Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima

Descripción del Articulo

This article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was colle...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arenales Solis, José C.E., Villegas Paz, Magali C.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2292
Enlace del recurso:http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:módulo de aprendizaje
patrimonio cultura
territorio
proceso histórico local
bien cultural
interculturalidad
identidad cultural
identidad territorial
conciencia histórica
herencia cultural
id REVUNHEVAL_36e482c775707b454f21bddbf8fed262
oai_identifier_str oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2292
network_acronym_str REVUNHEVAL
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository_id_str
spelling Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, LimaMódulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de una institución educativa de nivel secundaria del distrito de San Juan Lurigancho, LimaArenales Solis, José C.E.Villegas Paz, Magali C.módulo de aprendizajepatrimonio culturaterritorioproceso histórico localbien culturalinterculturalidadidentidad culturalidentidad territorialconciencia históricaherencia culturalThis article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was collected using the survey and a questionnaire. With the U tests of Mann-Whitney and Wilcoxon, it turned out that there is a significant difference between the scores of the experimental group compared to the control group. In this regard, it was concluded that the implementation of the module on district cultural heritage is effective in strengthening the local cultural identity of high school students; as it proved to strengthen the dimensions of the dependent variable (territorial identity, historical consciousness, cultural heritage), taking into account that in some cases the proposed themes were completely unknown.El presente artículo es la síntesis del estudio para determinar la influencia de un módulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de secundaria de una institución educativa (IE) del distrito de San Juan de Lurigancho. Usó un diseño cuasiexperimental, muestra censal de 40 estudiantes. Se recolectó datos usando la encuesta y un cuestionario. Con las pruebas   de Mann-Whitney y Wilcoxon, resultó que existe diferencia significativa entre los puntajes del grupo experimental en comparación con el de control. En este sentido, se concluyó que la aplicación del módulo sobre patrimonio cultural distrital resulta eficaz para fortalecer la identidad cultural local de estudiantes del nivel de secundaria; pues demostró fortalecer las dimensiones de la variable dependiente (identidad territorial, conciencia histórica, herencia cultural), tomando en consideración que en algunos casos se desconocía totalmente de las temáticas propuestas. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/229210.46276/rifce.v10i1.2292Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 3-142707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2003http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2014Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22922024-12-06T08:02:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
Módulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de una institución educativa de nivel secundaria del distrito de San Juan Lurigancho, Lima
title Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
spellingShingle Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
Arenales Solis, José C.E.
módulo de aprendizaje
patrimonio cultura
territorio
proceso histórico local
bien cultural
interculturalidad
identidad cultural
identidad territorial
conciencia histórica
herencia cultural
title_short Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
title_full Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
title_fullStr Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
title_full_unstemmed Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
title_sort Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Arenales Solis, José C.E.
Villegas Paz, Magali C.
author Arenales Solis, José C.E.
author_facet Arenales Solis, José C.E.
Villegas Paz, Magali C.
author_role author
author2 Villegas Paz, Magali C.
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv módulo de aprendizaje
patrimonio cultura
territorio
proceso histórico local
bien cultural
interculturalidad
identidad cultural
identidad territorial
conciencia histórica
herencia cultural
topic módulo de aprendizaje
patrimonio cultura
territorio
proceso histórico local
bien cultural
interculturalidad
identidad cultural
identidad territorial
conciencia histórica
herencia cultural
description This article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was collected using the survey and a questionnaire. With the U tests of Mann-Whitney and Wilcoxon, it turned out that there is a significant difference between the scores of the experimental group compared to the control group. In this regard, it was concluded that the implementation of the module on district cultural heritage is effective in strengthening the local cultural identity of high school students; as it proved to strengthen the dimensions of the dependent variable (territorial identity, historical consciousness, cultural heritage), taking into account that in some cases the proposed themes were completely unknown.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292
10.46276/rifce.v10i1.2292
url http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292
identifier_str_mv 10.46276/rifce.v10i1.2292
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2003
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2014
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Revista Identidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán
dc.source.none.fl_str_mv Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 3-14
2707-5419
2306-4072
reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron:UNHEVAL
instname_str Universidad Nacional Hermilio Valdizan
instacron_str UNHEVAL
institution UNHEVAL
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
collection Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846970934189096960
score 12.884794
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).