Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima
Descripción del Articulo
This article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was colle...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2292 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | módulo de aprendizaje patrimonio cultura territorio proceso histórico local bien cultural interculturalidad identidad cultural identidad territorial conciencia histórica herencia cultural |
| id |
REVUNHEVAL_36e482c775707b454f21bddbf8fed262 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/2292 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, LimaMódulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de una institución educativa de nivel secundaria del distrito de San Juan Lurigancho, LimaArenales Solis, José C.E.Villegas Paz, Magali C.módulo de aprendizajepatrimonio culturaterritorioproceso histórico localbien culturalinterculturalidadidentidad culturalidentidad territorialconciencia históricaherencia culturalThis article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was collected using the survey and a questionnaire. With the U tests of Mann-Whitney and Wilcoxon, it turned out that there is a significant difference between the scores of the experimental group compared to the control group. In this regard, it was concluded that the implementation of the module on district cultural heritage is effective in strengthening the local cultural identity of high school students; as it proved to strengthen the dimensions of the dependent variable (territorial identity, historical consciousness, cultural heritage), taking into account that in some cases the proposed themes were completely unknown.El presente artículo es la síntesis del estudio para determinar la influencia de un módulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de secundaria de una institución educativa (IE) del distrito de San Juan de Lurigancho. Usó un diseño cuasiexperimental, muestra censal de 40 estudiantes. Se recolectó datos usando la encuesta y un cuestionario. Con las pruebas de Mann-Whitney y Wilcoxon, resultó que existe diferencia significativa entre los puntajes del grupo experimental en comparación con el de control. En este sentido, se concluyó que la aplicación del módulo sobre patrimonio cultural distrital resulta eficaz para fortalecer la identidad cultural local de estudiantes del nivel de secundaria; pues demostró fortalecer las dimensiones de la variable dependiente (identidad territorial, conciencia histórica, herencia cultural), tomando en consideración que en algunos casos se desconocía totalmente de las temáticas propuestas. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/229210.46276/rifce.v10i1.2292Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 3-142707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2003http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2014Derechos de autor 2024 Revista Identidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/22922024-12-06T08:02:58Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima Módulo de aprendizaje en la identidad cultural de estudiantes de una institución educativa de nivel secundaria del distrito de San Juan Lurigancho, Lima |
| title |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| spellingShingle |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima Arenales Solis, José C.E. módulo de aprendizaje patrimonio cultura territorio proceso histórico local bien cultural interculturalidad identidad cultural identidad territorial conciencia histórica herencia cultural |
| title_short |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| title_full |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| title_fullStr |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| title_full_unstemmed |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| title_sort |
Learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution in the district of San Juan Lurigancho, Lima |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Arenales Solis, José C.E. Villegas Paz, Magali C. |
| author |
Arenales Solis, José C.E. |
| author_facet |
Arenales Solis, José C.E. Villegas Paz, Magali C. |
| author_role |
author |
| author2 |
Villegas Paz, Magali C. |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
módulo de aprendizaje patrimonio cultura territorio proceso histórico local bien cultural interculturalidad identidad cultural identidad territorial conciencia histórica herencia cultural |
| topic |
módulo de aprendizaje patrimonio cultura territorio proceso histórico local bien cultural interculturalidad identidad cultural identidad territorial conciencia histórica herencia cultural |
| description |
This article is the synthesis of the study to determine the influence of a learning module on the cultural identity of high school students from an educational institution (IE) in the district of San Juan de Lurigancho. It used a quasiexperimental design, censal sample of 40 students. Data was collected using the survey and a questionnaire. With the U tests of Mann-Whitney and Wilcoxon, it turned out that there is a significant difference between the scores of the experimental group compared to the control group. In this regard, it was concluded that the implementation of the module on district cultural heritage is effective in strengthening the local cultural identity of high school students; as it proved to strengthen the dimensions of the dependent variable (territorial identity, historical consciousness, cultural heritage), taking into account that in some cases the proposed themes were completely unknown. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292 10.46276/rifce.v10i1.2292 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292 |
| identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v10i1.2292 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2003 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/2292/2014 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista Identidad |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 10 Núm. 1 (2024); 3-14 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846970934189096960 |
| score |
12.884794 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).