Documentación de lenguas indígenas en educación. El caso de la lengua enlhet norte de Paraguay
Descripción del Articulo
The enforcement of Law No. 3231 (2007) and its Regulatory Decree No. 8234 (2011) in Paraguay presents significant challenges for Indigenous populations in developing education with linguistic relevance. This article aims to explore the linguistic documentation support available for the Northern Enlh...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad Nacional Federico Villarreal |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/1883 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1883 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Educación escolar indígena, lengua indígena, documentación lingüística, pueblo indígena. |
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The enforcement of Law No. 3231 (2007) and its Regulatory Decree No. 8234 (2011) in Paraguay presents significant challenges for Indigenous populations in developing education with linguistic relevance. This article aims to explore the linguistic documentation support available for the Northern Enlhet language to facilitate its teaching in schools. This is a qualitative, interpretative, and descriptive study, employing a case study design focused on educational institutions serving the Northern Enlhet Indigenous people. Data were collected through in-depth interviews with teachers, school administrators, area council members, and experts. The findings indicate that the Northern Enlhet people are engaged in discussions about the normative aspects of their language. Related to this, the educational support for the language is limited to a small number of specific printed teaching materials for early schooling years. In digital format, there are a few basic materials available, such as worksheets and audio recordings (podcasts), accompanied by teaching guides and oral narratives from elders in audio and audiovisual formats. |
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Cátedra Villarreal; Vol. 13 No. 1 (2025): Cátedra Villarreal; 49-60 Cátedra Villarreal; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Cátedra Villarreal; 49-60 2311-2212 2310-4767 reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarreal instname:Universidad Nacional Federico Villarreal instacron:UNFV |
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Documentación de lenguas indígenas en educación. El caso de la lengua enlhet norte de ParaguayMontiel Domínguez, María De las NievesEducación escolar indígena, lengua indígena, documentación lingüística, pueblo indígena.The enforcement of Law No. 3231 (2007) and its Regulatory Decree No. 8234 (2011) in Paraguay presents significant challenges for Indigenous populations in developing education with linguistic relevance. This article aims to explore the linguistic documentation support available for the Northern Enlhet language to facilitate its teaching in schools. This is a qualitative, interpretative, and descriptive study, employing a case study design focused on educational institutions serving the Northern Enlhet Indigenous people. Data were collected through in-depth interviews with teachers, school administrators, area council members, and experts. The findings indicate that the Northern Enlhet people are engaged in discussions about the normative aspects of their language. Related to this, the educational support for the language is limited to a small number of specific printed teaching materials for early schooling years. In digital format, there are a few basic materials available, such as worksheets and audio recordings (podcasts), accompanied by teaching guides and oral narratives from elders in audio and audiovisual formats.La vigencia de Ley N.° 3231 (2007) y su Decreto reglamentario N.° 8234 (2011) en Paraguay presenta desafíos importantes para las poblaciones indígenas en cuanto al desarrollo de una educación con pertinencia lingüística, por tanto, este artículo apunta a conocer que soporte en documentación lingüística tiene la lengua enlhet norte para su enseñanza en la escuela. Es una investigación cualitativa, interpretativa, descriptiva, bajo un diseño de estudio de caso en instituciones educativas pertenecientes al pueblo indígena Enlhet Norte a través de entrevista en profundidad a docentes, directivos, miembros del consejo de área y expertos. Los hallazgos indican que el pueblo Enlhet Norte se encuentra en un proceso de discusión sobre las cuestiones normativas de la lengua. Vinculado a esto, el soporte de la lengua con fines educativos se reduce a escasos materiales didácticos específicos en versión impresa para la enseñanza de la lengua propia en los primeros años de escolarización. En versión digital se encuentran algunos materiales sencillos en formato de fichas y audios (podcasts) con guías didácticas y relatos de los ancianos en formato de audio y audiovisual.A vigência da Lei N.º 3231 (2007) e de seu Decreto Regulamentar N.º 8234 (2011) no Paraguai apresenta desafios significativos para as populações indígenas no desenvolvimento de uma educação com relevância linguística. Este artigo tem como objetivo analisar o suporte de documentação linguística disponível para o ensino da língua Enlhet Norte nas escolas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, interpretativa e descritiva, com um delineamento de estudo de caso em instituições educativas pertencentes ao povo indígena Enlhet Norte. Os dados foram coletados por meio de entrevistas em profundidade com professores, gestores escolares, membros do conselho de área e especialistas. Os resultados indicam que o povo Enlhet Norte está em um processo de discussão sobre as questões normativas da sua língua. Nesse contexto, o suporte educativo para a língua limita-se a poucos materiais didáticos específicos em formato impresso para o ensino da língua nos primeiros anos escolares. Em formato digital, encontram-se alguns materiais básicos, como fichas e gravações de áudio (podcasts), acompanhados de guias didáticos e narrativas orais dos anciãos em formatos de áudio e audiovisual.Universidad Nacional Federico Villarreal2025-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1883Cátedra Villarreal; Vol. 13 No. 1 (2025): Cátedra Villarreal; 49-60Cátedra Villarreal; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Cátedra Villarreal; 49-602311-22122310-4767reponame:Revistas - Universidad Nacional Federico Villarrealinstname:Universidad Nacional Federico Villarrealinstacron:UNFVspahttps://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1883/3190https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1883/3191https://revistas.unfv.edu.pe/RCV/article/view/1883/3192Derechos de autor 2025 María De las Nieves Montiel Domínguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.unfv.edu.pe:article/18832025-07-17T13:56:58Z |
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