The discussion strategy in strengthening environmental awareness
Descripción del Articulo
The discussion strategy opens a horizon of reflection, in terms of the preservation of the environment and man-nature interaction. The general objective research was to demonstrate the impact of the Discussion Strategy in the strengthening of environmental awareness in the students of II Initial Edu...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/153 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Conciencia afectiva cognitiva conativa y activa Affective cognitive conative and active consciousness |
id |
REVUNHEVAL_64905ea1b9d20a2a4a7e7db077ae0356 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/153 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
The discussion strategy in strengthening environmental awarenessLa estrategia del debate en el fortalecimiento de la conciencia ambientalSantacruz Espinoza, AtanaciaConciencia afectivacognitivaconativa y activaAffectivecognitiveconative and active consciousnessThe discussion strategy opens a horizon of reflection, in terms of the preservation of the environment and man-nature interaction. The general objective research was to demonstrate the impact of the Discussion Strategy in the strengthening of environmental awareness in the students of II Initial Education cycle by National Intercultural University of La Amazonia, Pucallpa. The quantitative and qualitative approach and the pre-experimental design were used. The instrument was the questionnaire. The impact of the Discussion Strategy in strengthening environmental awareness was significant with (p <0.05). Supported with the qualitative study research with improvements in ecological responsibility, destination of the planet, even more its sustainability. This is achieved through the dialogue guided by the argumentation process, in order to generate preventive interventions in the solution of problems; with the understanding that the participant is part of a great whole called environment, and that he must protect it. To affirm it, it corroborates Aldous Huxley's thought: "The conscience is only possible through the change; the change is only possible through movement".La estrategia del debate abre un horizonte de reflexión en cuanto a la preservación del medio ambiente y la interacción hombre-naturaleza. El objetivo general de la investigación fue demostrar el impacto de la Estrategia del Debate en el fortalecimiento de conciencia ambiental en los estudiantes del II ciclo de Educación Inicial de la Universidad Nacional Interculturalidad de La Amazonia, Pucallpa. Se utilizó el enfoque cuantitativo y cualitativo y el diseño preexperimental y el instrumento, el cuestionario. El impacto de la Estrategia del Debate en el fortalecimiento de conciencia ambiental fue significativo con (p <0,05). Apoyado con el estudio cualitativo con mejoras en responsabilidad ecológica, destino del planeta y aún más, su sostenibilidad. Esto se logra a través del diálogo regido por el proceso de argumentación, a fin de generar intervenciones preventivas en la solución de problemas; de manera que el participante comprenda que forma parte de un gran todo llamado medio ambiente, y que lo debe proteger. Lo afirmado es corroborado por el pensamiento de Aldous Huxley: “La conciencia solo es posible a través del cambio; el cambio solo es posible a través del movimiento”.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmltext/xmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/15310.33554/riv.12.4.153Investigación Valdizana; Vol. 12 No. 4 (2018); 177-183Investigación Valdizana; Vol. 12 Núm. 4 (2018); 177-183Investigación Valdizana; v. 12 n. 4 (2018); 177-1831995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/146http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/151http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/250info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/1532019-10-18T00:21:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness La estrategia del debate en el fortalecimiento de la conciencia ambiental |
title |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
spellingShingle |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness Santacruz Espinoza, Atanacia Conciencia afectiva cognitiva conativa y activa Affective cognitive conative and active consciousness |
title_short |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
title_full |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
title_fullStr |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
title_full_unstemmed |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
title_sort |
The discussion strategy in strengthening environmental awareness |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Santacruz Espinoza, Atanacia |
author |
Santacruz Espinoza, Atanacia |
author_facet |
Santacruz Espinoza, Atanacia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Conciencia afectiva cognitiva conativa y activa Affective cognitive conative and active consciousness |
topic |
Conciencia afectiva cognitiva conativa y activa Affective cognitive conative and active consciousness |
description |
The discussion strategy opens a horizon of reflection, in terms of the preservation of the environment and man-nature interaction. The general objective research was to demonstrate the impact of the Discussion Strategy in the strengthening of environmental awareness in the students of II Initial Education cycle by National Intercultural University of La Amazonia, Pucallpa. The quantitative and qualitative approach and the pre-experimental design were used. The instrument was the questionnaire. The impact of the Discussion Strategy in strengthening environmental awareness was significant with (p <0.05). Supported with the qualitative study research with improvements in ecological responsibility, destination of the planet, even more its sustainability. This is achieved through the dialogue guided by the argumentation process, in order to generate preventive interventions in the solution of problems; with the understanding that the participant is part of a great whole called environment, and that he must protect it. To affirm it, it corroborates Aldous Huxley's thought: "The conscience is only possible through the change; the change is only possible through movement". |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153 10.33554/riv.12.4.153 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153 |
identifier_str_mv |
10.33554/riv.12.4.153 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/146 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/151 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/153/250 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 12 No. 4 (2018); 177-183 Investigación Valdizana; Vol. 12 Núm. 4 (2018); 177-183 Investigación Valdizana; v. 12 n. 4 (2018); 177-183 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843166241456390144 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).