobatorias. Los docentes la confunden con la aplicación de exámenes escritos en un período determinado. Los exámenes escritos se encuentran enraizados en la práctica pedagógica de los docentes peruanos; el asunto se agrava porque los docentes en su mayoría no utilizan instrumentos de evaluación, y sobre todo persisten en su práctica evaluativa tradicional; no vienen entendiendo que en los actuales momentos de cambios educativos, se propone una evaluación por competencias lo que significa variar la manera clásica de evaluar. La metodología empleada fue la investigación bibliográfica, cuyo soporte fue la revisión teórica de textos sobre la evaluación educativa. Las conclusiones a las que arribamos fueron que la evaluación, como proceso formativo que encamine a mejorar el aprendizaje de los estudiantes, no es tomada en cuenta en el sistema educativo peruano. La evaluación implica reflexión y análisis de las acciones pedagógicas realizadas durante el desarrollo del aprendizaje con el fin de corregir las debilidades o potenciar las fortalezas encontradas, no obstante, su relevancia, se soslaya ello. La creencia que medir es evaluar no ayuda a consolidar el sistema evaluativo peruano.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/86910.46276/rifce.v6i1.869Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 33-402707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/749http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/765Derechos de autor 2020 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8692020-12-10T02:21:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
Evaluación del aprendizaje: de la medición a la evaluación por competencias
title Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
spellingShingle Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
La Madrid-Vivar, Pablo L.
evaluación de los aprendizajes
medición de los aprendizajes
evaluación por competencias
evaluation of learning
measurement of learning
evaluation by competences
title_short Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
title_full Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
title_fullStr Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
title_full_unstemmed Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
title_sort Evaluation of learning: from measurement to evaluation by competences
dc.creator.none.fl_str_mv La Madrid-Vivar, Pablo L.
author La Madrid-Vivar, Pablo L.
author_facet La Madrid-Vivar, Pablo L.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv evaluación de los aprendizajes
medición de los aprendizajes
evaluación por competencias
evaluation of learning
measurement of learning
evaluation by competences
topic evaluación de los aprendizajes
medición de los aprendizajes
evaluación por competencias
evaluation of learning
measurement of learning
evaluation by competences
description Our objective is to describe the problem of the pedagogical evaluation in the educational centers of the basic level of Peru, which has been confused with the quantitative measurement, evaluating means assigning passing or disapproving grades. Teachers confuse it with the application of written exams in a given period, written exams are rooted in the pedagogical practice of Peruvian teachers, the matter is aggravated because teachers do not use assessment instruments, and above all they persist in their traditional evaluative practice, they do not understand that in the current moments of educational changes, an evaluation by competencies is proposed, which means to vary the classic way of evaluating. The methodology used was bibliographic research, whose support was the theoretical review of texts on educational evaluation. The conclusions we reached were that the evaluation as a training process that aims to improve student learning is not taken into account in the Peruvian educational system. The evaluation implies reflection and analysis of the pedagogical actions carried out during the development of learning in order to correct the weaknesses or enhance the strengths found, however, its relevance, this is ignored. The belief that measuring is evaluating does not help to consolidate the Peruvian evaluative system.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869
10.46276/rifce.v6i1.869
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v6i1.869
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/749
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/869/765
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 1 (2020); 33-40
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843166249390964736
score 13.958958
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).