Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality
Descripción del Articulo
The scientific method, a basic instrument of scientific research, indicates that an inquisitive study of this level has its genesis in the determination of a problem, for this specific case the problem was the little information that is had about the two variables, knowing this situation and to cont...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1527 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | complejidad incertidumbre reflexión teoría análisis Complexity uncertainty reflection theory analysis |
id |
REVUNHEVAL_0878a8e8dad977081cd475bb3e3957b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1527 |
network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository_id_str |
|
spelling |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational qualityEl pensamiento complejo y la gestión del conocimiento: factores básicos de la calidad educativaBalbín de la Cruz, MaríaRamos Huamán, Angélica P.complejidadincertidumbrereflexiónteoríaanálisisComplexityuncertaintyreflectiontheoryanalysisThe scientific method, a basic instrument of scientific research, indicates that an inquisitive study of this level has its genesis in the determination of a problem, for this specific case the problem was the little information that is had about the two variables, knowing this situation and to continue with the coherent sense of the research, the objective was defined, which literally says: Explain complex thinking and knowledge management as basic factors to promote educational quality. The convenient basic method used was the hermeneutic one that facilitated knowing, understanding and explaining the various theories fundamentally included in the theoretical framework. The type of research is basic, because it follows a theoretical framework that aims to increase philosophical knowledge. Arriving later at the result that is expressed as follows: First: Complex thinking explores ways of thinking based on the complexity of the world, articulating global knowledge based on singular knowledge and vice versa, under Morin's precepts: complex thinking is an "operator of the thought that relates”; second, complex thinking and knowledge management are basic factors for promoting educational quality.El método científico, instrumento básico de la investigación científica señala que un estudio inquisitivo de este nivel tiene su génesis en la determinación de un problema, para este caso específico el problema fue la poca información que se tiene sobre las dos variables, conocido esta situación y para continuar con el sentido coherente de la investigación se definió el objetivo, que a la letra dice: Explicar al pensamiento complejo y la gestión del conocimiento como factores básicos para fomentar la calidad educativa. El método básico conveniente utilizado fue el hermenéutico que facilitó conocer, entender y explicar las diversas teorías incluidas fundamentalmente en el marco teórico. El tipo de investigación es básica, porque obedece a un marco teórico que tiene como objetivo incrementar el conocimiento filosófico. Arribando más adelante al resultado que se expresa así: Primero: El pensamiento complejo explora modos de pensar a partir de la complejidad del mundo, articular conocimientos globales a partir de conocimientos singulares y viceversa, bajo los preceptos de Morin: el pensamiento complejo es un “operador del pensamiento que relaciona”; segundo, el pensamiento complejo y la gestión del conocimiento son factores básicos para fomanter la calidad educativa.Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán2022-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/152710.46276/rifce.v8i2.1527Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 2 (2022); 22-282707-54192306-4072reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527/1396http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527/1487Derechos de autor 2022 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/15272022-12-22T02:31:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality El pensamiento complejo y la gestión del conocimiento: factores básicos de la calidad educativa |
title |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
spellingShingle |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality Balbín de la Cruz, María complejidad incertidumbre reflexión teoría análisis Complexity uncertainty reflection theory analysis |
title_short |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
title_full |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
title_fullStr |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
title_full_unstemmed |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
title_sort |
Complex thought and knowledge management: basic factors of educational quality |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Balbín de la Cruz, María Ramos Huamán, Angélica P. |
author |
Balbín de la Cruz, María |
author_facet |
Balbín de la Cruz, María Ramos Huamán, Angélica P. |
author_role |
author |
author2 |
Ramos Huamán, Angélica P. |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
complejidad incertidumbre reflexión teoría análisis Complexity uncertainty reflection theory analysis |
topic |
complejidad incertidumbre reflexión teoría análisis Complexity uncertainty reflection theory analysis |
description |
The scientific method, a basic instrument of scientific research, indicates that an inquisitive study of this level has its genesis in the determination of a problem, for this specific case the problem was the little information that is had about the two variables, knowing this situation and to continue with the coherent sense of the research, the objective was defined, which literally says: Explain complex thinking and knowledge management as basic factors to promote educational quality. The convenient basic method used was the hermeneutic one that facilitated knowing, understanding and explaining the various theories fundamentally included in the theoretical framework. The type of research is basic, because it follows a theoretical framework that aims to increase philosophical knowledge. Arriving later at the result that is expressed as follows: First: Complex thinking explores ways of thinking based on the complexity of the world, articulating global knowledge based on singular knowledge and vice versa, under Morin's precepts: complex thinking is an "operator of the thought that relates”; second, complex thinking and knowledge management are basic factors for promoting educational quality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527 10.46276/rifce.v8i2.1527 |
url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527 |
identifier_str_mv |
10.46276/rifce.v8i2.1527 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527/1396 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/rifce/article/view/1527/1487 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Identidad; Vol. 8 Núm. 2 (2022); 22-28 2707-5419 2306-4072 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
instacron_str |
UNHEVAL |
institution |
UNHEVAL |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844434271581765632 |
score |
13.408957 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).