Nature and dialectic: a pedagogical understanding

Descripción del Articulo

Nature as a tangible dimension can be treated with dialectics to facilitate its understanding; the same dialectical interpretation has sometimes been shown in it. To discover how the idea of ​​Nature has operated from the dialectical sense in Western philosophy, it should be said that it has had fou...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ramírez-Angarita, Claudio, Patiño-Trujillo, César A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/876
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:naturaleza
tangible
entorno
composición
dialéctica
nature
environment
composition
dialectic
id REVUNHEVAL_460b2e87aac83c5ec75de7b1903ec748
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/876
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Nature and dialectic: a pedagogical understandingIdea de naturaleza y dialéctica: una comprensión pedagógicaRamírez-Angarita, ClaudioPatiño-Trujillo, César A.naturalezatangibleentornocomposicióndialécticanaturetangibleenvironmentcompositiondialecticNature as a tangible dimension can be treated with dialectics to facilitate its understanding; the same dialectical interpretation has sometimes been shown in it. To discover how the idea of ​​Nature has operated from the dialectical sense in Western philosophy, it should be said that it has had four different stages of development where various currents and thinkers staked their position, some even gave it importance in social aspects during the last four centuries. These range from physical naturalism to the understanding of social reality based on contextual needs and these in turn have forged the way of seeing sensitive Nature. Giving importance to man / nature integration in mental and concrete complementarity is an urgency especially for the global emergence of fatal consequences for planetary life. It is about displacing the dichotomy by the search for dialectical integrity that is comprehensible for today's society.La Naturaleza como dimensión tangible puede ser tratada con la dialéctica para facilitar su comprensión; en ocasiones se ha mostrado la misma interpretación dialéctica en ella. Para descubrir cómo ha operado la idea de Naturaleza desde el sentido dialéctico en la filosofía de corte occidental, cabe decir que ha tenido cuatro distintas etapas de desarrollo, donde varias corrientes y pensadores estacaron su postura, algunos incluso le dieron la importancia en aspectos sociales durante los últimos cuatro siglos. Estas van desde el naturalismo físico hasta la comprensión de la realidad social; parten de unas necesidades contextuales y estas a su vez han forjado la forma de ver a la Naturaleza sensible. Dar importancia a la integración hombre/Naturaleza en complementariedad mental y concreta, es una urgencia sobre todo para la emergencia global de consecuencias fatales para la vida planetaria. Se trata de desplazar la dicotomía por la búsqueda de la integridad dialéctica que sea aprehensible para la sociedad actual.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/87610.46276/rifce.v6i2.876Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 2 (2020); 75-852707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876/753http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876/769info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/8762020-12-11T07:19:25Z
dc.title.none.fl_str_mv Nature and dialectic: a pedagogical understanding
Idea de naturaleza y dialéctica: una comprensión pedagógica
title Nature and dialectic: a pedagogical understanding
spellingShingle Nature and dialectic: a pedagogical understanding
Ramírez-Angarita, Claudio
naturaleza
tangible
entorno
composición
dialéctica
nature
tangible
environment
composition
dialectic
title_short Nature and dialectic: a pedagogical understanding
title_full Nature and dialectic: a pedagogical understanding
title_fullStr Nature and dialectic: a pedagogical understanding
title_full_unstemmed Nature and dialectic: a pedagogical understanding
title_sort Nature and dialectic: a pedagogical understanding
dc.creator.none.fl_str_mv Ramírez-Angarita, Claudio
Patiño-Trujillo, César A.
author Ramírez-Angarita, Claudio
author_facet Ramírez-Angarita, Claudio
Patiño-Trujillo, César A.
author_role author
author2 Patiño-Trujillo, César A.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv naturaleza
tangible
entorno
composición
dialéctica
nature
tangible
environment
composition
dialectic
topic naturaleza
tangible
entorno
composición
dialéctica
nature
tangible
environment
composition
dialectic
description Nature as a tangible dimension can be treated with dialectics to facilitate its understanding; the same dialectical interpretation has sometimes been shown in it. To discover how the idea of ​​Nature has operated from the dialectical sense in Western philosophy, it should be said that it has had four different stages of development where various currents and thinkers staked their position, some even gave it importance in social aspects during the last four centuries. These range from physical naturalism to the understanding of social reality based on contextual needs and these in turn have forged the way of seeing sensitive Nature. Giving importance to man / nature integration in mental and concrete complementarity is an urgency especially for the global emergence of fatal consequences for planetary life. It is about displacing the dichotomy by the search for dialectical integrity that is comprehensible for today's society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876
10.46276/rifce.v6i2.876
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v6i2.876
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876/753
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/876/769
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 6 Núm. 2 (2020); 75-85
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843799977231384576
score 13.38701
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).